2016-01-18, 03:17
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Du har fel i allt du påstår. Finns inga tveksamheter alls. Du har nog läst för mycket konspirations/planteringsteorier i tråden. Bevisningen är mycket stark. Solid DNA-bevisning samt vittnesbevisning och avsaknad av alibi. Du har inte ett rätt.
Bevisningen är svag förutom det utredarna har sannolikt planterat. För den skull kan han vara skyldig likväl som han kan vara oskyldig.
2016-01-18, 03:19
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Björn Sahl säger också i sitt vittnesmål i TR att de är "försenade", att de har bråttom sista gången de åker förbi litauernas hus (så han hinner inte vinka). Vad har han så bråttom till? Försenade till vad?

Det är hans grupp som kallar in "Mikaelas grupp". Hon säger (sid 436) att "de ansågs behöva hjälp på platsen". Varför? Hon ställer sig då på en höjd och ser då utan problem klädesplaggen som tillhört Lisa. Hon ser tydligt färgen rosa.

Det verkar som allt inte är sagt här om hur det egentligen gick till på fredagen vid Martorp. Fupen är helt enkelt mycket luddig här.

Sedan kommer allt slag i slag som vi vet. Allt på grund utav ett kadaver?

Ja det är mycket märkligt, GJ säger också att när han klipper gräset vid byssan på fredag förmiddag, den 12 Juni, då är Missing People där och letar

Om det är sant, VEM var det då som var vid byssan fredag förmiddag???

FUP 465
Förhör med Johansson, Gunnar; 2015-06-23

GJ: Jag klippte gräset samma dag där de hittade henne, vem tänker på något sånt, jag klippte
precis i närheten av byssan där de hittade henne.

-Vet du vad klockan var när du klippte gräset?

GJ: Nej det vet jag inte men det var någon gång på förmiddagen.

-Såg du någon om var i närheten när du klippte gräset?

GJ: Ja missing people var där och letade
2016-01-18, 03:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
jag tycker det är lika tragiskt och grymt som alla andra. För mig handlar det om rättssäkerhet och inget annat. Bevisningen är såpass svag så hade det inte varit för de blodfläckar som finns på insidan av hennes byxor så hade han blivit frikänd. Och vad jag tror är att den saken begrep både förundersökningsledare åklagare Wennerholm och utredarna inom polisen. Och jag ser då tecken som tyder på att just det har de planterat för att få honom fälld. Anledningen till det är att de har blivit övertygad om hans skuld och vill sätta dit han. Och då kommer vi in på något som heter rättssäkerhet och som jag säger. Jag vill inte leva i en polisstat där polisen tar lagen i egna händer Och här finns det för mycket som visar på att allt inte har gått rätt till. För den sakens skull kan han vara skyldig, men det finns också en möjlighet att om polisen har planterat avgörande bevis av framförda skäl, så kan det också vara så att han är oskyldig. jag ska räkna upp flera saker som tyder på att de har planterat de avgörande bevisen men det ska jag göra i morgon. jag tror som de flesta andra att han kommer att dömmas till livstids fängelse, men det vore rent utav för jävligt om polisen planterade några avgörande bitar som gjorde att han blev fälld utom varje rimlig tvivel.
Du har rätt i det allra första du skriver. Tragiskt och grymt var det verkligen, det som hände
med Lisa.

Rättssäkerheten har man icke åsidosatt ett dugg. Den har man istället värnat väldigt om
kan det utläsas.

"Bevisningen svag"? Nej, allt annat än det. Det är inte alltför ofta man ser någon kunna
dömas på så väldigt gedigen bevisning. Och dina tankar om att det skulle kunna ha
planterats bevis är närmast bisarra och absolut ingenting talar för att så har skett.
"Mycket som visar på allt inte har gått rätt till?" Ja, jag ser ingenting av nåt sånt och
kommer aldrig att göra det heller för det finns nada att se.
Men råkar man nu ha konspiratorisk föreställningsvärld så kan det nog tänkas att man
ser både det ena och det andra.
Du behöver inte bekymra dig om att leva i en "polisstat". Däremot behöver du kanske
bekymra dig över det förhållandet att folk som jobbar inom polismyndigheten överväger
att sluta helt som poliser och det rör sig om oroväckande många - rapport om saken
kom sent i höstas - och varför man inte längre orkar med sitt arbete ska jag inte
uppehålla mig vid här, men det är en alarmerande utveckling.

