2015-06-12, 20:09
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Tror inte ens tio handgranater som exploderade samtidigt skulle orsaka sådan skador på en bil.
Tror du inte? Tänk på att bilen säkert brunnit också.

Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Vad är det som säger att bomben exploderade inne i bilen? Har det spekulerats i eventuell vägbomb?

Taket flög av bilen säger ett vittne, det talar mot att något exploderat under bilen.
Citera
2015-06-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Gas/gasol från en läckande tub eller andra tänkbara lättflyktiga ämnen hade inte åstadkommit omfattande strukturskador på det där sättet.

Det handlar om sprängmedel, skulle jag gissa sett till vittnesbeskrivningar och de bilder som finns tillgängliga så är det en kraftig (minst ett kilo) sprängladdning, förmodligen placerad under bilen.

Så är det, jag har sett en och annan gasoltub fara i luften vid övningar och även värmeexponerade tankar med soppa och det skulle aldrig ge denna verkan.

Det är definitivt sprängmedel av något slag för vore det gasol eller soppa så blir det en hyfsad eldblåsa och det verkar inte vittnen sett.
Citera
2015-06-12, 20:10
Medlem
Standardpraxis eller indikation?
Citat:
En förundersökning är inledd angående brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fle...plosion-i-bil/
Citera
2015-06-12, 20:11
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gruvjagarn
Kratern..

http://m.gp.se/imageprocessor?image=....jpg&width=640

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/...417ecf/bil.jpg

På andra bilden tagen framifrån mot bilen ser det ut som om det ligger ett offer till vänster om bilen.
eller är det något annat kanske?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanda
Tänker att det ligger många sommarstugor, kolonistugor/kolonier i Torslanda.
Dom kanske har haft gödsel som exploderat?
Nu är jag ju ingen breivik men det krävs väl lite mer arbete för att omvandla konstgödsel till sprängmedel än att ruska om den lite i solvarm bil?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag bor inte i Göteborg så var bilen på till Gbg eller från Gbg? Om det var bilbomb, finns det något "lämpligt" mål i närheten?

Det är ingen bilbomb, den skulle ju inte skadat någon utanför bilen! Titta på bilder från en riktig bilbomb så får du se att det inte blir något alls kvar av bilen och kratern skulle bli riktigt djup!
Citera
Medlem
Whiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Fan vad gutt med folk som vet saker!

Känns spontant inte så troligt, nej.
Men satan vad upprörd och orolig jag skulle bli måste visade sig att dylika vapen fanns och nu använts i Sverige.

Är väl bara en tidsfråga ?
Citera
Medlem
Polisen skriver:

Citat:
Mycket tyder på att en explosion skall ha orsakat skadorna som inrapporterades som en trafikolycka. En förundersökning är inledd gällande brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor. Ingen är i nuläget misstänkt eller gripen för brottet. I nuläget är det fortfarande oklart vad som inträffat.

https://polisen.se/Vastra_Gotaland/A...kada-Goteborg/
Citera
2015-06-12, 20:12
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Jag undrar om det inte är en gasoltub som gått ändå,lite mer än halvtom så blir det en jävlw smäll. En vanlig hårsprayflaska som nästan är tom kan i värdta fall spräckaven innervägg om du får den att explodera
Citera
2015-06-12, 20:13
Medlem
Koprofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Nu är jag ju ingen breivik men det krävs väl lite mer arbete för att omvandla konstgödsel till sprängmedel än att ruska om den lite i solvarm bil?

Nej, de e högexplosivt.
Citera
Medlem
My two cent.
Bomb, medvetet ditsatt av rival.
Blattar, 5-6 i en S80 (enligt far min) säger tillräckligt för mig.
Ville göra ett "statment" och plocka hela familjen i ett svep.
Citera
Medlem
Bouchets avatar
Glöm gasoltuben. Eller gasflaska om det är en gasbil.

Varför skulle man ha tuben i kupén?

Hur skulle tuben explodera av sig själv?

Om det var en gasbil sitter tankarna bakom bakaxeln = taket hade inte åkt av.

P-skott kan vi glömma helt, ingen amatör kan träffa en bil utan att ha skjutit innan. Dessutom är skadorna på bilen inte i närheten av en träff med RSV.

Detta är gängrelaterat så det visslar om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in