Citat:
Ursprungligen postat av
Annvonplaten
jag tycker det är lika tragiskt och grymt som alla andra. För mig handlar det om rättssäkerhet och inget annat. Bevisningen är såpass svag så hade det inte varit för de blodfläckar som finns på insidan av hennes byxor så hade han blivit frikänd. Och vad jag tror är att den saken begrep både förundersökningsledare åklagare Wennerholm och utredarna inom polisen. Och jag ser då tecken som tyder på att just det har de planterat för att få honom fälld. Anledningen till det är att de har blivit övertygad om hans skuld och vill sätta dit han. Och då kommer vi in på något som heter rättssäkerhet och som jag säger. Jag vill inte leva i en polisstat där polisen tar lagen i egna händer Och här finns det för mycket som visar på att allt inte har gått rätt till. För den sakens skull kan han vara skyldig, men det finns också en möjlighet att om polisen har planterat avgörande bevis av framförda skäl, så kan det också vara så att han är oskyldig. jag ska räkna upp flera saker som tyder på att de har planterat de avgörande bevisen men det ska jag göra i morgon. jag tror som de flesta andra att han kommer att dömmas till livstids fängelse, men det vore rent utav för jävligt om polisen planterade några avgörande bitar som gjorde att han blev fälld utom varje rimlig tvivel.
Du har rätt i det allra första du skriver. Tragiskt och grymt var det verkligen, det som hände
med Lisa.
Rättssäkerheten har man icke åsidosatt ett dugg. Den har man istället värnat väldigt om
kan det utläsas.
"Bevisningen svag"? Nej, allt annat än det. Det är inte alltför ofta man ser någon kunna
dömas på så väldigt gedigen bevisning. Och dina tankar om att det skulle kunna ha
planterats bevis är närmast bisarra och absolut ingenting talar för att så har skett.
"Mycket som visar på allt inte har gått rätt till?" Ja, jag ser ingenting av nåt sånt och
kommer aldrig att göra det heller för det finns nada att se.
Men råkar man nu ha konspiratorisk föreställningsvärld så kan det nog tänkas att man
ser både det ena och det andra.
Du behöver inte bekymra dig om att leva i en "polisstat". Däremot behöver du kanske
bekymra dig över det förhållandet att folk som jobbar inom polismyndigheten överväger
att sluta helt som poliser och det rör sig om oroväckande många - rapport om saken
kom sent i höstas - och varför man inte längre orkar med sitt arbete ska jag inte
uppehålla mig vid här, men det är en alarmerande utveckling.
Sen för att återgå till DNA-bevisningen: Han hade blivit fälld även utan ringaste blodspår på
insidan av offrets byxor. Det är jag övertygad om.
Snörstumpar med DNA från både mördare och offer. Flera såna. På två håll.
Mördarens färska blod på röret. Offrets hårstrå i omedelbar närhet av detsamma.
Mördarens blod på offrets jacka. Mördarens blod på andra ställen av byxorna än på dess insida.
Sedan tar vi fram allt det andra. En stödbevisning som heter duga i form av helt oantastliga
vittnesmål, bindande mördaren till och från Martorp vid väldigt kritiska tidpunkter.
Försöket - det fatalt misslyckade - till falskt alibiskapande, intygat av en broder och fruga,
utsatta för allt annat än någon "psykisk tortyr". Detta är Sverige. Inte Ryssland eller
Nordkorea. Inte heller Islamiska Statens medeltidskalifat i Raqqa i Syrien.
Bemöta en person som verkligen på fullt allvar lever med föreställningar om att
bevisplanteringar ter sig troliga i fallet är egentligen meningslöst.
Du tappade mig nog där för gott. Det här lär nog bli det första och enda svaret du får från
just mig.