2016-04-09, 00:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Japp, man var världens bästa lag. Men efter det så har ju Real och Barca rustat upp kraftigt, de har ju vunnit de senaste två upplagorna av CL. Och framför allt så är Ribery och Schweinsteiger en skugga av sitt forna jag, två av lagets kanske viktigaste spelare när de vann trippeln.

Det kan du inte beskylla Pep för. Vad talar egentligen för att Bayern skulle fortsätta vara lika dominanta som förr om Jupp var tränare idag?

Nja håller med att Real och Barca rustade upp men inte i den utsträckningen att Bayern ska bli utklassat på det sättet. Det är ju inte direkt så att Bayern har snålat med nyförvärv sedan Pep kom.

Det är ju lite svårt att svara på men tror att det direkta spelet och tempot som dom hade med Jupp är den största skillnaden. Pep verkar ha fastnat och att spelarna inte tror på det dom gör..
2016-04-09, 04:07
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
på löpande band 2008-09 och när?

Tja, det var bara den. Låt vara. Bayern var ju minst lika usla i det dubbelmötet som de varit mot Real/Barcelona senaste 2-3 åren.

Så det har ju hänt förut
2016-04-09, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ja extremt viktiga matcher i bottenstriden i morgon. Ska bli spännande att följa.

För mig som håller på Hannover är dock säsongen känslomässigt redan över och det jag upplever nu är en transportsträcka till augusti då Zweite Bundesliga äntligen kör igång igen. Ska dock bli intressant att se vem som följer med Hannover ner i Zweite. Tror rentav att det kan bli två lag. Oavsett om det blir Leipzig, Freiburg eller Nürnberg som får kvala så är det tufft motstånd för det stackars lag som slutar på 16:e plats.

Kul att ni tog en pinne igår visst var det första matchen för nye tränaren?

Hertha verkar ha tappat mycket av sitt flyt som dom hade tidigare.

Det var ett jäkla drag i matchtråden igår det är sånt som uppskattas.
2016-04-09, 08:54
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der-stier
Kul att ni tog en pinne igår visst var det första matchen för nye tränaren?

Ja första matchen och första poängen för "övergångslösningen" Daniel Stendel. Loppet är som sagt kört men kul att några unga spelare fick chansen att visa upp sig. Tänker då främst på Anton och Sarenren-Bazee som mig veterligen gjorde sina första matcher från start i A-laget. Bra om man kan spela ihop ett gäng ungtuppar inför nästa säsong. De flesta av de dyrare spelarna lär ju lämna klubben.
2016-04-10, 09:49
Medlem
Det är tillåtet att dricka öl på fotbollsmatcher i Tyskland ändå har Tyskland väldigt få problem med läktarvåld. Hur kommer det sig att tyskar vet hur man ska bete sig jämfört med svennar som inte kan kontrollera sig efter ett glas vin?
2016-04-11, 11:06
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Det är tillåtet att dricka öl på fotbollsmatcher i Tyskland ändå har Tyskland väldigt få problem med läktarvåld. Hur kommer det sig att tyskar vet hur man ska bete sig jämfört med svennar som inte kan kontrollera sig efter ett glas vin?
Tja..men det är väl allmänt känt att alloholkulturerna skiljer sig åt i Norden och på kontinenten?

I Tyskland och övriga kontinenten är alkohol inte så laddat och en livsstil mer. Då kan man hantera det bättre.

Det har ju sina historiska orsaker och varför svensken är så hunsad av sin stat.
2016-04-11, 13:25
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tja..men det är väl allmänt känt att alloholkulturerna skiljer sig åt i Norden och på kontinenten?

I Tyskland och övriga kontinenten är alkohol inte så laddat och en livsstil mer. Då kan man hantera det bättre.

Det har ju sina historiska orsaker och varför svensken är så hunsad av sin stat.
Jag tycker att era påståenden är felaktiga. Visst kanske rena slagsmål inte förekommer så mycket men det tror jag åtminstone delvis beror på att den tyska polisen är välorganiserad. Men jag tycker ofta att det finns många dräggfulla människor som "svinar", skriker och antastar folk när de går på fotboll. Kanske är detta snäppet värre i Sverige men det ni beskriver om att tyskar för det mesta hanterar alkohol bra är en idealiserad bild av "kontinenten" som jag håller för osann.
2016-04-11, 13:55
Medlem
Citat:
Jag tycker att era påståenden är felaktiga. Visst kanske rena slagsmål inte förekommer så mycket men det tror jag åtminstone delvis beror på att den tyska polisen är välorganiserad. Men jag tycker ofta att det finns många dräggfulla människor som "svinar", skriker och antastar folk när de går på fotboll. Kanske är detta snäppet värre i Sverige men det ni beskriver om att tyskar för det mesta hanterar alkohol bra är en idealiserad bild av "kontinenten" som jag håller för osann.

