Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-25, 22:03
  #1
Medlem
Jag undrar vart solen går upp och ner i södra Sverige men tänker mig att denna tråd kan funka som en sammanfattning över hela landet, jag har förstått att det inte är samma för hela landet?!

Nån som vet väderstrecken för solens framfart genom himmelen i Skåne?

Citera
2015-06-25, 22:07
  #2
Avstängd
ilpobres avatar
Naturligtvis går solen upp och ned under olika tidpunkter på olika ställen. Brukar väl stå i dagstidningar vid väderkartorna ibland? Sen förstår jag inte varför man ska göra en tråd om det, använd dagstidning eller internet, säkrare källa än någon flashbackare!
Citera
2015-06-25, 22:29
  #3
Medlem
Parnborrs avatar
http://prognosen.se/sol.php

lite info där kanske
Citera
2015-06-25, 22:56
  #4
Medlem
Popc0rns avatar
Upp i öst, ner i väst
Citera
2015-06-25, 23:08
  #5
Medlem
Fast nu ville TS veta vart solen går upp (inte var och inte när)!
Det finns två bra mobiltelefonprogram för detta. Sun Seeker och Azimuth Sunrise Sunset.

Den första har "augumented reality" så man kan rikta mobiltelefonen eller plattan mot horisonten och se var solen befinner sig vid ett visst klockslag. Mycket bra för dom som spelar in film och vill kolla hur skuggorna kommer att ligga en viss eftermiddag ...

Azimuth är mer kartbetonad och kan visa uppgång och nergång för vilken plats somhelst närsomhelst.

Kostar ett par tior styck.
Citera
2015-06-25, 23:31
  #6
Medlem
Parnborrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stage-Fright
Fast nu ville TS veta vart solen går upp (inte var och inte när)!
Det finns två bra mobiltelefonprogram för detta. Sun Seeker och Azimuth Sunrise Sunset.

Den första har "augumented reality" så man kan rikta mobiltelefonen eller plattan mot horisonten och se var solen befinner sig vid ett visst klockslag. Mycket bra för dom som spelar in film och vill kolla hur skuggorna kommer att ligga en viss eftermiddag ...

Azimuth är mer kartbetonad och kan visa uppgång och nergång för vilken plats somhelst närsomhelst.

Kostar ett par tior styck.
Google Sky map är gratis.
Citera
2015-06-26, 18:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popc0rn
Upp i öst, ner i väst

Stämmer detta då? Har hört samma sak. Bara så det är inte är sydost istället för öst t ex.
Citera
2015-06-26, 19:05
  #8
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnleashYourMind
Stämmer detta då? Har hört samma sak. Bara så det är inte är sydost istället för öst t ex.
Det beror på vilken tid på året det är. Nu på sommaren är det snarare upp i nordost och ned i nordväst.
Citera
2015-06-26, 19:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parnborr
Google Sky map är gratis.
Funkar säkert bra norr om polcirkeln på sommaren: "Sky Map turns your iPhone or iPad into a window on the night sky." :- )
Citera
2015-06-26, 19:14
  #10
Medlem
crillecrilles avatar
Här kan du knappa in vilken plats du vill och se när hur och var solen går upp: http://www.timeanddate.com/worldclock/sunrise.html

Ha det så trevligt. Finns mängder med information du kommer att uppskatta där, tex hur dagslängden varierar osv.
Citera
2015-06-26, 19:48
  #11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnleashYourMind
Jag undrar vart solen går upp och ner i södra Sverige men tänker mig att denna tråd kan funka som en sammanfattning över hela landet, jag har förstått att det inte är samma för hela landet?!

Nån som vet väderstrecken för solens framfart genom himmelen i Skåne?


Pratar du om vart eller var?

Vart - handlar om riktning

Var - när det handlar om en viss plats
Citera
2015-06-28, 21:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Här kan du knappa in vilken plats du vill och se när hur och var solen går upp: http://www.timeanddate.com/worldclock/sunrise.html

Ha det så trevligt. Finns mängder med information du kommer att uppskatta där, tex hur dagslängden varierar osv.

Du är en riktig kung, precis vad jag letade efter, tack!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback