2022-01-06, 19:16
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballanallanballan
En liten uppdatering, jag körde proceduren med grovsalt och inoljning tidigare idag enligt instruktionerna på Skeppshults hemsida. Nu när jag stekte ägg så blev de kassa och det brände in i stekpannan igen. Den här skiten hamnar i en mörk vrå, aldrig mer gjutjärn!
grovsalt använder man på skärbrädor för att döda bakterier, det behövs inte i en stekpanna vilken dödar dem med värme.

Den kock som lärde mig sa att man ska använda djurfett, helst talg - inte olja, den ryker alltid förr eller senare, medan djurfett tål högre temperaturer. Sätt pannan på plattan på högsta på spisen. lägg i fett och låt pannan stå där ett tag. Det har talats om porer tidigare, när pannan blir riktigt het så vidgar sig porerna och suger åt sig fettet djupt in i pannan, du kommer då få en naturlig fet hinna på din panna. Diskmedel löser upp den där hinnan och det är därför man inte ska använda det.

En stekpanna är som bäst med mycket fett i i porerna, jämför när du steker pannkakor, riktiga pannkakor, sådana där med frasiga bubbliga kanter, det kräver en het pannan där smöret kokar. Som alla vet blir den första pannkakan skit, men de efterkommande blir bra eftersom pannan varit riktigt het och sugit åt sig fettet.

Vill man ha fettfri mat kan man koka sina råvaror.
Citera
2022-01-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Får väl äta prinskorv till frukost ett par veckor så kanske den blir bra sen då
Stek i smör, margarin, olja, ister eller talg, spara fettet som blir om/när du steker fläsk och stek i det nästa gång. Låt stekpannan stå med fettet kvar när du stekt och borsta ur det först när du steker nästa gång. Om du borstat ur pannan med varmvatten, torka den på plattan och om den är matt när den torkat, smörj in den med olja eller annat matfett, detta gäller alltid, inte bara när pannan är ny.
Senast redigerad av Karon58 2022-01-06 kl. 19:47.
Citera
2022-01-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
vfr ljummet och inte hett?
För att hett vatten tar väck ytskiktet. Därför bättre med ljummet vatten och milt diskmedel om man nu nödvändigtvis måste diska. Har själv en specialblandning i sprayflaska, 1/5 diskmedel resten vatten. Gäller teflon och gjutjärn.
Citera
2022-01-06, 20:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Gjutjärnspannor SKA vara belagda med ett lager fett. Använder du diskmedel försvinner detta fettlager och maten bränner fast. Som rengöring kan du använda vanligt enkelt vatten direkt efter användning. Är det ordentligt fastbränt låter du det stå i några timmar

Efter användning och när den blivit kall smörjer du in pannan med matolja så är den redo för användning direkt när du behöver den och rostar inte.
Jag har som sagt inte märkt av detta, trots att jag diskar med diskmedel. Kanske det är så att det inte är fettlagret som behövs, utan en hård, inbränd yta?
Har aldrig några problem med rost, fastän jag slarvar med inoljning efter varje användning.
Det enda stekjärn jag har "problem" med är en Husqvarna stekgryta, som jag köpt på second hand, där det efter grundliga rengöringar och instekningar ändå har en fläck som allt bränner fast i.
Citera
2022-01-06, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelen.Harris
grovsalt använder man på skärbrädor för att döda bakterier, det behövs inte i en stekpanna vilken dödar dem med värme.

Den kock som lärde mig sa att man ska använda djurfett, helst talg - inte olja, den ryker alltid förr eller senare, medan djurfett tål högre temperaturer. Sätt pannan på plattan på högsta på spisen. lägg i fett och låt pannan stå där ett tag. Det har talats om porer tidigare, när pannan blir riktigt het så vidgar sig porerna och suger åt sig fettet djupt in i pannan, du kommer då få en naturlig fet hinna på din panna. Diskmedel löser upp den där hinnan och det är därför man inte ska använda det.

