2016-07-26, 14:54
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelmaDinkley
Förstår verkligen inte folk fascination vid gjutjärnspannor. De är nästintill omöjliga att hantera pga tyngden och allt bränns fast tror drygt 30 inoljningar. Idag försökte jag göra pannkakor i den, brändes fast och fick skrapa runt det som om det vore en äggröra.

Just pankkakor eller mjölkbaserade saker i gjutjärn är en dålig ide. Men att bränna på en stek eller köra kötbullar i dem är perfekt. Stekytan är en enorm skillnad på teflon å gjutjärn.
Man ska bara lära sig vad man ska ha dem till.
Citera
2016-07-26, 15:00
Medlem
VelmaDinkleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Just pankkakor eller mjölkbaserade saker i gjutjärn är en dålig ide. Men att bränna på en stek eller köra kötbullar i dem är perfekt. Stekytan är en enorm skillnad på teflon å gjutjärn.
Går inte heller att steka köttbitar i pannan eftersom halva köttbiten sitter kvar i pannan :/
Citera
2016-07-26, 15:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Går inte heller att steka köttbitar i pannan eftersom halva köttbiten sitter kvar i pannan :/
Då är inte pannan tillräckligt varm och du är för snabb med att vända på köttet. Snålar du med olja/smör kan du också få det resultatet.
Citera
2016-07-26, 15:14
Medlem
VelmaDinkleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Då är inte pannan tillräckligt varm och du är för snabb med att vända på köttet. Snålar du med olja/smör kan du också få det resultatet.
Har prövat flera olika värmenivåer och enorma mängder smör, gör ingen skillnad :/
Citera
2016-07-26, 15:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Förstår verkligen inte folk fascination vid gjutjärnspannor. De är nästintill omöjliga att hantera pga tyngden och allt bränns fast tror drygt 30 inoljningar. Idag försökte jag göra pannkakor i den, brändes fast och fick skrapa runt det som om det vore en äggröra.
Det är bara ett bevis du inte sköter pannan rätt.
Den ska aldrig diskas med nått diskmedel eller för varm vatten när man sköljer av.
Bara olja in den efter en sådan behandling hjälper inte alls.
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Pannkakor är inga som helst problem i en stekpanna(om man skött den rätt).
Dock ibland kan första bli dålig.
Citera
2016-07-26, 15:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Vad som hänt är ju att ytan på pannan inte funkar som den ska.
Jag hade börjat med att rengöra pannan med olja och salt, saltet är slipmedlet.
Ta hushållspapper och gnugga på.

Sedan fixa lite ister eller en olja med hög temperaturtålighet och gör det killen gör minst fem gånger så du bygger upp en helt ny stekyta.

När du prövar pannan, salta och peppra i pannan först innan du testar med ett ägg och ser om det funkat.

https://www.youtube.com/watch?v=HIFTSchEQ6A

Sedan undvik att köra pannan på för hög värme för den kommer med tiden bli oval på undersidan och då är den ju förstörd om du kör på en elspis. Funkar då endast att använda i ugnen.
Jag kör bara på 4 / 8 på spisen, 6 resp 12 max.
Senast redigerad av MeanME 2016-07-26 kl. 15:59.
Citera
2016-07-26, 20:53
Medlem
El-Knoxs avatar
Varför härsknar inte "fettytan" i pannan?
När jag använt min Skeppshult-panna så brukar jag bara torka ur med papper, eventuellt skölja och sen smörja in med lite rapsolja.

Men sen kan det ju förfan gå flera månader innan jag använder den igen.
Man tycker ju att fettet borde härskna?
Citera
2016-07-26, 21:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Varför härsknar inte "fettytan" i pannan?
När jag använt min Skeppshult-panna så brukar jag bara torka ur med papper, eventuellt skölja och sen smörja in med lite rapsolja.

Men sen kan det ju förfan gå flera månader innan jag använder den igen.
Man tycker ju att fettet borde härskna?
Det är inte fettytan som är det som gör att det inte fastnar, utan kol.
Tillför du inte diskmedel, eller diskar den för varmt.
Så är det inte nödvändigt att olja in sin gjutjärnspanna överhuvudtaget.

Det är samma med tex grillgaller, som en del tvättar som galningar.
Och sen sitter allting i gallret.
Citera
2016-07-27, 05:18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är inte fettytan som är det som gör att det inte fastnar, utan kol.
Tillför du inte diskmedel, eller diskar den för varmt.
Så är det inte nödvändigt att olja in sin gjutjärnspanna överhuvudtaget.

Det är samma med tex grillgaller, som en del tvättar som galningar.
Och sen sitter allting i gallret.
Inte riktigt det beror nog på om man har en gammal gjutjärnspanna eller ny.
Om du tittar på en ny panna idag så har den en närmast grovt knottrig beläggning och där är man ute efter de polymeriserade fetter som binder till ytan och ger den en nästan plastliknande hinna typ teflon som gör att det inte fastnar. Och dessa fetter härsknar inte direkt heller. Att vänta på en förkolnad yta där tar "evigheter" att göra.

På äldre pannor kan det mycket väl vara som du säger att det är en kolbeläggning som gör att det inte fastnar har nog så med i mina gamla pannor. De är mycket mycket finare i ytstrukturen då dessa nästan utan undantag göts i sandformar och i en sådan panna går det givetvis mycket snabbare att bygga upp ett täckande kollager mot en ny panna som till ytstrukturen mest liknar ett omvänt mycket grovkornigt sandpapper.
Senast redigerad av MeanME 2016-07-27 kl. 05:22.
Citera
2016-07-27, 08:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Inte riktigt det beror nog på om man har en gammal gjutjärnspanna eller ny.
Om du tittar på en ny panna idag så har den en närmast grovt knottrig beläggning och där är man ute efter de polymeriserade fetter som binder till ytan och ger den en nästan plastliknande hinna typ teflon som gör att det inte fastnar. Och dessa fetter härsknar inte direkt heller. Att vänta på en förkolnad yta där tar "evigheter" att göra.

På äldre pannor kan det mycket väl vara som du säger att det är en kolbeläggning som gör att det inte fastnar har nog så med i mina gamla pannor. De är mycket mycket finare i ytstrukturen då dessa nästan utan undantag göts i sandformar och i en sådan panna går det givetvis mycket snabbare att bygga upp ett täckande kollager mot en ny panna som till ytstrukturen mest liknar ett omvänt mycket grovkornigt sandpapper.
Min ena panna blev bättre efter jag blästra den, så en icke slät panna har säkert sina fördelar.
Har du nått om att läsa om detta?

Sen är det inte speciellt svårt att bränna in ett kollager igen.
Citera
2016-07-27, 08:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Min ena panna blev bättre efter jag blästra den, så en icke slät panna har säkert sina fördelar.
Har du nått om att läsa om detta?

Sen är det inte speciellt svårt att bränna in ett kollager igen.
Så kan det säkert vara, det är garanterat en mycket komplex kemi som pågår i pannan och det finns nog ett antal orsaker till varför pannor blir dåliga eller bra.

Nej jag har inte det, har bara i huvudet sådant man lärt sig ute på nätet någon gång när man ögnat igenom någon artikel eller läst i något matforum. Men letar du på nätet hittar du det säkert. Är för sommarlat för att göra det själv. Ligger mest ute i trädgården och läser deckare när jag kan komma undan med det eller har lappen på magen och slösurfar som nu.
Citera
2016-07-27, 09:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Så kan det säkert vara, det är garanterat en mycket komplex kemi som pågår i pannan och det finns nog ett antal orsaker till varför pannor blir dåliga eller bra.

Nej jag har inte det, har bara i huvudet sådant man lärt sig ute på nätet någon gång när man ögnat igenom någon artikel eller läst i något matforum. Men letar du på nätet hittar du det säkert. Är för sommarlat för att göra det själv. Ligger mest ute i trädgården och läser deckare när jag kan komma undan med det eller har lappen på magen och slösurfar som nu.
Jag ska tvätta, och det är väl det man orkar med idag
Så får ta det vid ett senare tillfälle.

Men vi kan säkert hålla med om att sköter min sin panna fel, så kommer det fastna varje gång.
Vet svärmor pysslade/pysslar med att diska ur sin stekpanna med yes, så undrar dom sen varför det fastnar.
Och de är maniska på att diska sina grillgaller, och där kan köttet sen sitta kvar i gallret
Och förklara för dom varför man inte ska göra detta är helt meningslöst.
Svärfar han sa att man inte ska lämna kvar det, då det blidas bakterier.
Stod bara titta på han och fundera på om han vet om att det är flera hundra vid gallret när man bränner av gallret.
Hans matkunskaper är inte stora, utan mer här stoppar man in maten och sen undrar vad det är för nått konstigt brunt som kommer ut i andra sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in