2015-06-12, 20:38
Medlem
mmas avatar
Alltså nån som fraktat hem varor på ett inte så smart sätt? om det nu stämmer att ägaren har en sprängfirma?

Alltså kanske en olycka.
Citera
2015-06-12, 20:39
Medlem
Eftersom polisen utreder det som ett brott så överför vi denna tråden till Aktuella brott för infogning med tråden där
//moderator
Citera
Medlem
Berralainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Definitivt kommersiella dödsstöten för gasbilar, om de inte redan dött. Fast finns det ens kvar några gastankstationer längre?

Eller tänkte du på gengas?

Finns en hel del gasbilar här, både Volvo och VW och säkert fler märken. Mycket tankstationer med häromkring. "Vanlig" fordonsgas då, metan tror jag det är.
Tankarna ska ju servas inom vissa intervall, och vissa måste bytas då det har vart fabrikationsfel mm. Har man skitit i det så kanske det kan smälla.

En annan bil som smällt, dock av feltankning i detta läget:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3421156
Citera
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuggan
Det sägs att bilen tillhör en bergsprängningsfirma i Gbg
En bäbis skulle vara med i bilen,
stämmer detta så är det nog bara en tragisk olycka, troligtvis pga slarv med sprängämnen, tror nog den ansvarige redan blivit straffad i så fall.
Citera
2015-06-12, 20:41
Medlem
Eller vad myndigheterna vill att vi ska tro?
Verkar helt bisarrt att nån bergsprängare skulle förvara dynan så.
Citera
2015-06-12, 20:41
Bannlyst
Inga vittnen?
Citera
2015-06-12, 20:42
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetten61
Eller vad myndigheterna vill att vi ska tro?
Verkar helt bisarrt att nån bergsprängare skulle förvara dynan så.

Here we go, nu är det bara välkomna konspirationsteoretikerna in i tråden!
Citera
2015-06-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Märkligt nog var detta det första jag associerade till när jag läste om denna händelse. Inte ens "den värste av skurkar" kunde i sin drogdimma med att spränga kvinnor och barn.
Tack, det var skönt att åtminstone en person förstod att jag inte försökte göra mig lustig med en popkulturreferens utan fattade min poäng.
Jag kommer inte på något annat än religion som allmänt trumfar den "regeln" men det här luktar inte jihad tycker jag. Det känns just nu som en olycka även om det visar sig vara en bomb ämnad för attentat eller terror.
Citera
2015-06-12, 20:44
Medlem
Koprofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dad
1. Eventuellt stulna sprängmedel blåser inte av hur som helst.
Definitivt inte om det börjar lukta bajs..

Nu tror jag inte det är så, men gammal dynamit kan gå av av sig själv.
Citera
2015-06-12, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Here we go, nu är det bara välkomna konspirationsteoretikerna in i tråden!
Jo du. Händer mer än vad vi tror.
Vad tror du skulle hända om allt som händer Kom fram i dagsljuset?
Citera
2015-06-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Som sagt, bilden var borttagen på GP så jag länkar direkt till en läsarbild.

http://www.gp.se/image_processor/1.2...g?maxWidth=620

En jävla krater. Va fan var bomben gjord av?

Ok om det hade spruckit upp lite lokalt men detta hål är fan ett par meter i diameter.
Citera
2015-06-12, 20:45
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breadfan
Tycker det låter som en gastub, nån som vart dum och kört acetylen eller något i bagaget kanske? En rejäl stöt räcker för att sätta igång reaktionerna i en tub med svetsgas. Var en olycka längs E20 för ett tiotal år sedan där en lastbil parkerad vid en vägkrog small efter att en gastub hade vält på flaket, och slungade bilar som körde på E20 av vägen av tryckvågen.

Nej, det blir inte den typen av massiv explosion utav en gastub - och den typen av explosion gör dessutom inte en sådan krater i asfalten under bilen som tydligt syns på bilderna. Det är en stor mängd (minst ett kilo) rena sprängämnen det handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
stämmer detta så är det nog bara en tragisk olycka, troligtvis pga slarv med sprängämnen, tror nog den ansvarige redan blivit straffad i så fall.

Dock är ju frågan, hur skulle explosionen ha utlösts av misstag? Nu är jag inte någon expert, men den typen av "industriella" sprängämnen brukar ju vara ganska säkra att hantera så att säga, "vanlig" sprängdeg går ju att elda upp med cigarettändare utan någon smäll - Dynamex som är ganska vanligt sprängämne måste ju initieras med en tryckvåg för att det faktiskt ska smälla...
Senast redigerad av frange 2015-06-12 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in