En stekpanna är som bäst med mycket fett i i porerna, jämför när du steker pannkakor, riktiga pannkakor, sådana där med frasiga bubbliga kanter, det kräver en het pannan där smöret kokar. Som alla vet blir den första pannkakan skit, men de efterkommande blir bra eftersom pannan varit riktigt het och sugit åt sig fettet.

Vill man ha fettfri mat kan man koka sina råvaror.

Alltså, skit i porer och allt, man bränner dit en yta, ungefär som färg som torkat, och då fått den yta man åt.

Salt är bra till rengöring, som slipmedel. Hushållspapper, varm panna, salt, gnugga, sen olja.

Men man vill åt en yta/beläggning av torkad olja.

Rätta mig gärna om nån tycker jag har fel här!

Mina pannor är bra. Hipster, fan mina pannor har gått i släkten. Och det är inte massa jobb när man lärt sig!

edit: och får jag någons panna kan ni ge er fan på att jag går på den med vinkelslipen(med borste) och börjar om. Det måste inte till år av pannkakor.
Senast redigerad av hodde 2022-01-06 kl. 20:13.
Citera
2022-01-06, 20:11
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Alltså, skit i porer och allt, man bränner dit en yta, ungefär som färg som torkat, och då fått den yta man åt.

Salt är bra till rengöring, som slipmedel. Hushållspapper, varm panna, salt, gnugga, sen olja.

Men man vill åt en yta/beläggning av torkad olja.

Rätta mig gärna om nån tycker jag har fel här!

Mina pannor är bra. Hipster, fan mina pannor har gått i släkten. Och det är inte massa jobb när man lärt sig!

Så du tror att salt slipar järn, och att fett torkar?
Sov du på kemin?
Citera
2022-01-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
För att hett vatten tar väck ytskiktet. Därför bättre med ljummet vatten och milt diskmedel om man nu nödvändigtvis måste diska. Har själv en specialblandning i sprayflaska, 1/5 diskmedel resten vatten. Gäller teflon och gjutjärn.

Åfan, har alltid kört i hett vatten i stekpannan direkt efter stekning för att lossa upp stekskräp från pannan och ställer den för att koka på plattan sen sköljer jag av den med borste och varmvatten, pannorna funkar svinbra efter typ 10 år hitills iaf
Citera
2022-01-06, 20:13
Medlem
Citat:
Så du tror att salt slipar järn, och att fett torkar?
Sov du på kemin?

Va?

Ah, du tänker kort. Nej, man slipar bort skiten på ytan, alltså om lagret olja är skitigt av någon anledning.

Men visst kan du slipa järn med salt, men det har ingen tid med.

Och ja, olja torkar..
Senast redigerad av hodde 2022-01-06 kl. 20:17.
Citera
2022-01-06, 20:16
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Åfan, har alltid kört i hett vatten i stekpannan direkt efter stekning för att lossa upp stekskräp från pannan och ställer den för att koka på plattan sen sköljer jag av den med borste och varmvatten, pannorna funkar svinbra efter typ 10 år hitills iaf

så har jag alltid gjort, fick stopp i avlopp till slut..
Citera
2022-01-06, 20:19
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Hett vatten löser överflödigt fett på ytan, diskmedel tar bort det på djupet då det är ett lösningsmedel.

Citat:
Du gör rätt, fortsätt så.

Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Va?
Det var vad du skrev.
Citera
2022-01-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
så har jag alltid gjort, fick stopp i avlopp till slut..

Får köra med vaskrensarna då och då bara
Citera
2022-01-06, 20:22
Medlem
Citat:
Hett vatten löser överflödigt fett på ytan, diskmedel tar bort det på djupet då det är ett lösningsmedel.

Du gör rätt, fortsätt så.

Det var vad du skrev.

Att salt slipar (bra(skit i pannan)), inte salt slipar järn. Varför skulle man vilja slipa järnet? Kanske om defekt panna med en buckla kanske, jag har aldrig behövt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in