2016-10-08, 10:27
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det skickas av webbservern - i detta fall har den nog bara fått delar/timeout av din "request".

Servern är sannolikt en sk lastbalanserare för fb. En form av klusterteknik.
ok intressant. Är det typ en fördelare som tar emot alla request och sen skickar vidare till en av flera webservers?
Citera
2016-10-08, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Supersegt även för mig tills för en kvart sedan. Nu funkar det nästan som det ska.

Någon moderator eller admin får gärna berätta vad felet var när de kommit på det.

Loss: Noll % nu !

Tech-support kanske sökte tips på fb
Citera
2016-10-08, 10:31
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Teknikerna har sagt att det kan vara skakigt ett par timmar, så få inte panik.

(FB) Flashback tillfälligt offline idag
Tack för upplysningen, då vet jag att jag inte är den enda som drabbades igår kväll. Verkar vara stadigare idag eller just ni iaf.

Förövrigt är det ju ganska naturligt att det strular ibland, speciellt på Flashback, med så många aktiva användare och alla trådar. Jag är faktskt förvånad över att det inte strular mer ofta.

Stort tack till de tekniker som håller på att fixa "strulet!.
Senast redigerad av Doleo 2016-10-08 kl. 10:36.
Citera
2016-10-08, 10:33
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Tack för upplysningen, då vet jag att jag inte är den enda som drabbades igår kväll. Verkar vara stadigare idag.
Du citerar ett gammalt meddelande från tekniker. 2015.
Citera
2016-10-08, 10:33
Medlem
Klimpen!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Tack för upplysningen, då vet jag att jag inte är den enda som drabbades igår kväll. Verkar vara stadigare idag.

Den postningen är över 1 år gammal.

Edit: Xelious, du hann före.
Citera
2016-10-08, 10:34
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimpen!!
Den postningen är över 1 år gammal.
Exakt. Det är alltjämt najas besked som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Trådar sammanfogade.

Och ja, det krånglar för tillfället. Tekniker jobbar på det. Nej, vi vet inte ännu vad det beror på.

/mod
Citera
2016-10-08, 10:35
Medlem
Klimpen!!s avatar
Hur som haver, det verkar vara åtgärdat nu.
Citera
2016-10-08, 10:36
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Det man kan "se" utifrån på IP-nivå:

Det är ju bekant att fb köper server-ip av Bahnhof, men med servern (sannolikt) placerad utomlands.

Det som krånglar just denna gång är den länk/VPN som används mellan Bahnhof och servern.

Den lider av en extrem packet drop (loss ligger stadigt på minst 30%).

IP-länken konfigureras nog av Bahnhof, men "transmissionen"/förbindelsen bör vara hyrd.

Det går inte att se den tekniska orsaken utifrån, men hårvarufel är sannolikare än konf-fel och ddos minst sannolikt efter typ 18-20 timmar. ("Nya ämnen" verkar ha minskat sedan 14.tiden igår.)

Att sajten är drabbad så här länge beror nog på det klassiska katten-på-råttan-på-repet som man får av hyrda tjänster med flera leverantörer/underleverantörer...

(Hemma-kunder till Bahnhof verkar inte få ngn "gräddfil" denna gång.)

EDIT:
Att användare drabbas olika är mycket en funktion av slumpen - antalet packet drop i varje tcp-delsession innan deras resp klienter gör tcp-timeout.

De som kör via proxy/VPN kan då möjligen systematiskt drabbas mer eller mindre än övriga.
Nope, har Bahnhof och det har varit 505 fram till nu. Däremot medan bahnhof krånglade igår mitt på dagen var flashback en av få sidor som fungerade.
Citera
2016-10-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
ok intressant. Är det typ en fördelare som tar emot alla request och sen skickar vidare till en av flera webservers?

Du är nog på rätt spår:
"Fördelaren! skickar till flera/många enkla Ngix som servar användarna och som hämtar från en server.
Citera
2016-10-08, 10:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Exakt. Det är alltjämt najas besked som gäller.

Jag antar att ni vet om att www.flashback.se fortfarande krånglar fast forumet nu tycks fungera.

Det är vad jag vet första gången som forumet och www.flashback.se drabbats av samma problem samtidigt. Kanske en ledtråd till vad som orsakade problemet.
Citera
2016-10-08, 10:51
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Du är nog på rätt spår:
"Fördelaren! skickar till flera/många enkla Ngix som servar användarna och som hämtar från en server.
Kluster av enkla ngix som hämtar från gemensam databas. Eller kan man ha kluster av databasservrar för redundans, säg att ett inlägg sparas på flera identiska databaser? Låter lite komplicerat iofs att hålla integriteten.

Jag tänkte fundera lite vart problemet låg men orka bry. Nu verkar det felfritt igen.
Citera
2016-10-08, 10:52
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Är det kanske så här som den sanna kommunistiska definitionen av demokrati fungerar i verkligheten?

Va?
Varifrån kommer kommunism och demokrati in i sammanhanget när flashbacks forum har driftsstörningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
det verkar vara en extern attack, typ ddos. Allt pekar på det.

Vad pekar på det?
Jag säger inte att du har fel, det kan mycket väl vara en överbelastningsattack men vad är det som gör att du tror det och framför allt vad är det rent konkret som pekar på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in