2016-05-05, 09:41
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Du har rätt till viss del. Men jämförelsen mellan LVG och Jupp kontra Ancelotti och Pep går inte riktigt och jämföra.

LVG kom till ett Bayern som inte hade något grundspel, filosofi och inte kunde föra matcherna. Han lyckades sätta ett grundspel och en filosofi under sin tid som tränare. Det han glömde bort att sätta för att uppnå optimal framgång var försvarsspel, kontringsspel och presspel. Jupp tar över och lyckades med att sätta försvarsspelet, presspelet och kontringsspelet - Bayern blev nu ett komplett lag som tillslut nådde sin potential.

Pep tar över ett komplett lag. Pep är till en början mycket smart och mixar tiki-taka med kontringsfotboll - under Peps första 6 månader spelar Bayern den bästa fotbollen jag någonsin sett ett lag spela. Enrique gjorde likadant i Barcelona och se vilken succé det blev. Pep såg ut att lyckas med det omöjliga - att få Bayern att bli bättre än vad dom var under Jupp. Pep går sedan över till full tiki-taka, förvisso med ett bra presspel och försvarsspel. Nu går det långsammare, och spelet är lätt och läsa av - det visar sig när Real mosade Bayern.

Det som kostade Bayern CL var Peps ego. Pep ville ta all creed själv, så han ändrade på Bayern för mycket både för klubbens och hans egna bästa. Jag hoppas Pep har lärt sig en läxa av detta. Ancelotti kommer gå tillbaka till den fotbollen Pep spelade sitt första halvår och skörda framgångar.

Pep är utan tvekan den mest kompetenta tränaren, om det inte vore för hans uppblåsta ego skulle han var den bästa. Jag hoppas det där egot har svalnat lite, annars blir det inga framgångar i City.

Håller med om att de inte går att jämföra rakt av, det var menat som en bild av utvecklingen och att alla tränare ärver något av varandra. Utmärkt beskrivning ovan.

Före LvG så efterträdde Heynckes Klinsmann under två månader för att rädda CL-platsen. så visst började LvG med ett lag som inte ens lyckades nå upp till samman av sina enskilda delar. Tror aldrig jag har sett FCB så desorienterat som då.

Det är Peps ego och hans oförmåga att släppa en matchplan som inte fungerar, som gör att FCB inte kommer upp till full potential.
2016-05-05, 17:34
Medlem
regndroppens avatar
http://www.hsv.de/fileadmin/redaktion/Verein/Vermarktung/Saison_2015_16/HSV_Neues_Trikot_640_360.jpg HSVs nya matchtröja. Riktigt snygga om jag får säga det själv. Stilren.
2016-05-05, 17:55
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Bra text
med
"Det som kostade Bayern CL var Peps ego. Pep ville ta all creed själv, så han ändrade på Bayern för mycket både för klubbens och hans egna bästa."
Instämmer i det mesta du skriver, inkluderat de exkluderade delarna av ditt inlägg. En bra beskrivning av framförallt Peps första år i Bayern. Har dock en viss förståelse för att han ville testa sina idéer till max den våren, men inte att han tjurskalligt fortsatt med det två säsonger till.

Historik;
För mig, och vad jag tror de flesta Bayern-supportarna, blev det andra Guardiola-året säsongen när vi tappade vår tro. Han började laborera med den ena uppställningen efter den andra, spelare fick inte bara nya positioner utan också nya uppgifter i en allt extremare possessionfotboll. Det kunde först se bra ut och det kunde t o m se väldigt bra ut, men när våren kom blev allt sig likt. Spelet ute på planen tappades mer och mer, övergick från fotboll till handboll med åtta man runt motståndarnas straffområde som sidpassade för att vänta ut bra lägen.

Visst vann Bayern ligan (men det berodde på hösten och att BVB var kassa), visst gick laget till CL-semi (men när det gällde = utskickade så det räckte) men spelet hackade och hackade i Bundesliga under våren mot alla lag, topp som botten för andra året i rad. Han hade alltså ingenting lärt av vad som hänt tidigare, om det är en bra eller dålig säsong avgörs i april/maj/juni inte i november/december. Det är då spelarna ska få den där extra energin som krävs mot tuffa motståndarlag. Det är inte då som tränarens spelmässiga teorier ska prövas efter en förberedande höst.

Ego minst sagt för från min horisont verkar Guardiola se Bayern som ett provrum där teorier prövas empiriskt, att det är ett fotbollslag med spelare och supportar sket han i såväl då som denna sista säsong. För mönstret fortsatte, variationen denna säsongs höst var nya spelare (Costa, Coman & Kimmich) som överraskade motståndarlagen. Men likväl slutade allt på samma sätt, utslagna i CL-semi av ett spanskt lag och ett icke-fungerande lag vid säsongsslut. Att fundera på ifall de fotbollsmässiga teorierna inte höll fanns aldrig i den skallen.

Det är inte denna säsong som får mig, och många fler, att tröttna på Pep, det var förra. Detta år är bara beviset, han är en ”professor och ingen med minsta pragmatisk syn. En sådan som ifall verkligheten skiljer sig mot kartan alltid väljer kartan, säsong efter säsong.

