• 4
  • 5
2020-01-16, 01:20
Medlem
Kongruensbojds avatar
Vilken stad är mest plågad av mångkulturen 2020?

Dricksvattnet i Uddevalla är äckligt. Även om fjorden som leder in till Uddevalla är saltvatten, känns det inte som havet eller kusten. Då måste man åka någon mil västerut för att få en bohuslänsk känsla. Dialekten i Uddevalla är inte ett dugg finare än den i Trollhättan.

Det är inte enkelt, men man kan leva som mest åtskild från tråkigheter i Vänersborg. Att det är en småstad gör sitt.
Citera
2020-05-10, 23:33
Medlem
Adelaides avatar
Uddevalla hade jag valt bort direkt, ful och tråkig stad med bonniga invånare.

Vänersborg är nog den vackraste staden av dessa tre, men i övrigt verkar det vara ganska dött där. Där bor man bara.

Trollhättan är nog den mest civiliserade staden av dessa tre. Helt okej utbud av allt, mycket studenter då Högskolan Väst ligger där. Närmsta staden till Göteborg.

Ingen av dessa städer får mig att vilja hoppa av glädje. Men tvingas jag välja så får det bli Trollhättan.
Citera
2020-05-14, 19:06
Medlem
Velorinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreendo
Jag och min sambo funderar på att flytta närmare mitt jobb (som ligger i Uddevalla). Han kommer antagligen säga upp sig på sitt jobb och söka annat på grund av att han ändå inte trivs på sitt arbete.

Men nu vill jag veta, vilken av "städerna" (snarare byar vissa av dem) är bäst att bo i? Mysigast, finast, vettiga människor o.s.v. Jag behöver inte ha massa affärer eller liknande för att trivas, men gärna några mysiga restauranger och caféer. Gärna bra barnomsorg. Har ex. bott i Karlskrona ett par år och trivts superbra.

Tips? Åsikter? Vilka områden ska man välja bort?

Vilket blev det, såhär 5 år senare? Jag bodde i Trollhättan i 5 år och Vänersborg i 8 år. Blev nästan mobbad till döds i pissområdet Björndalen i Trollhättan. Rika ungar med rika föräldrar som alla bodde i villor och hatade alla som hade lägre inkomst och högre procent kroppsfett än dem.

Och i Uddevalla är det mycket rasism och homofobi. Men, det finns många krafter som kämpar mot sånt där. Vänersborg är perfekt om man ska uppfostra ett barn och samtidigt leva ut sina sista dagar. Jag skulle stanna kvar och låta mitt barn flytta iväg till Göteborg när hen blir äldre. Men, ja, detta är ju 5 år sedan. Hoppas ditt val gjorde dig glad! Jag hade valt Vänersborg alla gånger. Planerar på att flytta tillbaka när jag är typ 60.
Citera
2020-08-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Uddevalla hade jag valt bort direkt, ful och tråkig stad med bonniga invånare.

Vänersborg är nog den vackraste staden av dessa tre, men i övrigt verkar det vara ganska dött där. Där bor man bara.

Trollhättan är nog den mest civiliserade staden av dessa tre. Helt okej utbud av allt, mycket studenter då Högskolan Väst ligger där. Närmsta staden till Göteborg.

Ingen av dessa städer får mig att vilja hoppa av glädje. Men tvingas jag välja så får det bli Trollhättan.
Jag funderar på att flytta till Vänersborg. Om du räknar bort krogliv, vad är det du inte kan göra där?
Citera
2020-08-27, 20:49
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Jag funderar på att flytta till Vänersborg. Om du räknar bort krogliv, vad är det du inte kan göra där?