Sen för att återgå till DNA-bevisningen: Han hade blivit fälld även utan ringaste blodspår på
insidan av offrets byxor. Det är jag övertygad om.
Snörstumpar med DNA från både mördare och offer. Flera såna. På två håll.
Mördarens färska blod på röret. Offrets hårstrå i omedelbar närhet av detsamma.
Mördarens blod på offrets jacka. Mördarens blod på andra ställen av byxorna än på dess insida.

Sedan tar vi fram allt det andra. En stödbevisning som heter duga i form av helt oantastliga
vittnesmål, bindande mördaren till och från Martorp vid väldigt kritiska tidpunkter.
Försöket - det fatalt misslyckade - till falskt alibiskapande, intygat av en broder och fruga,
utsatta för allt annat än någon "psykisk tortyr". Detta är Sverige. Inte Ryssland eller
Nordkorea. Inte heller Islamiska Statens medeltidskalifat i Raqqa i Syrien.

Bemöta en person som verkligen på fullt allvar lever med föreställningar om att
bevisplanteringar ter sig troliga i fallet är egentligen meningslöst.
Du tappade mig nog där för gott. Det här lär nog bli det första och enda svaret du får från
just mig.
2016-01-18, 03:51
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Att stanna fråga flickor om vägen till någon närliggande plats och då antingen vifta med en karta eller vill att de ska följa med till bilen för att peka ut platsen är inget nytt. Detta är en gammal klassiker för att få kontakt med det motsatta könet.

Visst håller med dig fullständigt. Men NB vet att Medelplana ligger beläget rakt fram efter vägen och att det är bara är att följa vägen så komme man till Medelplana. Och om hon vet vägen så kommer hon absolut bara svara, följ bara vägen rakt fram så kommer du till Medelplana, vilket hon också gör. Den saken hade även NB begripit att hon hade svarat om det varit han som ställt den frågan, eftersom han känner till Kinnekulle väl och varit bosatt där under tre år. Skulle det varit NB som försökt locka henne till sin bil för att visa på kartan, hade han med största snnolikhet dragit till med något annan plats på Kinnekulle. Så helt klart är det en person som inte känner till Kinnekulle så väl, som försöker med den här, som du säger inte så ovanlga varianten med att locka in en kvinna i sin bil. En bil som Adriana beskrev var en vit hantverkarbil, en lådbil med bara två fönster. Lite skillnad på den och NB:s silverfärgade Suv.
2016-01-18, 04:25
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Så… En man ”som är till förväxling lik” NB skulle alltså ha befunnit sig på en plats där NB på minuten kan visas ha befunnit sig, stinka lika mycket rök som NB, parkera sin bil intill ett övergivet litet hus med ett snöre liggande innanför dörren liknande det man återfunnit kring LH:s hals och inne i slaktrummet, vara klädd i likaledes mörka kläder (jmfr NB:s klädsel på övervakningskameran), försökt locka joggerskan över vägen och sedan fram till sin bil på samma sätt det finns skäl anta att LH:s baneman gjort, uppvisat samma nervositet som den AJ vittnat om i samband med att NB tillfrågats om teleskoplastaren (eller som AB och IB vittnat om betr. hans alibi mm), innehaft samma vita, alt. silvriga bil… Och som om inte detta räckte och blev över: NB uppvisar också flera likheter med LH:s baneman: sexuellt hämmad tvångsonanist med beröringsskräck (t.o.m. vid tvättning av sig själv).

Vad är det för snöre du talar om? Det har jag missat.

