2015-08-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aftonlusen
Att åka till Syrien kanske inte är så smart gjort, men det spelar ingen roll.
Om hon befinner sig i en krigszon och vill komma hem borde hon få hjälp med det. Hennes liv är viktigare än många saker skattepengar går till.

Så trött på sockerbitar som du... Vem ska hjälpa dig? Du och många andra svenskar behöver ett fett jävla kalsonggrepp och ett gäng örfilar. Har ni aldrig blivit uppfostrade att ta lite eget jädra ansvar!? Svenska lobotomerade ungdomliga grönsaker får mig och många andra spantade folk att må illa!!
Citera
2015-08-05, 12:13
Avslutad
Har hon bestämt sig för att åka så släng ut henne. Jävla idiot.
Citera
2015-08-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Jag gissar du menar när Vasa kom till makten 1523? Då ingick iofs inte Skåne eller Jämtland, så personer med "gener" därifrån räknas alltså inte som Svenskar. Många skulle nog inte hålla med dig om det men det är helt ok för mig. Däremot ingick ju som du vet Finland, räknas personer med övervägande del "finska" gener som Svenskar då?

Eller när menar du Sverige bildades?

"Övervägande del", jag gissar du menar mer än 50%? En ok siffra, rimlig.

Ja kanske det, men nu lever vi inte på 1800-talet längre, så varför basera din politik på det?

Det tog närmare 1000 år av ingiften för att assimilera in göterna i det svenska folket. Först runt 1500 tal var den processen fullbordad. Jämtar och skåningar är fortfarande inte fullt assimilerade utan betraktar sig i långt och mycket som lite egna. Processen har dock hunnit långt.

Valloner, ca tusen personer, assimilerade på några generationer. Svedjefinnar tog över 300 år i vissa delar av Värmland. Tornedalningarna är ännu inte assimilerade utan är en egen minoritet.

Assimilation är en långsam och komplicerad process. Dessutom avbryts den lätt och kan börja om på noll.

Detsamma gäller de som anländer idag. Vissa grupper kommer att assimileras relativt snabbt genom ingiften i majoritetsbefolkningen. Andra grupper kommer behålla sin särart i hundratals, kanske tusentals, år och primärt gifta sig inom gruppen.

Edit: när Vasa tog makten var svearnas rike redan minst 1000 år gammalt.

Edit 2: mer än hälften låter helt rimligt. Viktigt är emellertid äve självbilden. Folk kan som väl känt även delas.

Edit 3; det är oklart när Finland erövrades. Som senast skedde detta på 1100 talet set vill säga bär Sverige redan var ett halvt sekel gammalt. Skedde det tidigare så gällde det nog primärt kustländerna där det bodde svenskar.
Senast redigerad av BueDigre 2015-08-05 kl. 12:39.
Citera
2015-08-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aftonlusen
Det är väl lite skillnad? Om en familj är strandsatt hos en krigsförande grupp i en krigszon tror jag att det finns pengar. Vad tror du?

Jag tror inte en familj åker på semester till en krigszon. Eller vad tror du?
Finns det pengar för en familj som åkt på solsemester blivit strandsatt för att de blivit rånade?
Citera
2015-08-05, 12:41
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Det tog närmare 1000 år av ingiften för att assimilera in göterna i det svenska folket. Först runt 1500 tal var den processen fullbordad. Jämtar och skåningar är fortfarande inte fullt assimilerade utan betraktar sig i långt och mycket som lite egna. Processen har dock hunnit långt.

Valloner, ca tusen personer, assimilerade på några generationer. Svedjefinnar tog över 300 år i vissa delar av Värmland. Tornedalningarna är ännu inte assimilerade utan är en egen minoritet.

Assimilation är en långsam och komplicerad process. Dessutom avbryts den lätt och kan börja om på noll.

Detsamma gäller de som anländer idag. Vissa grupper kommer att assimileras relativt snabbt genom ingiften i majoritetsbefolkningen. Andra grupper kommer behålla sin särart i hundratals, kanske tusentals, år och primärt gifta sig inom gruppen.

