• 1
  • 2
2015-06-27, 12:02
Medlem
Jag och min sambo funderar på att flytta närmare mitt jobb (som ligger i Uddevalla). Han kommer antagligen säga upp sig på sitt jobb och söka annat på grund av att han ändå inte trivs på sitt arbete.

Men nu vill jag veta, vilken av "städerna" (snarare byar vissa av dem) är bäst att bo i? Mysigast, finast, vettiga människor o.s.v. Jag behöver inte ha massa affärer eller liknande för att trivas, men gärna några mysiga restauranger och caféer. Gärna bra barnomsorg. Har ex. bott i Karlskrona ett par år och trivts superbra.

Tips? Åsikter? Vilka områden ska man välja bort?
Citera
2015-06-27, 12:07
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Uddevalla har jag bara besökt personligen, men jag har bekanta som bor där. Tydligen är det väldigt mysigt, alltså fina områden, trevligt folk och så vidare. Barnomsorg vet jag tyvärr ingenting om.
Citera
2015-06-27, 12:08
Medlem
Jag bor i Uddevalla. Uddevalla är bäst, flytta hit! Det är mysigt här.
Citera
2015-06-27, 12:12
Medlem
Alla tre är fruktansvärda hålor. Kan tycka att vänersborgs "inner'STAD'" är mysigast. Skall själva flytta till uddevalla inom en snar framtid till en lägenhet där. Har världens ångest när jag är där.

Men är man från t.ex Orsas skogar eller dylikt kan man säkert finna vänersborg och uddevalla riktigt häftigt och attraktivt. Personligen anser jag att alla de tre "städernas" (byhålornas) är extremt ångestfyllda att befinna sig i. Lycka till!!

Edit: PS. Lyssna inte på en uddevalla-inföding vad de har att säga, då ALLA uddevallabor tycks tro de bor i världens stad. Och en sak till, sweetlinnen och skatekepsar är fortfarande det somär mest hippt i uddevalla.

Du kan ju ta mig med en nypa salt men, jag svamlar inte
Senast redigerad av Abraham321 2015-06-27 kl. 12:15.
Citera
2015-06-27, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abraham321
Alla tre är fruktansvärda hålor. Kan tycka att vänersborgs "inner'STAD'" är mysigast. Skall själva flytta till uddevalla inom en snar framtid till en lägenhet där. Har världens ångest när jag är där.

Men är man från t.ex Orsas skogar eller dylikt kan man säkert finna vänersborg och uddevalla riktigt häftigt och attraktivt. Personligen anser jag att alla de tre "städernas" (byhålornas) är extremt ångestfyllda att befinna sig i. Lycka till!!

Haha. Okej, tack vilka uppmuntrande ord Jag förstår att om man tycker om stadspulsen, utbudet o.s.v. som finns i de flesta normalstora städer i Sverige så är inget av Uddevalla, Vänersborg eller Trollhättan något man drömmer om. Men jag tycker om småstadslunket. Det är ju ändå relativt nära Göteborg om man vill hitta på något speciellt någon helg eller kväll.

Om du nu inte vill till Uddevalla varför flytta dit? Byt jobb? Gör slut med flickvän/pojkvän om det är viktigare var du bor än med vem du bor med. Man är herre över sitt eget liv.
Citera
2015-06-27, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Abraham321

Edit: PS. Lyssna inte på en uddevalla-inföding vad de har att säga, då ALLA uddevallabor tycks tro de bor i världens stad. Och en sak till, sweetlinnen och skatekepsar är fortfarande det somär mest hippt i uddevalla.

Du kan ju ta mig med en nypa salt men, jag svamlar inte

Om du såg hur Torp var för 10-15 år sedan så röstar de åtminstone upp Uddevalla.
Staden är fruktansvärt tråkig men verkar ju bättra upp sig lite.

Vet inte hur trollhättan och vänersborg har de med vattnet, men de i Uddevalla har fruktansvärt äckligt vatten jämfört med Göteborg.
Citera
2015-06-27, 12:36
Medlem
Trollhättan/Uddevalla spelar i ungefär samma liga. Städerna är ganska jämnstora och har ungefär samma saker att erbjuda.

Men va du än gör människa VÄLJ INTE VÄNERSBORG!! Du kommer ångra dig. Det är en jävla pisshåla med mest kriminella per invånare i hela regionen. Glöm allt va nattliv heter om du flyttar dit. Ett flertal tillfällen man har anlänt vid resestationen, sett det tomma torget och vart övertygad om att zombieapokalypsen just inträffat.

Har du barn hade jag nog valt Trollhättan. Finns gott om dagis och skolor samt även HIV (högskolan i väst xD). Dessutom är kanal området och de gamla slussarna otroligt vackra på sommaren.

Sen när du tröttnat på småstadslivet så är gbg bara 30 min bort, en klar bonus.
Citera
2015-06-27, 13:03
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Bara turistat, men kan tänka mig att Uddevalla är trevligt att bo i. Tycker de har en mysig stadskärna, fina omgivningar och nära till Västkusten och Göteborg. Mycket kullar och lummiga skogar runt i kring och självklart havet.

Har gått i tankarna att flytta dit själv. Bor mer "in i landet" nu på landsbygden.
Citera
2015-06-28, 08:04
Medlem
in2lads avatar
Hej!
Jag bor i Uddevalla och flyttade hit 1995 från Dalarna.
Trivs MYCKET bra.
Har jobbat i Vänersborg och Trollhättan och det
är riktigt trista hålor. Uddevalla har ställt om från industrisamhället
till tjänstesamhället. Trollhättan står inför det.

Undvik de norra förorterna som Dalaberg och Hovhult,
där bor fattiga invandrare och fattiga svennar.
Citera
2015-06-28, 08:15
Medlem
kostymnisses avatar
Jag har inte bott i någon av städerna men spenderat en del tid i dom. Vänersborg väljs bort direkt, Trollhättan är väl näst på tur och Uddevalla bäst av dessa tre.

Det är förvisso närmare till Gbg från Thättan men det fungerar mycket bra från Uvalla med. Dessutom känns Uddevalla finare och mer i utveckling än de andra städerna.
Citera
2015-06-29, 11:12
Medlem
Är själv Trollhättebo hela mitt liv och jag hade nog valt Uddevalla på första plats och totalt exkluderat Vänersborg faktiskt! Kan ta lite info om dessa småstäder som absolut inte är några "byar".

Uddevalla är riktigt fint och mysigt, centrum är ganska litet och jag vet inte hur deras uteliv ser ut men de gånger jag har varit där verkar det mest lugnt. Det bor inte så många i Uddevalla verkar det som, kanske runt 35.000 invånare men staden framstår ändå inte precis som en håla. demografin är nog bättre i Uddevalla med, inte så mycket bråkiga folkgrupper eller personer samt mindre arbetslösa.

Det är också super nära till Smögen och närmare till Strömstad och Norge! Deras shopping och storhandel befinner sig utanför staden på ett ställe som heter Torp. Detta kan nog förklara varför centrum känns lite lugnare i Uddevalla.

Känner inte till några större nackdelar med Uddevalla alls, faktiskt!

Trollhättan är större med en befolkning närmare 50.000 i själva staden men saknar riktigt stadskänsla en del här uppfattar t.o.m Trollhättan som en "håla". I alla fall centrum är bland det populäraste ställena att bo samt röra sig i Trollhättan. Utelivet i Trollhättan är väl okej skulle jag säga det finns en nattklubb som är väldigt populär främst för unga vuxna, ett par krogar samt med uteservering allt detta i centrum då. Hemmafester är vanligt för Trollhättebor då utbudet är rätt litet ändå.

i centrum finns det ett köpcenter med butiker, samt ICA butik och Max hamburgare men det flesta Trollhättebor åker till Överby för att shoppa och storhandla, där finns två köpcenter Etage och Siba. Ganska likt Uddevallas Torp.

I Trollhättan har men även Fallens dagar varje Juli i 3 dagar som är en stor festlig aktivitet som har blivit lite vänligare på senare år och mindre stökiga. Massor med människor, konserter, kända artister, öltält, aktiviteter etc etc! Trollhättan är lite av en student stad också tack vare Högskolan VÄST som befinner sig nästan inne i centrum, detta bidrar till en stor grad unga studerande som befinner sig i staden, de rör sig oftast inne mot centrum för fika, gå runt samt festa på helgerna. Högskolan VÄST ger Trollhättan lite mer "stadsvibbar" skulle jag vilja påstå som t. ex Uddevalla saknar. Utbudet av program och kurser är precis som andra större Högskolor ganska så stort trots att detta inte är något Lund eller Uppsala!

Nackdelar med Trollhättan mycket arbetslösa, en hel stadsdel vid namn Kronogården på Trollhättan sydöstra utkant med 10.000 invånare eller mer som är praktiken vår version av "Rosengård, Hammarkullen, Biskopsgården" extremt segregerat! Det är extremt livfullt där på dagarna samt sent in på nätterna, mycket gäng, somalier i dussintals och stökigheter! andra delar i södra Trollhättan är också rätt stökiga och invandrartäta men bara två-tre lägenhetsområden.

Hoppas detta var till hjälp!
Senast redigerad av Papaoutai 2015-06-29 kl. 11:18.
Citera
2015-07-18, 18:49
Medlem
ArneIIIs avatar
Jag skulle valt Trollhättan på grund av att det ligger närmast Göteborg, eller det går fortast att åka dit i alla fall.

Har aldrig bott i någon av städerna men jag blev förvånad av hur fort det gick att ta sig till Trollhättan från Göteborg när jag åkte dit i vintras.

Ärligt talat spelar det väl ingen roll heller då ställena ligger typ 20 minuter ifrån varandra. Jag skulle bott där jag kunde få ett boende jag trivts med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in