Adriana har beskrivit mannens kläder som vit/grå/svarta. NB ser ut att vara klädd i helsvart på övervakningsfotona.

Hon kunde inte säkert peka ut NB vid fotokonfrontationen men påstod sig vara 100% säker i tingsrätten. Troligtvis har bilden som hon tittat på satt sig i minnet vilket gör att hon tycker sig känna igen honom. Hon är också säker på att den åtalade är skyldig efter alla skriverier i media om DNA-spår osv vilket också bidrar till att hon känner sig övertygad att det måste vara honom som hon träffat.

Röklukten nämnde hon först i rätten. För övrigt är det nog rätt ovanligt med östeuropeiska arbetare som inte röker.

Det har redan diskuterats, men en vit VW Caddy som Adriana trodde sig ha sett skiljer sig ganska mycket från NB:s silvriga VW Sharan. Det fanns heller ingen logga på NB:s bil.

Det starkaste argumentet för att det var NB hon träffade, dvs tidpunkten, kan lika gärna tala emot det. Det vore nämligen märkligt om NB planerade att utföra ett mord i närheten av bensinmacken där han strax innan varit och handlat med sitt kort och visat upp sig för övervakningskameran. Han borde vara smartare än så.

"Sexuellt hämmad tvångsonanist", det där är bara spekulationer. Att han onanerat i ladan några gånger är nog mer kopplat till hans ohygieniska läggning än någon sexuell störning. Enligt hustrun har han aldrig uppvisat några sexualsadistiska tendenser i det intima umgänget med henne.

Jag tror inte det var NB som stoppade Adriana på vägen, däremot är det inte otänkbart att det var samma person som mördade Lisa. Övriga gästarbetare i trakten borde således utredas.
2016-01-18, 04:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle

Adriana har beskrivit mannens kläder som vit/grå/svarta. NB ser ut att vara klädd i helsvart på övervakningsfotona.

Hon kunde inte säkert peka ut NB vid fotokonfrontationen men påstod sig vara 100% säker i tingsrätten. Troligtvis har bilden som hon tittat på satt sig i minnet vilket gör att hon tycker sig känna igen honom. Hon är också säker på att den åtalade är skyldig efter alla skriverier i media om DNA-spår osv vilket också bidrar till att hon känner sig övertygad att det måste vara honom som hon träffat.

Röklukten nämnde hon först i rätten. För övrigt är det nog rätt ovanligt med östeuropeiska arbetare som inte röker.

Det har redan diskuterats, men en vit VW Caddy som Adriana trodde sig ha sett skiljer sig ganska mycket från NB:s silvriga VW Sharan. Det fanns heller ingen logga på NB:s bil.

Det starkaste argumentet för att det var NB hon träffade, dvs tidpunkten, kan lika gärna tala emot det. Det vore nämligen märkligt om NB planerade att utföra ett mord i närheten av bensinmacken där han strax innan varit och handlat med sitt kort och visat upp sig för övervakningskameran. Han borde vara smartare än så.

"Sexuellt hämmad tvångsonanist", det där är bara spekulationer. Att han onanerat i ladan några gånger är nog mer kopplat till hans ohygieniska läggning än någon sexuell störning. Enligt hustrun har han aldrig uppvisat några sexualsadistiska tendenser i det intima umgänget med henne.

Jag tror inte det var NB som stoppade Adriana på vägen, däremot är det inte otänkbart att det var samma person som mördade Lisa. Övriga gästarbetare i trakten borde således utredas.

En nykter och objektiv slutsats av vittnesmålet tycker jag. Man ser det man vill se i de här vittnesmålen. Jag tycker inte att hennes vittnesmål är särskilt betydande för helheten, passar inte ens in mer än i en föreställningsvärld.
2016-01-18, 04:36
Medlem
develis avatar
Citat:

Att hon nämner rök efter förhören gör ingen skillnad. För övrigt finns det långt mer som stämmer in på NB än inte. Förutom att tiden stämmer helt med NB, så är det en del till som är mycket signifikant och rent utpekande:
A associerar direkt till en anställd hos AJ redan den 8 juni.