Det är ju som vilken svensk småstad som helst egentligen. Samma utbud som alla andra städer i samma storlek. Inte så mycket mer att tillägga. Men det ligger fint till vid vattnet och det är fint i de centrala delarna.
Citera
2020-08-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Det är ju som vilken svensk småstad som helst egentligen. Samma utbud som alla andra städer i samma storlek. Inte så mycket mer att tillägga. Men det ligger fint till vid vattnet och det är fint i de centrala delarna.
Tack. Jag är ganska trött på större städer och funderar ganska mycket på vart jag ska flytta. Vänersborg verkar fint.
Citera
2020-11-27, 20:47
Medlem
Gnaget567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abraham321
Alla tre är fruktansvärda hålor. Kan tycka att vänersborgs "inner'STAD'" är mysigast. Skall själva flytta till uddevalla inom en snar framtid till en lägenhet där. Har världens ångest när jag är där.

Men är man från t.ex Orsas skogar eller dylikt kan man säkert finna vänersborg och uddevalla riktigt häftigt och attraktivt. Personligen anser jag att alla de tre "städernas" (byhålornas) är extremt ångestfyllda att befinna sig i. Lycka till!!

Edit: PS. Lyssna inte på en uddevalla-inföding vad de har att säga, då ALLA uddevallabor tycks tro de bor i världens stad. Och en sak till, sweetlinnen och skatekepsar är fortfarande det somär mest hippt i uddevalla.

Du kan ju ta mig med en nypa salt men, jag svamlar inte

Uddevalla är skit! Trollhättan är ok! Vänersborg är bäst! OBS! Jag har bott i alla tre städerna!
Citera
2020-11-27, 20:50
Medlem
Gnaget567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velorina
Vilket blev det, såhär 5 år senare? Jag bodde i Trollhättan i 5 år och Vänersborg i 8 år. Blev nästan mobbad till döds i pissområdet Björndalen i Trollhättan. Rika ungar med rika föräldrar som alla bodde i villor och hatade alla som hade lägre inkomst och högre procent kroppsfett än dem.

Och i Uddevalla är det mycket rasism och homofobi. Men, det finns många krafter som kämpar mot sånt där. Vänersborg är perfekt om man ska uppfostra ett barn och samtidigt leva ut sina sista dagar. Jag skulle stanna kvar och låta mitt barn flytta iväg till Göteborg när hen blir äldre. Men, ja, detta är ju 5 år sedan. Hoppas ditt val gjorde dig glad! Jag hade valt Vänersborg alla gånger. Planerar på att flytta tillbaka när jag är typ 60.

Din analys stämmer men jag befarar att du misstar dig på en avgörande punkt! Vänersborg ska tydligen vara väldigt berikat i dessa dagar och det i mycket negativ mening.
Citera
2020-11-27, 20:53
Medlem
Gnaget567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Uddevalla är bäst bland annat för de goda kommunikationerna till Göteborg och Oslo?

Jo, men tjenare. Ta tåget som exempel, det är 30-40 minuter längre restid mellan Uddevalla - Göteborg med tåg, jämfört med Trollhättan - Göteborg. Och det är Trollhättan som har tågförbindelser med Oslo (och en del norska städer längs vägen, tex Halden). Angående biltrafiken så beror det på. Avståndet är lite kortare mellan Trollhättan - Göteborg, men det som avgör mer är snarare trafiken. Har ändå alltid upplevt att det går snabbare att resa mellan Trollhättan - Göteborg än Uddevalla - Göteborg (särskilt under sommarmånaderna när Bohuslän blir invaderat av alla turister).

Så Vänersborg hamnar i mitten för att det är en residensstad? Eller för att det är en småstad? Och Trollhättan i botten för att det kan klassas som industristad?

Trollhättan är punk och metal.
Vänersborg är progg!
Uddevalla är dansband!
Citera
2020-11-27, 20:54
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnaget567
Uddevalla är skit! Trollhättan är ok! Vänersborg är bäst! OBS! Jag har bott i alla tre städerna!
Skulle nog säga att det är en fråga om tycke och smak väldigt mycket. Alla tre har olika styrkor och svagheter.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in