Intelligent inlägg, min ända reservation är att du inte rakt av kan jämföra kulturella skeenden från 500 år sedan med hur motsvarande processer sker idag. Världen ser så annorlunda ut. För 200 år sedan skulle en person från grannlandskapet kännas lika främmande som någon från en annan kontinent gör idag.

Detta tror jag på: vi Svenskar som lever nu har mer livserfarenheter gemensamt med en Afrikan av idag, än vi har med en som levde i Sverige från för 500 år sedan.
Det innebär inte att jag inte är oerhört tacksam för vad de som levde i Sverige innan mig gjorde för vårt land, och för hur mycket det hjälpt mig. Det är endast tack vare dem som jag inte lever i ett Skitland a´la Africa.
Citera
2015-08-05, 12:44
Medlem
aftonlusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brölbrutus
Så trött på sockerbitar som du... Vem ska hjälpa dig? Du och många andra svenskar behöver ett fett jävla kalsonggrepp och ett gäng örfilar. Har ni aldrig blivit uppfostrade att ta lite eget jädra ansvar!? Svenska lobotomerade ungdomliga grönsaker får mig och många andra spantade folk att må illa!!

Kan du formulera det så man förstår?
Citera
2015-08-05, 12:44
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det tankesättet fungerar utmärkt världen över hos samtliga folk. Det är du som inte är rätt ute.

Jag sätter början till kring 8000 f.Kr, på ett ungefär, när samlarna och jägarna följde isen in i det område som långt senare skulle bli Sverige.
Ja sätter du en tidsgräns så fungerar det såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du är inne på att ifrågasätta svenskarnas ursprung
Är jag? Jag säger bara att du lurar dig själv om du tror att någon har över 95% gener unika för Skandinavien.
98% av vårt DNA är ju inte ens unika för vår art.
Citera
2015-08-05, 12:52
Medlem
Citat:
Intelligent inlägg, min ända reservation är att du inte rakt av kan jämföra kulturella skeenden från 500 år sedan med hur motsvarande processer sker idag. Världen ser så annorlunda ut. För 200 år sedan skulle en person från grannlandskapet kännas lika främmande som någon från en annan kontinent gör idag.

Detta tror jag på: vi Svenskar som lever nu har mer livserfarenheter gemensamt med en Afrikan av idag, än vi har med en som levde i Sverige från för 500 år sedan.
Det innebär inte att jag inte är oerhört tacksam för vad de som levde i Sverige innan mig gjorde för vårt land, och för hur mycket det hjälpt mig. Det är endast tack vare dem som jag inte lever i ett Skitland a´la Africa.

Jag påstår inte att det kommer att ta hundratals år. Världen förändras ständigt och gamla sanningar kan sluta att gälla. Om grupper gifter in sig i varandra kan det säker gå ganska fort. Redan efter två generationer kan ättlingarna vara fullt assimilerade och uppgågna i majoriteten med ett pittoreskt minne av en invandrad förfader.

Dock vet vare sig du eller jag hur det kommer att gå. Det finns gott om moderna exempel på hur folkgrupper i samma land snarare drar mer och mer åt olika håll och "avassimileras"

Att folk från grannskapet skulle upplevas som väsenskilda för 200 år sedan bestrider jag.

Läs de karolinska breven till hemlandet. Folk från hela Sverige visar en enighet som är svår att se idag. Detsamma kan skönjas i riksdagsprotokoll från Gustav II Adolfs tid.

För att hitta ett mer federalt Sverige tvingas du gå ända till Vasatid. Och även då var det tydligt att avstånden mellan de olika landskapen var oerhört mycket mindre än mellan landskapen och utlandet. Danska och tyska fogdar var långt mindre populära än andra. Något motsvarande kan man inte finna avseende de svenska adelmännen som placerades som lagmän eller fogdar på andra orter än sin hembyggd.
Citera
2015-08-05, 12:52
Medlem
aftonlusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werbung
Jag tror inte en familj åker på semester till en krigszon. Eller vad tror du?
Finns det pengar för en familj som åkt på solsemester blivit strandsatt för att de blivit rånade?