Kan väl lägga till att han inte hade badmössa på sig ifall nån i tråden tror det är en nudist.

Citat:
Citat:
1. Normalt platsval för en annan person? Signalement sammanfaller starkt med NB och det är sen ytterst orimligt att en annan person skulle parkera där och invänta en person för en vägbeskrivning. Kör in med fronten och står och ute väntar på en helt ödslig vägsträcka? Att det råkar komma en person där? Mellan två orter/befolkade platser med restid 6 minuter?
Aldrig i havet.
https://www.google.se/maps/@58.54327...7i13312!8i6656

2. Tid stämmer: Det sammanfaller sen helt med tiden NB är vid kopplingsstation relaterat till övervakningskamera samt kortbetalning då han lämnar Källby. Han säger själv han åkte den vägen och Adriana minns tiden väl eftersom hon var sen till en middag" Ja, det vet jag ju för vi skulle äta middag och jag var sen till middagen så klockan måste ha varit strax före klockan hav åtta." Hon vet när hon kom hem.

3. Klädfärg stämmer: Redan dagen efter mordet ger hon signalement. Han har svarta/grå/vita fritidskläder på sig. Ses på övervakningskamera. Han har således inte färggranna kläder, ej T-shirt. han har inte kostym och han har inte jeans - oavsett om hon sen säger arbetskläder i "mörkare färger".

4. Ålder och hår stämmer: "Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år"

5. Längd stämmer: "ca 180-183 cm"

6. Hudfärg stämmer: "ganska blek".

7. Nationalitet stämmer: " typisk östeuropé", "Han såg ut som en polack säger Adriana."

8. Språk stämmer: "Han talade engelska med henne.", " bröt kraftigt på engelska" och i TR uppger hon att den är dålig: Bra engelska?'Nej, det var lite hackigt så. Lite knaggligt." NB har aldrig lärt sig engelska i skolan - han säger i TR att det var via åren i England.

9. Doften stämmer: Han röker 2 paket om dagen enligt IB, han tvättar sig knappt. A: "Han luktade väldigt mycket rök"

10. Nr 10 är mest lik: Adriana uppger i TR att hon var osäker via bilderna. Trots detta säger hon vid bägge visningarna att nr 10 är mest lik: "A tittar länge säger sedan "Han är mest lik av alla", "Ja, han är den som är mest likt". Hon ratar bort 10 st och det kvarstår två bilder av 12. Det enda som sen diskuteras är att han känns för kraftig på bilden, hon tycket han hade smalare ansiktsform.
(som en blandning mellan 10 och 12).

11. Bilens färgton stämmer: Bilen ser hon endast bakifrån, uppkörd en bit. "jag vet inte men den var ljus, om den var grå eller om den var vit det vet jag inte" jag såg den bakifrån". Hon säger även att hon är dålig på bilar: "jag kan lite om bilar" - dock finns färg uppfattat: " vit alt silvrig till färgen", "vit eller ljus" dvs samma färg som de som till och med känner till bilen uppger (snarare än ljusgrå).

Hon har fokus på dels att visa karta, dels NB som hon uppfattar obehaglig: "Det var nånting som var obehagligt, han var stressad och lite svettig" säger hon och " Adriana anade oråd" står det i FUP.

12. Han har mördat på sin arbetsplats. Kopplingsstationen leder till hans andra arbetsplats Blomberg 10. Är det en strategiskt vald plats med bilens front vänd inåt?
Citat:
Fastigheten kan även nås via en väg som börjar vid en gammal kopplingsstation ca 100 meter söder om fastigheten.

13. A associerar direkt till en anställd hos AJ 8 juni. Hon säger redan den 8 juni att " Hon tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne Jönsson."
Detta är anledningen till att hon stannar öht. vilket framkommer även i TR:

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."

