2015-06-12, 19:55
Medlem
Ser ut som en väldigt kraftig explosion. Udda ställe dock.
Jag ser 3 teorier.

#1 Grupp med kriminella med bomb som går av utav misstag.

#2 Grupp terrorister som tänkte spränga någon annan stans men bomben går av utav misstag.

#3 Grupp med kriminella vars rivaler planterade en bomb och sprängde den när de va utanför biskopsgården, hemmaplan.

Jag tippar på #1
Citera
2015-06-12, 19:55
Medlem
Parallaxs avatar
Tydligen ett barn i förskoleåldern med i bilen. Som boende i regionen vet jag att invandrare älskar att dra med sig grillen till stranden vid fint väder och grilla loss, gärna i stora gäng.

Tror nog att sprängkraften i en gasolflaska till en grill kan smälla så att det räcker, tänk på att man får en fördämning av laddningen i en bil dessutom.

Min slutsats blir alltså freak accident, max otur med andra ord.

MEN man kan ju inte utesluta annat fuffens med tanke på det klientel som rör sig i trakterna. Vi får nog snart veta vad som hänt.
Citera
2015-06-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Intressant länk men just nu pallar/hinner jag inte kolla hela.
Finns det något vapen med en explosiv projektil som kan åstadkomma den skadan vi ser på bilderna?
Hur rimligt är det att kriminella skulle kunna skaffa och använda dem?
Jag vill mest utesluta det hela då det känns lite för Hollywoodigt. Men jag har å andra sidan jäkligt svårt att komma på vad svennebanan skulle kunna tänkas frakta i kupén som ens under de sämsta omständigheterna skulle göra detta.
Jag tror att ögonvittnen skulle ha märkt det skulle vara frågan om något sådant.
Citera
Medlem
Har gjort utlandstjänst i Afghanistan och har sett en hel del bilbomber och IEDer.

Nu är de ju lite mer bevandrade med sådana saker där nere, men oftast när det gäller bilbomber brukar mer eller mindre hela bilen bli utplånad pga ofantliga mängder med sprängmedel.

Med tanke på att vittnesuppgifter säger att taket flugit i luften tycker man att explosionen borde kommit inneifrån bilen där man sitter. Bombvästar/bälten kanske?

Låter dock långsökt då ett barn fanns i bilen.
Senast redigerad av Agarebagare 2015-06-12 kl. 19:59.
Citera
Medlem
tzjs avatar
Kan det vara ett relationsdrama? En person bestämmer sig för att ta familjen med sig till Nangijala och tar med en bomb i en ryggsäck utan att de andra passagerarna vet?
Citera
2015-06-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Känns som en märklig plats att spränga en bil på. Inte kan vi ha den "turen" att näste terrorist(er) råkar spränga sig själv igen? Jag tror personerna i bilen var måltavlan.

Känns inte som om terrorister har med sig små barn när de fraktar sprängmedel heller.
Citera
Medlem
packboxs avatar
Känns ju spontant som nåt gängrelaterat men Volvo+Torslanda+barn i bilen talar ju emot.

Finns ju mycket gamla militärområden ute i Torslanda men känns ju konstigt om nå skulle hittat en granat eller dylikt nu. Borde vara utrensat sedan länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Ser ingen krater på bilden jag ser på så är inte så säker..
Det var en "arbetsbil" i Luleå som exploderade när en gasoltub fattade eld, bilderna därifrån visar att det blir rätt omfattande skador.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19886096.ab
http://www.kuriren.nu/nknyheter/bil-...e-7960313.aspx
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6023129
Jag har smällt av några gastuber i min dag och enligt min erfarenhet så går det att fläka upp en skåpbil ganska bra. Ett slutet utrymme utan fönster, någonstans måste det ge sig.
I en sedankaross finns det väldigt mycket plats för tryckvågen genom de förhållandevis svaga glasrutorna men ändå har taket slitits av och slungats långt iväg vilket jag tycker pekar på helt andra sorts kraft i fråga om både riktning och styrka.
Jag vet att det "under optimala förhållanden" och bla bla men det känns inte rätt med gasoltub eller ett knippe patroner till sodastreamen.
Citera
Medlem
b00b00s avatar
Hypotes: Klåpare till bomb-byggare, den skulle levereras till släkt till de som nu är misstänkta för Vårväders-dådet?

Nån hämnd för detta? Namn på de omkomna hade säkert givit lite klarhet.
Citera
2015-06-12, 19:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgileSnark
Ser ut som en väldigt kraftig explosion. Udda ställe dock.
Jag ser 3 teorier.

#1 Grupp med kriminella med bomb som går av utav misstag.

#2 Grupp terrorister som tänkte spränga någon annan stans med bomben går av utav misstag.

#3 Grupp med kriminella vars rivaler planterade en bomb och sprängde den när de va utanför biskopsgården, hemmaplan.

Jag tippar på #1

Det skriver jag under på. Bomb med terrorister extremt ovanligt medan det om inte daglig så om ganska vanligt i kriminella kretsar. Gissar också på misstag. Att det var barn med tyder på ingen medvetet triggat den.
Citera
2015-06-12, 19:59
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
S80 är den nya kebeb-rullet bland klientelet som huserar i Biskop/Länsman.
Gärna pimpad & ännu fulare.

Tror definitivt att detta har med Biskop-skiten att göra. Transportera en bomb för att hämnas för något. Skulle kunna tänka mig att familjemedlemmar till de som sitter för Vårvädersdådet är stora måltavlor nu.
Jag bor inte i Göteborg så var bilen på till Gbg eller från Gbg? Om det var bilbomb, finns det något "lämpligt" mål i närheten?
Citera
2015-06-12, 19:59
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huopa
Känns inte som om terrorister har med sig små barn när de fraktar sprängmedel heller.

Eller så minskar risken att bli stoppad och kontrollerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in