Kan det där vara lokalrelaterat?
Många vänner som varit i München och varit enormt förvånade över hur lugnt det är mellan fansen, och efter matcherna så har folk från olika klubbar gått sida vid sida från stadion och över den trånga bron mot S-bahn utan bråk.
2016-04-11, 18:52
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Många vänner som varit i München och varit enormt förvånade över hur lugnt det är mellan fansen, och efter matcherna så har folk från olika klubbar gått sida vid sida från stadion och över den trånga bron mot S-bahn utan bråk.
Jag har samma bild från de gånger jag varit i Bremen, aldrig några problem varken före eller efter matchen. Dock aldrig varit på en match mot HSV. Dock varit på en träningsturnering i Hamburg och det va lugnt. Enda stökiga va några bortafans från Nürnberg som körde Naziramsor vid slutsignalen, de va inte populärt...
2016-04-11, 19:54
Medlem
Germanofils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ewru
Jag har samma bild från de gånger jag varit i Bremen, aldrig några problem varken före eller efter matchen. Dock aldrig varit på en match mot HSV. Dock varit på en träningsturnering i Hamburg och det va lugnt. Enda stökiga va några bortafans från Nürnberg som körde Naziramsor vid slutsignalen, de va inte populärt...
Riktigt bråk ser man som sagt sällan. Jag har bara upplevt den en gång och det var på tågstationen i Uelzen när Bochumfans var på väg till Hamburg för att möta St. Pauli samtidigt som HSV-fansen reste söderut för att spela i Braunschweig. Polisen hade anat oråd och försökte skicka iväg det norrgående tåget tidigare men Bochumfansen dröjde kvar på perrongen och ägnade sig sedan åt att kasta flaskor på HSV-killarna när de anlände.

Mitt argument handlade ju snarare om att många tyska fotbollsfans beter sig illa när de dricker för mycket, och att de inte nödvändigtvis hanterar alkohol bättre än vad svenskar gör. Såg t.ex. en grupp Hannoveranhängare slita av matchtröjan från ett ensamt Bremenfan på tågstationen. En annan gång så gick jag själv förbi en större grupp Mönchengladbachfans iklädd Hannovertröja och fick ca 30 långfingrar riktade mot mig tillsammans med diverse svordomar. De angrep mig dock inte fysiskt men ändå ett trist beteende med tanke på att jag inte sagt ett ord till dem. Sen hör det ju till vanligheterna att fotbollsfans skriker oprovocerat på random folk i stan, spyr på gatan och krossar enorma mängder ölflaskor, etc. (ni som är lite mer hardcore tycker kanske att sådant "hör till" och att jag är en tönt som klagar på det)

Majoriteten av dem som går på fotboll sköter sig bra och är trevliga även mot motståndarlagets fans men med exempel som ovan vill jag bara nyansera bilden av att tyskar skulle hantera alkohol så mycket bättre än svenskar i fotbollssammanhang.
Senast redigerad av Germanofil 2016-04-11 kl. 19:58.
2016-04-11, 21:37
Medlem
Citat:
Riktigt bråk ser man som sagt sällan. Jag har bara upplevt den en gång och det var på tågstationen i Uelzen när Bochumfans var på väg till Hamburg för att möta St. Pauli samtidigt som HSV-fansen reste söderut för att spela i Braunschweig. Polisen hade anat oråd och försökte skicka iväg det norrgående tåget tidigare men Bochumfansen dröjde kvar på perrongen och ägnade sig sedan åt att kasta flaskor på HSV-killarna när de anlände.

Mitt argument handlade ju snarare om att många tyska fotbollsfans beter sig illa när de dricker för mycket, och att de inte nödvändigtvis hanterar alkohol bättre än vad svenskar gör. Såg t.ex. en grupp Hannoveranhängare slita av matchtröjan från ett ensamt Bremenfan på tågstationen. En annan gång så gick jag själv förbi en större grupp Mönchengladbachfans iklädd Hannovertröja och fick ca 30 långfingrar riktade mot mig tillsammans med diverse svordomar. De angrep mig dock inte fysiskt men ändå ett trist beteende med tanke på att jag inte sagt ett ord till dem. Sen hör det ju till vanligheterna att fotbollsfans skriker oprovocerat på random folk i stan, spyr på gatan och krossar enorma mängder ölflaskor, etc. (ni som är lite mer hardcore tycker kanske att sådant "hör till" och att jag är en tönt som klagar på det)

Majoriteten av dem som går på fotboll sköter sig bra och är trevliga även mot motståndarlagets fans men med exempel som ovan vill jag bara nyansera bilden av att tyskar skulle hantera alkohol så mycket bättre än svenskar i fotbollssammanhang.

Rötägg som inte kan hantera alkohol finns överallt helt klart men jag är ändå rätt övertygad om att i ett land där mjölken i kostcirkeln är ersatt med öl ändå är mer van att hantera sina känslor bättre.
2016-04-12, 19:47
Medlem
Finns det någonting som talar för Wolfsburg ikväll även om dom har ett på pappret bra utgångsläge?
Nej jag tror inte det även om jag hoppas på det.
Wolfsburg har väl bara vunnit en bortamatch på hela säsongen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in