14. Samt ett utpekande: "Ja, jo men det är han. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle känna igen honom, för det var svårt på bilderna, men det är han."

Sammantaget är det en slående likhet och med tanke på ett mord där Lisa högst troligt blivit lurad över vägen är det en starkt sammanfallande händelse.
Senast redigerad av develi 2016-01-18 kl. 04:54.
2016-01-18, 04:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ja, att det var samme person som mördade Lisa som stoppade AB är rätt.
Och korrekt gubbe ska då alltså vara Nerijus Killervisious vilket du ännu har att lära dig.
Övriga gästarbetare har inte lämnat några 10 DNA-träffar, försökt hindra söket att närma
sig byssjan med angränsande rishög, frossat loss i ett bevittnat kvällsrally till och från Martorp
eller bett närstående om att ljuga ihop alibi och följaktligen föreligger inget behov av
några utredningar kring någon av dessa övriga östatsfigurer som förgyller trakten med
sin arbetssamma närvaro. I vart fall inte när det handlar om mordet på Lisa Holm.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-18 kl. 04:57.
2016-01-18, 04:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att hon nämner rök efter förhören gör ingen skillnad. För övrigt finns det långt mer som stämmer in på NB än inte. Förutom att tiden stämmer helt med att NB är där så är det en del till som är mycket signifikant och rent utpekande:
A associerar direkt till en anställd hos AJ 8 juni.
Kan väl lägga till att han inte hade badmössa på sig ifall nån i tråden tror det är en nudist
Citat:
Citat:
1. Normal platsval för en annan person? Signalement sammanfaller starkt med NB och det är sen ytterst orimligt att en annan person skulle parkera där och invänta en person för en vägbeskrivning. Kör in med fronten och står och ute väntar på en helt ödslig vägsträcka? Att det råkar komma en person där? Mellan två orter/befolkade platser med restid 6 minuter?
Aldrig i havet.
https://www.google.se/maps/@58.54327...7i13312!8i6656

2. Tid stämmer: Det sammanfaller sen helt med tiden NB är vid kopplingsstation relaterat till övervakningskamera samt kortbetalning då han lämnar Källby. Han säger själv han åkte den vägen och Adriana minns tiden väl eftersom hon var sen till en middag" Ja, det vet jag ju för vi skulle äta middag och jag var sen till middagen så klockan måste ha varit strax före klockan hav åtta." Hon vet när hon kom hem.

3. Klädfärg stämmer: Redan dagen efter mordet ger hon signalement. Han har svarta/grå/vita fritidskläder på sig. Ses på övervakningskamera. Han har således inte färggranna kläder, ej T-shirt. han har inte kostym och han har inte jeans - oavsett om hon sen säger arbetskläder i "mörkare färger".

4. Ålder och hår stämmer: "Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år"

5. Längd stämmer: "ca 180-183 cm"

6. Hudfärg stämmer: "ganska blek".

7. Nationalitet stämmer: " typisk östeuropé", "Han såg ut som en polack säger Adriana."

8. Språk stämmer: "Han talade engelska med henne.", " bröt kraftigt på engelska" och i TR uppger hon att den är dålig: Bra engelska?'Nej, det var lite hackigt så. Lite knaggligt." NB har aldrig lärt sig engelska i skolan - han säger i TR att det var via åren i England.

9. Doften stämmer: Han röker 2 paket om dagen enligt IB, han tvättar sig knappt. A: "Han luktade väldigt mycket rök"

10. Nr 10 är mest lik: Adriana uppger i TR att hon var osäker via bilderna. Trots detta säger hon vid bägge visningarna att nr 10 är mest lik: "A tittar länge säger sedan "Han är mest lik av alla", "Ja, han är den som är mest likt". Hon ratar bort 10 st och det kvarstår två bilder av 12. Det enda som sen diskuteras är att han känns för kraftig på bilden, hon tycket han hade smalare ansiktsform.
(som en blandning mellan 10 och 12).