Likställer du situationen för en 15-årig tjej som är strandsatt hos en krigsförande grupp i en krigszon med en familj på solsemester som blev av med semesterkassan?
Citera
2015-08-05, 12:54
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Så minst 95% "Svenska gener" för att få kallas Svensk?
Jag är ledsen men du lurar dig själv, mkt få av oss har mer än 95% "Svenska gener".

Vad för empirisk fakta om vårt DNA sitter du på, hur kom du fram till 95%? Jag skrev vad som krävs för att räknas som svensk, och de flesta svenskar har mer än fem generationer bakom sig av svenskar vilket är enl. mig vad som krävs. Du försöker magiskt trolla bort min åsikt med skitsnack av att snacka om ren blandning mellan två människor arter flera tusen år tillbaka, jag snackar om föräldrarnas arv, generation efter generation. Vem fan bryr sig vad DNA säger när kultur och arv ger en enormt stor skillnad hos individer.

Vi kan lika bra skita i att separera människan i raser, alla är samma från och med nu, samma jävla art(ps. det är vi redan men enl. ditt resonemang så existerar inte raser), alla är svenskar, araber, afrikaner - eller hur, tror du afrikanerna hade gillat om jag gick runt och slog mig på bröstet och kallade mig afrikan? Fuck hundar, vad skall du köpa för hund? Jävla rasist, du skall bara köpa en hund, raser finns inte eftersom att 98% av hundarnas DNA är samma oavsett ras...ursäkta...finns inte....
Senast redigerad av Spirituality 2015-08-05 kl. 13:05.
Citera
2015-08-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre

Edit: när Vasa tog makten var svearnas rike redan minst 1000 år gammalt.

Edit 2: mer än hälften låter helt rimligt. Viktigt är emellertid äve självbilden. Folk kan som väl känt även delas.

Edit 3; det är oklart när Finland erövrades. Som senast skedde detta på 1100 talet set vill säga bär Sverige redan var ett halvt sekel gammalt. Skedde det tidigare så gällde det nog primärt kustländerna där det bodde svenskar.

Folk underskattar totalt assimilationsprocessens tid. Många politiker idag tycks tro att bara folk får ett jobb så är allt klappat och klart. Det är ungefär det första steget av tusen. Och som du skriver så kan det ta många generationer.

Sverige är ett ovanligt svårassimilerat land dessutom, nästan i klass med Japan. Den här krönikan förklarar det mycket bra:

Citat:
Serien klargör att svenskar inte ens vill prata med sina närmsta grannar, än mindre med totala främlingar. Svenskar vill helt enkelt bli lämnade i fred och undvika människor annat än i sin absolut närmsta bekantskapskrets.

Huvudpersonen, Bruce från USA, har mycket svårt för den svenska mentaliteten och sedermera mycket svårt att integreras i Sverige, trots att hans fästmö är svenska och trots att han härstammar från ett annat västland. Han är van med mer pratglada och öppna amerikaner. Detta är en oerhört viktig poäng serien gör och något som politiker och media borde reflektera över, eftersom det i grunden handlar om integration av invandrare där Sverige ligger i OECD-botten.

Om en amerikan med svensk fästmö har svårt att integreras i Sverige är det rimligt att begripa att människor från betydligt mer främmande kulturer, religioner och länder än USA har oändligt mycket svårare att integreras i Sverige. Ju större skillnader mellan till exempel ursprungskulturer och befolkningens mentalitet desto svårare blir integrationen, i vissa fall helt omöjlig.

http://avpixlat.info/2015/08/04/welcome-to-ursvenska-sweden/
Citera
2015-08-05, 13:03
Bannlyst
Citat:
Är jag? Jag säger bara att du lurar dig själv om du tror att någon har över 95% gener unika för Skandinavien. 98% av vårt DNA är ju inte ens unika för vår art.

Jag känner till biologin jag också. Du pratar art här, gör det hur mycket du vill. Svenskar är ändå ett unikt folk, araber ett annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in