Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-22, 21:57
  #1
Medlem
Hej!

Idag vart jag fotad av en fartkamera. 70-väg, körde ca 140-150. Jag hade solskyddet nere och är ganska säker på att man inte ser att det är jag. Bilen står på min pappa. Skickar dom hem brev ändå och frågar om han vet vem det är? Eller struntar dom bara i det när man inte ser vem det är? Och dom skickar hem brev så är det väl bara att neka?

Super tacksam för svar!
Citera
2015-06-22, 22:04
  #2
Medlem
hippilis avatar
Tror inte han blir glad når han ser på fotot som kommer i brevlådan att hans bil är ute på fortkörning & någon gömmer sej då han blir frågad vem som lånat den
Citera
2015-06-22, 22:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Tror inte han blir glad når han ser på fotot som kommer i brevlådan att hans bil är ute på fortkörning & någon gömmer sej då han blir frågad vem som lånat den

Så dom skickar hem bild ändå? Det är ju min bil men han lär bli galen ändå..
Citera
2015-06-22, 22:09
  #4
Medlem
Handsekreterarens avatar
Mycket skitsnack här.

Fakta: Jag blev fotograferade för snart ett år sedan, i min egen bil, med solskyddet nere.
Jag har inte hört ett ljud från farbror blå om den saken.

Så vitt jag vet har de slutat att ens försöka få privatpersoner att erkänna/tjalla i de fall de inte kan identifiera föraren. Alla vet att det bara är att neka, så kommer de inte vidare.
Varför slösa energi på det?

Vad gäller företagsbilar skickar de dock fortfarande ut brev till företaget, med en förfrågan om vem som körde. Dyker upp på firman lite då och då.
Citera
2015-06-22, 22:10
  #5
Medlem
Du kan nog vara lugn. Dom kasserar bilder där det inte enkelt går att identifiera föraren.
Citera
2015-06-22, 22:13
  #6
Medlem
BAB7s avatar
Hur lyckas man missa en stor blå varningsskylt som säger att det finns en fartkamera längre fram???
Jag fattar inte hur folk lyckas bli fotograferade i dessa kameror, sitter ni och sover när ni kör eller glor på bilradion eller på er telefon?
Håll ögonen på vägen för jävelen!

För att svara på frågan, nej är ditt ansikte inte synligt pga nedfällt solskydd eller liknande så skickas inget brev ut, då skrotas det direkt.
Det är bara en väldigt liten del av alla fotoblixtar som blir godkända så att säga.
Skulle det däremot handla om en bild med god kvalitet så kan man kolla körkortsbilder av närstående inom familjen, då kan det hända att du får betala böter även om din pappa står som ägare på bilen.
Ägaren av bilen behöver däremot aldrig ange vem som kört, det är upp till polisen att ta reda på det, kan dom inte ta reda på vem föraren är så kan dom inte driva in böterna heller.
Citera
2015-06-22, 22:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Mycket skitsnack här.

Fakta: Jag blev fotograferade för snart ett år sedan, i min egen bil, med solskyddet nere.
Jag har inte hört ett ljud från farbror blå om den saken.

Så vitt jag vet har de slutat att ens försöka få privatpersoner att erkänna/tjalla i de fall de inte kan identifiera föraren. Alla vet att det bara är att neka, så kommer de inte vidare.
Varför slösa energi på det?

Vad gäller företagsbilar skickar de dock fortfarande ut brev till företaget, med en förfrågan om vem som körde. Dyker upp på firman lite då och då.

Så dom skickar inte ens ut bild? Är du säker på att det är så?
Citera
2015-06-22, 22:37
  #8
Medlem
velmas avatar
Mitt ex körde sin morfars bil för fort igenom ett skolområde, två kilometer för fort!

Han blev plåtad, men det dröjde bra länge innan morfar ringde och frågade om han kört för fort. Då hade dom alltså ringt och frågat hans morfar om vilka som har tillgång till hans bil och om han hade någon aning om vem som hade haft bilen det datumet han blev plåtad.

Efter någon vecka kom det ett brev till morfadern med bild och bot.
Citera
2015-06-22, 22:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skockersmet
Hej!

Idag vart jag fotad av en fartkamera. 70-väg, körde ca 140-150. Jag hade solskyddet nere och är ganska säker på att man inte ser att det är jag. Bilen står på min pappa. Skickar dom hem brev ändå och frågar om han vet vem det är? Eller struntar dom bara i det när man inte ser vem det är? Och dom skickar hem brev så är det väl bara att neka?

Super tacksam för svar!

Ett ansikte måste finnas med på bilden innan ärendet utreds. Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den misstänkta personen. Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet.
Citera
2015-06-22, 22:41
  #10
Medlem
hippilis avatar
Kör man över 30 kmt på 70 väg blir det inget dom slänger bort. Kör man som du gjorde lär du märka att dom är på hugget. Annat med firmabilar då det är massa olika folk som kör dom & då är det svårt att bevisa. Körkortsindragning på 31 kmt för fort & böter på ca 3400kr fick min granne på 70 väg
Citera
2015-06-22, 22:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Ett ansikte måste finnas med på bilden innan ärendet utreds. Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den misstänkta personen. Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet.

Okej. Så oavsett vad så kommer dom höra av sig till min pappa?
Citera
2015-06-22, 22:46
  #12
Medlem
hippilis avatar
Svar ja
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback