2015-07-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Jag skulle valt Trollhättan på grund av att det ligger närmast Göteborg, eller det går fortast att åka dit i alla fall.

Har aldrig bott i någon av städerna men jag blev förvånad av hur fort det gick att ta sig till Trollhättan från Göteborg när jag åkte dit i vintras.

Ärligt talat spelar det väl ingen roll heller då ställena ligger typ 20 minuter ifrån varandra. Jag skulle bott där jag kunde få ett boende jag trivts med.

Sant! Jag har sett i flera forum/trådar på internet i flera år hur mycket skit Trollhättan får, helt ärligt talat så fort jag åker utanför staden till andra orter, oftast mindre hålor och sånt längtar jag hem till Trollhättan direkt.

Vänersborg och Uddevalla är inga super ställen precis själva, rätt tråkiga faktiskt. Uddevalla är väl mer okej men, Trollhättan må vara en Sosse kommun och södra delen av Trollhättan är lite "no go zone" men annars är det okej.

Låt SD eller KD styra Trollhättan och släng ut alla invandrare och Trollhättan trots sin industri bakgrund hade blivit rätt reko! Och som du sade, jag tar bilen ner till Göteborg på 45 minuter så är det klart! Vilket jag gör ibland av olika anledningar.
Citera
2015-08-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Nackdelar med Trollhättan mycket arbetslösa, en hel stadsdel vid namn Kronogården på Trollhättan sydöstra utkant med 10.000 invånare eller mer som är praktiken vår version av "Rosengård, Hammarkullen, Biskopsgården" extremt segregerat!

Extremt segregerat. Jag bor i Trollhättan sedan 25 år och har släkt och vänner i stan men känner inte en enda arbetslös människa. Lite märkligt tycker jag. Men det är väl som Reinfeld sa en gång, det är inte etniska svenskar mitt i livet som är arbetslösa...

Trollhättan får förvånansvärt mycket skit. Det har alltid varit så. Folk från Uddevalla och Vänersborg är betydligt mer protektionistiska. Den egna staden ska försvaras till siste man.
Betydligt mindre sånt i Trollhättan tycker jag.
Citera
2015-08-03, 18:12
Medlem
Trollhättan har helt klart bäst kommunikation med GBG, 35 min med tåget.
Sen är det ju lite av en studentstad så utelivet är helt okej, mysig stad helt klart.
Citera
2015-08-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindwave
Sen är det ju lite av en studentstad så utelivet är helt okej, mysig stad helt klart.

När det gäller utelivet är ju Trollhättan klart att föredra av de tre. Vänersborg har verkligen ingenting...
Citera
2015-08-03, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Extremt segregerat. Jag bor i Trollhättan sedan 25 år och har släkt och vänner i stan men känner inte en enda arbetslös människa. Lite märkligt tycker jag. Men det är väl som Reinfeld sa en gång, det är inte etniska svenskar mitt i livet som är arbetslösa...

Trollhättan får förvånansvärt mycket skit. Det har alltid varit så. Folk från Uddevalla och Vänersborg är betydligt mer protektionistiska. Den egna staden ska försvaras till siste man.
Betydligt mindre sånt i Trollhättan tycker jag.

Jag vet om många som var arbetslösa rätt länge i Trollhättan, främst efter studenten då. Men det ordna sig för det flesta.

I kontrast med många kommuner i Västra Götaland bortsett ifrån Göteborg då så är Trollhättan rätt allvarligt rent segregationsmässigt. varken Uddevalla, Vänersborg, Borås, Kungälv, Mölndal, Strömstad, Lysekil och mera har det lika allvarligt som Trollhättan.
Citera
2015-08-07, 17:56
Medlem
Bodde i Trollhättan men flyttade nyligen några mil pga jobb. Finns en massa sorgsna själar och går du på stan så ser du pundare, alkis, alkis, tiggare, pundare och tiggare. Men utöver det så är det en go stad.

Och som tidigare användare skrivit så är traffiken till Göteborg snabb. Skulle du välja Vänersborg en lite lugnare stad så är väl tåget en kvart längre.
Senast redigerad av Clida 2015-08-07 kl. 18:00.
Citera
2015-08-26, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
När det gäller utelivet är ju Trollhättan klart att föredra av de tre. Vänersborg har verkligen ingenting...

Många Vänersborgare åker ner till Trollhättan för att gå ut på helgerna. Särskilt Vänersborg brudar! Och Trollhättefolket tar tåget ner till Göteborg för party party!

Detta gör grabbarna i VBG lite små sura på staden strax söder.
Senast redigerad av Papaoutai 2015-08-26 kl. 15:09.
Citera
2015-08-27, 14:36
Medlem
vanligvaniljs avatar
... felpost
Citera
2015-08-27, 14:37
Medlem
vanligvaniljs avatar
Skulle valt Trollhättan, Finns inget och hämta i Uddevalla eller Vänersborg
Citera
2015-11-19, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanligvanilj
Skulle valt Trollhättan, Finns inget och hämta i Uddevalla eller Vänersborg

Finns väldigt lite att hämta ifrån Trestadsområdet rent allmänt. Trollhättan är sådär som kommun och stad. Det finns utan tvekan bättre städer i Sverige där man kunde bli lyckligare och gladare.
Citera
2015-11-20, 00:11
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag ser här att min kära hemstad Vänersborg fått en del oförtjänt påhopp utan vidare. Bortser man från vissa dårar till politiker som stolpskottet Lars-Göran Ljunggren som drog ner Vänersborg rejält i diket så har ändå Vänersborg sin charm.
Citera
2015-11-20, 00:25
Medlem
Frolmlansts avatar
Jag har jobbat som konsult på företag i alla tre städer och mitt intryck är att Uddevalla är den stad som har mest modernt tänkande.

Trollhättan är absolut värst, där finns en bruksortsmentalitet som är rent horribel för varje vanligt fungerande modern människa. Man vill inte ha något nytt, allt skall bli vid det gamla och man tror sig på allvar vara den absolut bästa staden i världen. Bara en sån sak som att S har stadigt egen majoritet i fullmäktige, hade i alla fall så sent som innan förra valet, gör att man direkt kan skippa staden om man inte är fanatisk LO-medlem som tycker att all utveckling efter 1955 är direkt skadlig.

Vänersborg... Ja, det är en småstad med småstadsfolk, kriminella och det man i allmänhet brukar kalla "bönder", alltså personer som inte är bönder, men beter sig okultiverat. Centrum är ändå hyfsat trevligt och jag har som avrundning på uppdragen blivit tagen på bjudmiddag till två olika ställen som sägs ha öppet till sena natten på helger. Men någon metropol är det ju inte frågan om.

Uddevalla är en liten stad, men skillnaden är att man accepterat lite att vara en lillebror åt Göteborg och personerna i näringslivet där är mer angelägna om att få bättre kommunikationer nedåt. Under krisåren när Saab gick i konken och så vidare var det Uddevallaföretagen och kommunen där som såg framåt och försökte hitta nya lösningar, övriga städer där uppe drömde om svunna tider och försökte rädda det dödsdömda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in