2015-06-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetten61
Eller vad myndigheterna vill att vi ska tro?
Verkar helt bisarrt att nån bergsprängare skulle förvara dynan så.

Har "myndigheterna" sagt att det är en bergsprängare? Nej just det.
Citera
2015-06-12, 20:45
Medlem
HemanAfSupermans avatar
Måste få skriva av mig efter läst tråden..
Vi kan utesluta gasolflaska etc då dessa troligen inte gör en krater i asfalten... Underredet på bilen är för starkt för att lämna en krater, det är mer troligt med en fjärrutlöst bomb som suttit undertill på bilen. Att det skulle vara sprängämne som stulits från nått bygge känns oxå långsökt då det är näst intill ofarligt utan monterad tändhatt. Så tyvärr måste jag nog säga att jag tror att gängkrigen i Gbg har/kommer eskalera brutalt i sommar... Vi måste få tag i regnr på bilen så vi vet vem som är måltavlan... Tror även att detta inte va några oskyldiga skidåkare som förolyckades i bilen utan tungt kriminella... Men vi får se... Jag väntar med spänning på mer info...

Ingen jäkel som har regnr???
Citera
2015-06-12, 20:48
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dad
1. Eventuellt stulna sprängmedel blåser inte av hur som helst.
2. Gasol är ett av dom säkrare explosiva, eller inte så explosiva egentligen, gaser vi har.
Det luktar ju bajsa pga att lukt är tillsatt för att man ska märka eventuell läcka.

Tror inte att man sitter i en bil och leker med cigaretttändare om man kör en tub heller..
Definitivt inte om det börjar lukta bajs..

Alltså.. en bomb eller kanske..en tub acytylen ?
Mer troligen att det är TAPT som sprängämne än ANFO. TAPT är enormt känsligt och kan utlösas av friktion. Otroligt känsligt sprängämne som man kan göra hemma i badrummet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av microscopium
En jävla krater. Va fan var bomben gjord av?

Ok om det hade spruckit upp lite lokalt men detta hål är fan ett par meter i diameter.
nja bilden är inte den bästa, jag ser det inte som e krater, mer att det är svart av branden eller explosionen, men som sagt bilden är inte den bästa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dad
en tub acytylen ?
Jag har för lite erfarenhet av dessa för att bedöma det. Men osannolikt att man skulle transportera en sådan väldigt tung flaska på det sättet va?
Sedan tror jag inte att om man ändå lyckades smälla den i den miljön (bilkupé utan extrema temperaturer eller stötar) så tror jag att sprängverkan skulle se annorlunda ut. Mer riktad åt ett håll?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Har "myndigheterna" sagt att det är en bergsprängare? Nej just det.

I vissa fall lägger man inte tips via media utan startar nåt via rykte som sen blir en sanning.
Citera
Medlem
Bilar oavsett om det är gas eller bensin drivna bilar exploderar dom sällan eller nästan aldrig.
Det är bara i Hollywood filmer det sker.

Nu är det bara spekulationer om vad som hänt, inklusive mig själv.

* Gasol till camping/husvagn
* Svetsutrustning
* Självmordsbombare
* Attentat

Oavsett vad är det otroligt ovanligt att en bil exploderar under körning.
Citera
2015-06-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag bor inte i Göteborg så var bilen på till Gbg eller från Gbg? Om det var bilbomb, finns det något "lämpligt" mål i närheten?

Detta har skett på väg 155 vid räddingstjänsten i Torslanda, du har lite industriområden åt väster, och Volvos och Preemraffs stora industriområde åt öster, det är i "närheten".

Citat:
Ursprungligen postat av EchoKarting
Otroliga spekulationer jag läser. Först och främst är Torslanda en del av Göteborgs dyrare område.

Enbart moderater härjar i torslanda. Gängkrig försigår inte här. Kolla först och främst på hemnets priser för hus i torslanda.

Om du menar villorna utåt Hästevik etc, så kan det finnas en del dyra objekt. Annars är Torslanda inte så farligt dyrt. Skulle gissa på att snittpriset ligger runt 30 000 per kvm. På Hisingen är nog de dyraste bostäderna på Eriksberg, verkar ligga på mellan 40-50 000 per kvm där.

Många verkar tro att Hisingen är ett litet ställe dock, för er som aldrig varit på Hisingen, det är Sveriges 5:e största ö, det är alltså ett ganska stort område.

Det finns alla möjliga typer av bostadsområden, från bondgårdar och hästgårdar på norra Hisingen till villaområden i väster, till betongförorter till områden med övervägande andel bostadsrätter(med ganska höga kvm priser) vid älvstranden.
Citera
2015-06-12, 20:49
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Jag undrar om det inte är en gasoltub som gått ändå,lite mer än halvtom så blir det en jävlw smäll. En vanlig hårsprayflaska som nästan är tom kan i värdta fall spräckaven innervägg om du får den att explodera

Det var ju ett hus utanför Mönsterås som exploderade och blev fullständigt utplånat för några år sedan, vart ju ingenting kvar av kåken, när utredningen var klar trodde man ju att detta berodde på en P11 gasolflaska.
Så det kan ju mycket väl vara så att du har rätt...
Citera
2015-06-12, 20:51
Medlem
Lawlines avatar
Ser ingen större djup krater utan delar av stötfångaren bak och en massa bildelar. Men efter en sån explosion så bör även ytbeläggningen på vägen tagit stryk.
Citera
2015-06-12, 20:52
Moderator
v50s avatar
Trådar sammanfogade

/ Moderator
Citera
2015-06-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Tack, det var skönt att åtminstone en person förstod att jag inte försökte göra mig lustig med en popkulturreferens utan fattade min poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag kommer inte på något annat än religion som allmänt trumfar den "regeln" men det här luktar inte jihad tycker jag. Det känns just nu som en olycka även om det visar sig vara en bomb ämnad för attentat eller terror.
Nej, jihad känns förstås osannolikt även om vi inte vet vilka offren är. Men om det nu skulle vara ett sprängdåd känns det mer sannolikt att det är invandrare (i generation 1-3) snarare än etniska svenskar som är offren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in