Citat:
Ursprungligen postat av
Spritnota
Säpo borde i ett bättre Sverige, haft lagar på sin sida som försvårade detta.
Ja, så BORDE det ha varit.. Men, landets foliehattar har ständigt varnat oss för att ge sådana privilegier till Staten, varpå situationer som denna nu har kunnat uppstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Spritnota
Hade hennes pojkvän kunnat gripas för sina planer hade hon inte varit i Syrien just nu. Men pojkvännen bröt knappast mot någon befintlig lag.
Även om det hade
funnits en lag, så hade det varit i princip omöjligt att bevisa uppsåt ändå. Det är
enkelt att komma runt svensk lagstiftning, oavsett vad det är du vill göra.
Det är frihetens pris.
Vill man leva i FRIHET, så måste man lägga sin energi på
utbildning av sina unga. Missar man på det, så förlorar man dem direkt, i cyberträsket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Spritnota
Mamman har skrivit på Facebook (i maj) till en bank att dottern inte hade någon id-handling. Jag undrar faktiskt hur hon kunnat resa så långt utan id. Tåg Göteborg-Köpenhamn, inga problem. Men flygbiljett?
Att förfalska en ID-handling är inte svårt. När jag umgicks med 15-åringar på 90-talet, så var matikulöst manipulerade Kilroy Travel-leg på modet t ex. alla utom Länsman föll för dem.
I dagens scannervärld är det inte lika enkelt, men än har jag inte stött på något flygbolag i Sverige som SCANNAT mitt leg ännu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Spritnota
I juni skrev mamman till Tre och frågade efter orsaker att samtal till 3-mobiler inte kopplas fram och att hennes dotter har rymt.
Hon har alltså kontaktat allt från banker till mobilföretag, men .. Det ger ju ingenting. Banken har noll rätt att lämna ut info om sina kunder och så har även mobilföretag.
Hon skulle kontaktat Polisen, såklart!
Citat:
Ursprungligen postat av
Spritnota
(Googla *nki nev*l*inen för inlägg
*=a)
I don't have to. Juridiskt sett har ju mamman knullat sig själv redan första dagen, genom att kontakta och påspråka helt fel entiteter.