Citat:
Ursprungligen postat av
Kamelen.Harris
grovsalt använder man på skärbrädor för att döda bakterier, det behövs inte i en stekpanna vilken dödar dem med värme.
Den kock som lärde mig sa att man ska använda djurfett, helst talg - inte olja, den ryker alltid förr eller senare, medan djurfett tål högre temperaturer. Sätt pannan på plattan på högsta på spisen. lägg i fett och låt pannan stå där ett tag. Det har talats om porer tidigare, när pannan blir riktigt het så vidgar sig porerna och suger åt sig fettet djupt in i pannan, du kommer då få en naturlig fet hinna på din panna. Diskmedel löser upp den där hinnan och det är därför man inte ska använda det.
En stekpanna är som bäst med mycket fett i i porerna, jämför när du steker pannkakor, riktiga pannkakor, sådana där med frasiga bubbliga kanter, det kräver en het pannan där smöret kokar. Som alla vet blir den första pannkakan skit, men de efterkommande blir bra eftersom pannan varit riktigt het och sugit åt sig fettet.
Vill man ha fettfri mat kan man koka sina råvaror.
Alltså, skit i porer och allt, man bränner dit en yta, ungefär som färg som torkat, och då fått den yta man åt.
Salt är bra till rengöring, som slipmedel. Hushållspapper, varm panna, salt, gnugga, sen olja.
Men man vill åt en yta/beläggning av torkad olja.
Rätta mig gärna om nån tycker jag har fel här!
Mina pannor är bra. Hipster, fan mina pannor har gått i släkten. Och det är inte massa jobb när man lärt sig!
edit: och får jag någons panna kan ni ge er fan på att jag går på den med vinkelslipen(med borste) och börjar om. Det måste inte till år av pannkakor.