Citat:
Intressant. Vi som är från norra Spanien, Asturias, närmare, i mitt fall, håller förstås inte med. Och tala om för folk från Segovia eller Salamanca, eller Cáceres eller Toledo, att andaluces har mer passion för landet än vad de har.
På sätt och vis förstår jag vad du menar, iom att folk från Andalucía har mer passion överhuvudtaget för saker och ting, men det stämmer inte riktigt till 100%.
Ramos, för övrigt, har Flamenco i blodet, så det är inte så värst konstigt, tycker jag. På samma sätt som det inte skulle vara det om, säg, Xavi skulle ha Serrat på sina skor.
På sätt och vis förstår jag vad du menar, iom att folk från Andalucía har mer passion överhuvudtaget för saker och ting, men det stämmer inte riktigt till 100%.
Ramos, för övrigt, har Flamenco i blodet, så det är inte så värst konstigt, tycker jag. På samma sätt som det inte skulle vara det om, säg, Xavi skulle ha Serrat på sina skor.
Intressant, jag kommer som sagt från Andalusien. Eller min familj. Vilt spridda, mesta dels från Barbate och Vejer. Kul med en till spanjor. Som jag också nämner så är också Madrid-folket väldigt trogna sitt land, däremot är de inte alls lika trogna sin kultur som andalusierna. Exempelvis pratade jag musik med min bekanta i Barbate för några år sen och all musik de lyssnade på var lokal musik från Cadiz mer eller mindre. Nu är det en byhåla utan dess like men det är fortfarande något som är relevant i hela Andalusien.
Att Ramos har Flamenco I blodet är inget unikt då det spelas hela tiden, varje gång jag är därnere är det alltid flamenco som livemusik. Vilket något alldeles underbart i mina ögon.
Jag kan tyvärr inte tala för norra Spanien så mycket, enbart spenderat tid i San Sebastian. Men jag anar att efterfrågan av lokalmusik inte är lika kraftfull, du får gärna rätta mig.