11. Bilens färgton stämmer: Bilen ser hon endast bakifrån, uppkörd en bit. "jag vet inte men den var ljus, om den var grå eller om den var vit det vet jag inte" jag såg den bakifrån". Hon säger även att hon är dålig på bilar: "jag kan lite om bilar" - dock finns färg uppfattat: " vit alt silvrig till färgen", "vit eller ljus" dvs samma färg som de som till och med känner till bilen uppger (snarare än ljusgrå).

Hon har fokus på dels att visa karta, dels NB som hon uppfattar obehaglig: "Det var nånting som var obehagligt, han var stressad och lite svettig" säger hon och " Adriana anade oråd" står det i FUP.

12. Han har mördat på sin arbetsplats. Kopplingsstationen leder till hans andra arbetsplats Blomberg 10. Är det en strategiskt vald plats med bilens front vänd inåt?
Citat:
Fastigheten kan även nås via en väg som börjar vid en gammal kopplingsstation ca 100 meter söder om fastigheten.

13. A associerar direkt till en anställd hos AJ 8 juni. Hon säger redan den 8 juni att " Hon tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne Jönsson."
Detta är anledningen till att hon stannar öht. vilket framkommer även i TR:

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."

14. Samt ett utpekande: "Ja, jo men det är han. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle känna igen honom, för det var svårt på bilderna, men det är han."

Sammantaget är det en slående likhet och med tanke på ett mord där Lisa högst troligt blivit lurad över vägen är det en starkt sammanfallande händelse.
.

Tack #develi , dig är det ordning och reda på och du håller dig till sanningen d.v.s den fakta som finns i fallet, inget svammel, inga tecken. Härligt med denna sammanställning, allt blir så jävla klart och tydligt.
Otroligt hur vissa får för sig att de vet mer än folk som var på plats. Och, samma fel görs om och om igen, att man försöker normalisera NB, att man man bortförklarar saker genom att säga t.ex "han kan inte ha varit så osmart så han...", och så tror man att han funkar som vem som helst. Är också mycket nedlåtande och nedvärderande mot Adriana att sitta här och tro att man vet bättre än hon vad hon varit med om. Superbra sammanställning här, TACK!
2016-01-18, 04:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Nej du rör ihop det.
Det jag kallar fyndvägen är den biten från stora vägen mot Källby fram till korsningen ute på gärdet alltså där de flesta fynd gjorts. Där tar NB vänster menar jag.
Jag har kört dom här vägarna själv.
Studera en karta så förstår du vad jag menar.

Men två av fynden ligger ju inte utefter den väg du beskriver. Förklara hur de kom dit, tack.
2016-01-18, 05:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tack #develi , dig är det ordning och reda på och du håller dig till sanningen d.v.s den fakta som finns i fallet, inget svammel, inga tecken. Härligt med denna sammanställning, allt blir så jävla klart och tydligt.
Otroligt hur vissa får för sig att de vet mer än folk som var på plats. Och, samma fel görs om och om igen, att man försöker normalisera NB, att man man bortförklarar saker genom att säga t.ex "han kan inte ha varit så osmart så han...", och så tror man att han funkar som vem som helst. Är också mycket nedlåtande och nedvärderande mot Adriana att sitta här och tro att man vet bättre än hon vad hon varit med om. Superbra sammanställning här, TACK!
Ja, det kan låta dramatiskt när det ska plockas ner, men när det sitter sammanställt syns det hur jävla nära hon var att råka i äcklets klor. Brottet står inte och faller med henne men jag hoppas det görs en ny bedömning för i denna fråga är inte ÅK ute och cyklar. Never.
Senast redigerad av develi 2016-01-18 kl. 05:32.
2016-01-18, 05:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Helt fel , jackan och hjälmen ligger intryckt i rishögen på baksidan .
Inte helt öppet på rishögen .
Det finns bilder i FUP .

Nej, jackan ligger ovanpå riset. Hjälmen har på grund av sin tyngd hamnat under en kvist. Bilder finns i FUP.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in