Citat:
Ursprungligen postat av
Der-stier
Kan det där vara lokalrelaterat?
Många vänner som varit i München och varit enormt förvånade över hur lugnt det är mellan fansen, och efter matcherna så har folk från olika klubbar gått sida vid sida från stadion och över den trånga bron mot S-bahn utan bråk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ewru
Jag har samma bild från de gånger jag varit i Bremen, aldrig några problem varken före eller efter matchen. Dock aldrig varit på en match mot HSV. Dock varit på en träningsturnering i Hamburg och det va lugnt. Enda stökiga va några bortafans från Nürnberg som körde Naziramsor vid slutsignalen, de va inte populärt...
Riktigt bråk ser man som sagt sällan. Jag har bara upplevt den en gång och det var på tågstationen i Uelzen när Bochumfans var på väg till Hamburg för att möta St. Pauli samtidigt som HSV-fansen reste söderut för att spela i Braunschweig. Polisen hade anat oråd och försökte skicka iväg det norrgående tåget tidigare men Bochumfansen dröjde kvar på perrongen och ägnade sig sedan åt att kasta flaskor på HSV-killarna när de anlände.
Mitt argument handlade ju snarare om att många tyska fotbollsfans beter sig illa när de dricker för mycket, och att de inte nödvändigtvis hanterar alkohol bättre än vad svenskar gör. Såg t.ex. en grupp Hannoveranhängare slita av matchtröjan från ett ensamt Bremenfan på tågstationen. En annan gång så gick jag själv förbi en större grupp Mönchengladbachfans iklädd Hannovertröja och fick ca 30 långfingrar riktade mot mig tillsammans med diverse svordomar. De angrep mig dock inte fysiskt men ändå ett trist beteende med tanke på att jag inte sagt ett ord till dem. Sen hör det ju till vanligheterna att fotbollsfans skriker oprovocerat på random folk i stan, spyr på gatan och krossar enorma mängder ölflaskor, etc. (ni som är lite mer hardcore tycker kanske att sådant "hör till" och att jag är en tönt som klagar på det)
Majoriteten av dem som går på fotboll sköter sig bra och är trevliga även mot motståndarlagets fans men med exempel som ovan vill jag bara nyansera bilden av att tyskar skulle hantera alkohol så mycket bättre än svenskar i fotbollssammanhang.