Att så han gjort en del gott sparar jag till det verkliga slutet för Pep i Bayerns huvudstad.
2016-05-05, 21:05
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
http://www.hsv.de/fileadmin/redaktion/Verein/Vermarktung/Saison_2015_16/HSV_Neues_Trikot_640_360.jpg HSVs nya matchtröja. Riktigt snygga om jag får säga det själv. Stilren.
Ja stilrent är ett bra beskrivande adjektiv. Snygga tischor.
2016-05-05, 21:27
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ja stilrent är ett bra beskrivande adjektiv. Snygga tischor.
Har du något från H96 att bjuda på?
2016-05-06, 06:28
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Har du något från H96 att bjuda på?
Nej. Lär nog dröja lite. Först måste det bli klart med sponsorer och det är ju som bekant svårare i Zweite. Vet inte om Heinz von Heiden fortsätter som tröjsponsor i och med degraderingen...
2016-05-07, 06:58
Medlem
Germanofils avatar
Ilkay Gündogan har åkt på en knäskada och missar resten av säsongen inklusive EM. Trist för honom och trist för landslaget som nu återigen liksom i VM 2014 måste klara sig utan mittfältaren.
2016-05-07, 09:32
Medlem
motvalls avatar
Ewru skrev förra veckan ett inlägg om förutsättningarna inför de sista omgångarna, jag följer upp detta med ett liknande nu när två matcher återstår. Notera att alla matcherna de två sista omgångarna spelas samtidigt, traditionsenligt och 15:30 en lördag.

Toppen
1. Bayern (Ingolstadt, Hannover) 82p +60
2. Dortmund (Frankfurt, Köln) 77p +49
3. Leverkusen (M’Gladbach, Ingolstadt) 57p +16
---------------
4. Mönchengladbach 49p +14 (Leverkusen, Darmstadt)
-----------------
5. Hertha 49p +1 (Darmstadt, Mainz)
6. Schalke 48p –1 (Augsburg, Hoffenheim)
7. Mainz 46p + 2 (Stuttgart, Hertha)
-----------------
8. Köln 41p –4 (Bremen, Dortmund)
9. Ingolstadt 40p –7 (Bayern, Leverkusen)

Finns ännu en teoretisk chans för Dortmund att vinna BL, men bara om FCB går rent och tar 0 p mot två lag som inte har något att kämpa för (utom då derbyvinst i Ingolstadts fall). Förra omgången blev Leverkusen helt klara för CL nästa säsong.

Vilket lag som tar plats 4:a (kval till CL) är svårtippat, däremot är nog ”minst EL”-lagen klara, fem poäng för Köln att ta in på Mainz är för mycket. Vilka vill man ska ta CL-kvalplatsen? För mig egalt; S04 och Gladbach är etablerade lag på den nivån, Hertha är värda detta efter år av vandring i dödsskuggans dal.
2016-05-07, 09:43
Medlem
motvalls avatar
Botten
10. Wolfsburg 39p –5 (HSV, Stuttgart)
11. Hamburg 38p -7 (Wolfsburg, Augsburg)
12. Augsburg 37p –8 (Schalke, HSV)
13. Hoffenheim 37p –11 (Hannover, Schalke)
14. Darmstadt 35p –14 (Hertha, Mönchengladbach
15. Bremen 34p –16 (Köln, Frankfurt)
-----------------
16. Frankfurt 33p –18 (Dortmund, Bremen)
-----------------
17. Stuttgart 33p – 21 (Mainz, Wolfsburg)
18. Hannover 22p (Hoffenheim, Bayern)

Hannover är klara för nedflyttning, Hamburg är i praktiken klara för BL nästa år och Hoffenheim samt Augsburg lär klara sig kvar. Men sedan är det ett getingbo, inte minst efter Bremens storkross av VfB i måndags.

Tre nyckelmatcher idag är de som Bremen, Darmstadt och Stuttgart spelar. Frankfurt lär förlora mot ett BVB som ännu har en teoretisk chans att vinna ligan. Köln är förvånansvärt hemmasvaga och Werder visade storform förra omgången, kryss känns inte orealistiskt. Darmstadt möter CL-kvalkrigande Hertha borta, tror de tar noll poäng. Och hur ska VfB få tillbaka sitt självförtroende efter utskåpningen på Weserstadion? Mainz säkrar dessutom EL-platsen vid seger. Men inget är avgjort förrän säsongen avslutas nästa vecka.
2016-05-07, 12:32
Medlem
regndroppens avatar
Full omgång idag och ingen som kan spela på resultat, ska bli spännande!
2016-05-07, 17:45
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Jag sticker ut hakan långt och säger att Bayern München vinner ligan.

Skrämmande bra av mig.

Starkt av Bayern med fyra raka men frågan är om inte det tar slut nästa säsong.
2016-05-07, 17:46
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Skrämmande bra av mig.

Starkt av Bayern med fyra raka men frågan är om inte det tar slut nästa säsong.
Varför skulle inte succén fortsätta menar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in