Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-13, 06:16
  #13
Avstängd
solen går inte ner eller upp. det är jorden som snurrar.
Citera
2015-07-21, 02:30
  #14
Medlem
Programmet Stellarium för Windows kan räkna ut positionen för många himlakroppar, och visa en karta på natthimlen mm. Man lägger in sin egen position , ort elr stad. Programmet kan räkna både bakåt och framåt i tiden hur natthimlen kommer att se ut, tex Månens faser, Solens upp och nedgång mm.
Citera
2015-07-21, 10:52
  #15
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerkukens
solen går inte ner eller upp. det är jorden som snurrar.
Det ligger bättre i munnen att säga vilken tid går solen upp än att säga vilken tid roterar jorden så mycket österut att solen syns på himlen.
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Programmet Stellarium för Windows kan räkna ut positionen för många himlakroppar, och visa en karta på natthimlen mm. Man lägger in sin egen position , ort elr stad. Programmet kan räkna både bakåt och framåt i tiden hur natthimlen kommer att se ut, tex Månens faser, Solens upp och nedgång mm.
Stellarium är nog det bästa gratisprogrammet som finns för astronomi. Till er som har smartphone så finns det också hundratals appar med samma funktioner.
Citera
2015-07-21, 15:58
  #16
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Stellarium är nog det bästa gratisprogrammet som finns för astronomi. Till er som har smartphone så finns det också hundratals appar med samma funktioner.
Och vill man betala lite finns ännu bättre program, exempelvis Starry Night Pro Plus 7.
Citera
2015-07-21, 16:35
  #17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerkukens
solen går inte ner eller upp. det är jorden som snurrar.

Upp är ett relativt begrepp. Relativt t ex Stockholm så går solen upp. Allt är inte relativt, men riktningar är faktiskt relativa.
Citera
2015-07-21, 16:57
  #18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Och vill man betala lite finns ännu bättre program, exempelvis Starry Night Pro Plus 7.

Puff: Själv är jag nöjd om appen kan hjälpa mig identifiera stjärnbilder och planeter. På Android är Google Skymap bra på just det.

Btw antar jag att du gillar en viss gammal sång av Peter, Paul and Mary. Medhåll. Betr Einsteincitatet är det kul men lite osäkert om det verkligen är äkta. Iaf finns det andra som är kända för liknande skämt sen tidigare. Fast jag antar att nog även Einstein gjorde som vi andra ibland och bara återberättade någon version av skämt som han hade hört, och att inte precis allt som har sagts är dokumenterat, ens om honom.

http://quoteinvestigator.com/2012/02/24/telegraph-cat/
Citera
2015-07-21, 17:47
  #19
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Upp är ett relativt begrepp. Relativt t ex Stockholm så går solen upp. Allt är inte relativt, men riktningar är faktiskt relativa.

Ska vi vara riktigt petiga också så finns inget upp eller ner i Universum
Citera
2015-07-21, 17:49
  #20
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ska vi vara riktigt petiga också så finns inget upp eller ner i Universum
Det är just därför riktningar är relativa...
Citera
2015-07-21, 18:00
  #21
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Puff: Själv är jag nöjd om appen kan hjälpa mig identifiera stjärnbilder och planeter. På Android är Google Skymap bra på just det.

Btw antar jag att du gillar en viss gammal sång av Peter, Paul and Mary. Medhåll. Betr Einsteincitatet är det kul men lite osäkert om det verkligen är äkta. Iaf finns det andra som är kända för liknande skämt sen tidigare. Fast jag antar att nog även Einstein gjorde som vi andra ibland och bara återberättade någon version av skämt som han hade hört, och att inte precis allt som har sagts är dokumenterat, ens om honom.

http://quoteinvestigator.com/2012/02/24/telegraph-cat/
Jag kör med Star Walk och SolarSystem Scope i mobilen. Starry Night fungerar som Stellarium, men utöver det kan man även styra hobbyteleskop, följa Apollouppdragen och obemannade sonder i solsystemet, utforska galaxen och galaxhopar m.m

Jo jag vet att det citatet kanske inte är äkta, dock väldigt roligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback