2016-10-08, 10:53
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag antar att ni vet om att www.flashback.se fortfarande krånglar fast forumet nu tycks fungera.

Det är vad jag vet första gången som forumet och www.flashback.se drabbats av samma problem samtidigt. Kanske en ledtråd till vad som orsakade problemet.
Det är noterat.

Om det är en ledtråd till vad som orsakade problemet vet jag inte.
Citera
2016-10-08, 10:54
Medlem
.
Hela kvällen och natten hade reklamrutan under raden med —> aktuella ämnen, nya inlägg, regler och post-brev och logga ut / in — information istället för reklam.
• Det stod att fb är beroende av reklamintäkter och de användare som stängt av reklam-visning bör sätta på den igen… ja, nånting åt det hållet.

Kanske den osmakliga reklamen från en advokat-firma i forumet Aktuella brott & kriminalitet vara orsaken till att användare stängt av den funktionen. Någon orsak till varför reklam-rutan fylldes med information om reklampengar kan ju inte vara en slump.

Jag försökte ett tiotal gånger att logga ut men det gick inte att komma till sidan, istället kom: ”500 error”
Error— kom upp varje gång. Byt ut osmaklig reklam så stänger användare inte av att se annonserna som ju är vad flashback är beroende av.
Annonsintäkter kräver — icke stötande reklam!
.
Citera
2016-10-08, 10:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är noterat.

Om det är en ledtråd till vad som orsakade problemet vet jag inte.

Det har spekulerats om ddosattacker. jag har svårt att se varför någon skulle ddosa www.flashback.se.
Citera
2016-10-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Kluster av enkla ngix som hämtar från gemensam databas. Eller kan man ha kluster av databasservrar för redundans, säg att ett inlägg sparas på flera identiska databaser? Låter lite komplicerat iofs att hålla integriteten.

Jag tänkte fundera lite vart problemet låg men orka bry. Nu verkar det felfritt igen.

Nja, som jag skrev tidigare så fanns problemet redan på den/de länkar vi använder för att nå fb ip-adress.

Men ddos är ändå inte trolig orsak.
Citera
2016-10-08, 11:00
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det har spekulerats om ddosattacker. jag har svårt att se varför någon skulle ddosa www.flashback.se.

Det kan ju vara så att flashback.org och flashback.se ligger på samma hårdvara eller nära varandra i nätverket. Eller så väljer man att attackera alla registrerade flashback.TLD när man ändå håller på.
Är man inte bekant med varför flashback forum och flashback.se är skilda entiteter så är det ju inte orimligt att man antar att forumet temporärt skulle kunna flyttas till .se-domänen ifall man bara attackerar .org-domänen och att man därför väljer att attackera båda.
Citera
2016-10-08, 11:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidlagesju
.
Hela kvällen och natten hade reklamrutan under raden med —> aktuella ämnen, nya inlägg, regler och post-brev och logga ut / in — information istället för reklam.
• Det stod att fb är beroende av reklamintäkter och de användare som stängt av reklam-visning bör sätta på den igen… ja, nånting åt det hållet.

Kanske den osmakliga reklamen från en advokat-firma i forumet Aktuella brott & kriminalitet vara orsaken till att användare stängt av den funktionen. Någon orsak till varför reklam-rutan fylldes med information om reklampengar kan ju inte vara en slump.

Jag försökte ett tiotal gånger att logga ut men det gick inte att komma till sidan, istället kom: ”500 error”
Error— kom upp varje gång. Byt ut osmaklig reklam så stänger användare inte av att se annonserna som ju är vad flashback är beroende av.
Annonsintäkter kräver — icke stötande reklam!
.
Var får vissa idioter sina långsökta idéer ifrån? Reklamen för advokatfirman och att vissa användare därför kör med adblocker är definitivt inte orsaken till det senaste dygnets störningar. Det var den dummaste av alla idiotiska anledningar jag sett.

Och ni andra som förfärar er över att Sverige är en kommunistdiktatur där staten stänger ner diskussionsfora, ni kanske skulle avvakta tills man vet någonting som helst om orsaken innan ni uttalar er. Vad sägs om det? Det kanske är utomjordingar som bestrålar jorden från en avlägsen planet. Mest långsökt ogrundad hypotes vinner
Citera
2016-10-08, 11:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det kan ju vara så att flashback.org och flashback.se ligger på samma hårdvara eller nära varandra i nätverket. Eller så väljer man att attackera alla registrerade flashback.TLD när man ändå håller på. Är man inte bekant med varför flashback forum och flashback.se är skilda entiteter så är det ju inte orimligt att man antar att forumet temporärt skulle kunna flyttas till .se-domänen ifall man bara attackerar .org-domänen och att man därför väljer att attackera båda.

Samma hårdvara tror jag knappast på då www.flashback.se alltid brukar fungera när forumet har problem. Men visst kan det handla om en ovanligt noggrann ddosare.
Citera
2016-10-08, 11:05
Medlem
Klimpen!!s avatar
Enligt iidrn.com så har flashback.se legat nere i nästan 17 timmar.
Citera
2016-10-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimpen!!
Kolla "Nya ämnen" så ser du att det är en definitionsfråga...
Citera
2016-10-08, 11:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimpen!!

För mig fungerade www.flashback.se en stund efter det att problemen på forumet började. Det vet jag därför att jag gick dit ett par gånger för att kolla om det fanns något meddelande om forumstörningarna. Men sedan drabbades också www.flashback.se av samma problem.
Citera
2016-10-08, 11:11
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Kolla "Nya ämnen" så ser du att det är en definitionsfråga...
Well oavsett fuckade teknikerna upp min fredagskväll med grogg jordnötter o flashback..men vad förväntar man sig när admin har dom inlåsta i källaren levandes på frosties.
Citera
2016-10-08, 11:14
Medlem
Klimpen!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Well oavsett fuckade teknikerna upp min fredagskväll med grogg jordnötter o flashback..men vad förväntar man sig när admin har dom inlåsta i källaren levandes på frosties.

Beredd att hålla med, hade de skett i onsdags eller någon annan "vardag" så hade de inte varit lika farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in