2015-08-05, 11:44
Medlem
Tubess avatar
Låt henne stanna kvar med det jävla packet där nere...
Citera
2015-08-05, 11:47
Medlem
alfridas avatar
Det finns knappast något UD kan göra i det här fallet. Det är faktiskt krig i Syrien och Syrien är ingen turistort. Tror inte Sverige har någon ambassad eller konsulat i landet. Så någon hjälp från Sverige kommer hon inte att få såvida UD inte börjar deala med IS och köper loss henne.
Läste någonstans att flickan var familjehemsplacerad. Då kan man undra varför? Har föräldrarna brustit i omsorgen om sitt barn? Är hon kriminell eller missbrukare?
Kul att föda barn i en ruin utan tillgång till sanitära förhållanden och i minst 40C värme insvept i ett svart skynke. Blir det en pojke så har IS fått en ny krigare. Blir det en flicka har IS fått en ny handelsvara att säljas till högstbjudande gammal gubbe.
Som man sår, får man skörda.
Citera
2015-08-05, 11:50
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Det tankesättet fungerar tyvärr inte.
Som du vet härstammar ju inte Homo Sapiens från det område som idag kallas Sverige, så pratar vi genetik är alla per definition invandrare.

Ska vi tänka som du föreslår behöver vi istället ett mått, ett årtal, där gränsen går, din släkt ska till 100% varit födda i Sverige minst tillbaka till detta år för att du ska anses Svensk.

Vad skulle du föreslagit för årtal, så där mellan tummen och pekfingret?

Jag begär att du övertalar en arab om detta faktumet, istället för att låta araben identifiera sig som en arab - han måste ju förhelvete skrika att han är svensk som alla andra i världen. Gränsen går vart fan som helst, det är ett genetiskt arv vi har ärvt och en arabs barn ärver inte detta förrän långt ner i trädet enl. min bok: arabiska med svensk man -> barn -> får barn med svensk -> får barn med svensk -> får barn med svensk -> får barn med svensk, där någonstans skulle jag kalla barnen delvis svenska...... det är många generationer.
Citera
2015-08-05, 11:50
Medlem
InternetExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Varför rapporteras detta som en "nyhet"? Det har ju vair känt sedan länge. Det enda "nya" som jag kan se det är att de nu ändrat uppgiften från Al Qaida till ISIS. Har han bytt sida eller är det medierna som felrapporterat i någon ände?

Var min tanke också när jag hörde det på Ekot i natt.
Dessutom har en till tråd här skapats. Fallen är för lika varandra för att det ska röra sig om två olika flickor, så varför tas det upp nu igen som om uppgifterna vore helt nya? Reagerade också på att de nu verkar befinna sig i ett IS-område, men det kan väl fortfarande vara Al-Qaida som gäller för pojkvännen för det?
Citera
2015-08-05, 11:54
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Som du vet härstammar ju inte Homo Sapiens från det område som idag kallas Sverige, så pratar vi genetik är alla per definition invandrare.

Ska vi tänka som du föreslår behöver vi istället ett mått, ett årtal, där gränsen går, din släkt ska till 100% varit födda i Sverige minst tillbaka till detta år för att du ska anses Svensk.

Sluta tramsa. Du vet mycket väl vad som menas när man undrar om personerna är svenska eller bara har svenska pass, så sluta spela dum.
Citera
2015-08-05, 11:55
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Svenska folkstammen är således personer av svensk härkomst, svensk genetik.

Citat:

Det tankesättet fungerar tyvärr visst. Svensk är den person som klustrar i det svenska (alt. nordeuropeiska) klustret. En 1500-tals jude i Sverige klustrade inte i det svenska klustret utan med andra judar i MÖ, vilket en svensk jude av idag också gör. En person med enbart känt svenskt eller skandinaviskt påbrå klustrar i Sverige med omnejd och är alltså att betrakta som svensk.

Se gärna genetisk karta. Vissa svenskar och vissa finnar klustrar tillsammans, detta pga Sverige varit svenskt och att de är grannländer. Även Tyskland och England ligger mycket nära även om man kan urskilja egna kluster. Se även genetisk karta över Europa. Svenskar klustrar i det nordeuropeiska klustret, klustrar de någon annanstans har de påbrå från någon annanstans. Det är faktiskt inte svårare än så. Vi tar det en gång till: svensk är den som har svensk eller nordeuropeisk (då med tillhörande kulturell anknytning) genetik.

Edit: Huruvida flickan i detta fall är svensk eller "svensk" får vara osagt. Har hon svenska föräldrar är det rimligt att anta att hon är svenska, eller kvinna av nordiskt ursprung.
Senast redigerad av Skuggvarelse 2015-08-05 kl. 11:59.
Citera
2015-08-05, 11:55
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
arabiska med svensk man -> barn -> får barn med svensk -> får barn med svensk -> får barn med svensk -> får barn med svensk, där någonstans skulle jag kalla barnen delvis svenska...... det är många generationer.

Så minst 95% "Svenska gener" för att få kallas Svensk?
Jag är ledsen men du lurar dig själv, mkt få av oss har mer än 95% "Svenska gener".
Citera
2015-08-05, 11:57
Medlem
aftonlusens avatar
Att åka till Syrien kanske inte är så smart gjort, men det spelar ingen roll.
Om hon befinner sig i en krigszon och vill komma hem borde hon få hjälp med det. Hennes liv är viktigare än många saker skattepengar går till.
Citera
2015-08-05, 11:58
Medlem
MightyMaxs avatar
Lämna horan där nere jag vill inte ha tillbaka henne till Sverige
Citera
2015-08-05, 11:58
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvarelse
En person med enbart känt svenskt eller skandinaviskt påbrå klustrar i Sverige

Ja om man tror att det finns en enda person i Sverige som har till 100% "Skandinaviskt påbrå" och heller inte förstår vad konfidensintervall innebär, då kan ditt resonemang fungera.
Citera
2015-08-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Hon är svensk medborgare och har svenska föräldrar, hon är 15 år, då kan man inte göra val som en vuxen.
Det är självklart att hon skall hjälpas, hade det varit en syrisk 15 åring utan svenskt medborgarskap hade det varit en helt annan sak.

Jag skulle tycka att det var en jävligt stor grej att åka till ett annat land och speciellt ett land där det råder krig och där alla är muslimer och är en del i världen där man är duktiga på att ljuga, plundra, stjäla, råna, våldta, skära halsen av folk som inte håller med en eller vill ge upp sina sista ägodelar eller för att man inte är muslim. Tar man ett beslut att flytta till en sådan del av världen så kan jag tycka att hon kan kontakta sin familj så att de kan bekosta hennes flygresa tillbaka och inte skattebetalarna. Kan ett patrask ta ett stort beslut som 15åring så kan hon ta sig tillbaka av egen maskin. Det är inte skattebetalarnas ansvar. När en familj är strandsatt finns det inte pengar att hjälpa dem men det finns pengar att hjälpa 15åriga patrask som det anses vara synd om för att de tagit felaktiga beslut.
Citera
2015-08-05, 12:05
Medlem
aftonlusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werbung
När en familj är strandsatt finns det inte pengar att hjälpa dem men det finns pengar att hjälpa 15åriga patrask som det anses vara synd om för att de tagit felaktiga beslut.

Det är väl lite skillnad? Om en familj är strandsatt hos en krigsförande grupp i en krigszon tror jag att det finns pengar. Vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in