2016-01-20, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Beskriv hur du gick tillväga när du gjorde din noggranna analys så är du vänlig. Berätta också hur planteringen av DNA gick till och vem som utförde planteringen.

Varför togs blodprov på NB? Varför togs t o m flera blodprov?

Varför finns inte det angivet i fupen?

För övrigt beskriver Niklas Lindström själv hur det skulle kunna gått till.
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
2016-01-20, 19:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Hör här. Den 7/6 enl AB åkte NB kl 16.00 till Gustav och fixade fönsterbläcket, åter ca 35 min - som i ett annat förhör utökades till åter 17.00-17.30 DÅ tvättades hans arbetsbyxor, leriga, IB skojar "var har du rullat runt"? MAO tvättade kläder före kl 18.00 inte vid 20 tiden

Kan du hänvisa till sida i FUP för att underlätta för alla?

En intressant iakttagelse som du gör, om det stämmer rakt av utan att AB har ändrat sig så blir ju just det stödbeviset lite svagare kan jag tycka.
2016-01-20, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
DNA-tester kan också användas för att utesluta misstänkta från vidare polisutredning. DNA är ett bra "vapen" i många andra fall också, inte bara rättsliga prövningar. Det kan användas för faderskapsbestämningar och för sjukdomsdiagnostik också. Det används vid t.ex. in-vitro-fertilisering som ett "vapen" för att utesluta att spermiedonatorer bär anlag för en recessivt ärftlig sjukdom som finns hos kvinnan och hennes make. Fast inom sjukvården så använder man inte ordet 'vapen' utan kallar olika tekniker och metoder för 'verktyg'.

Och syftet för polisen är att bidra med objektiva svar på frågor som styrker eller avfärdar misstänkta (= "som de tror är skyldiga"). Sen är det ändå åklagare som bestämmer vidare om vem hen ska "tro är skyldig" och kanske åtala. Åklagare får bara åtala under villkor att det är troligt att det kommer att bli en fällande dom. Lisa Holms far hade bara en fråga, för att tro på den åtalades oskuld: Hur kom NB:s DNA på insidan av Lisas byxor? (Inte bara där, men där också).

Det tycks som om NB skjutit sig själv i foten genom att sprida sina spermier och sitt DNA som om han inte haft en aning om att DNA finns och kan analyseras. Eller att det är personligt.

Den fd SKL-anställda som ska vittna på fredag för försvarssidan kan tillföra vad? Information om risker i samband med insamling och analys av prover? Vad är risken för att hennes DNA ska spridas till byxornas insida på någon av de i rummet närvarande? Tror hon själv att de anställda på NFC inte är medvetna om kontaminationsriskerna? Hennes fd arbetskollegor.

Varför finns inget DNA på kroppen? Varför fanns inget DNA i bilen?
2016-01-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
DNA blir ett vapen i händerna på en polismakt. Svaret på Lisa Holms fars enda fråga är att det planterades dit av en polisutredning av det skälet att de hade möjlighet att göra det efter att tagit flera blodprov på den person de hade lyckats få häktad. Der sker när polisen fick för sig att de gripit rätt man, men blivit hårt kritiserad av en man som blivit medias gunstling och gärna vill förtydliga att han är kunnig f.d polisprofessor. Media, radio, tv och tidningar basunerade ut hans kunskap med att polisutredarna i detta uppmärksammade fall hade gripit fel man. Det var denna professor helt övertygad om och att utredarna hade lite att komma med och det var bara en tidsfråga innan de var tvungna att släppa honom ur häktet. Men vips kom det fantastiska DNA resultat, men bara på det material som polisutredarna hade haft tillgång til. Fantastisk tur man kan ha ibland och just i ett sånt här uppmärksammat brottsfall.

Som dessutom förutsades tidigt i utredningen redan den 22 juni.

Det sas också tidigt att DNA-at var skälet till att ingen annan misstänktes. Att ingen har problematiserat det säger också något om att det här fallet inte liknar inget annat.

Ed. Såg nu att du skrivit om detta innan.
Senast redigerad av nopomil 2016-01-20 kl. 19:45.
2016-01-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad fanns det för militär på Martorp nattetid före onsdag? Han skulle inte ha gjort något, om Martorp var slutdestinationen, eller hur? Där skulle kroppen ha legat tills han hade återvänt till Litauen.

Militären fanns på plats dygnet runt. Det är dock "bristfälligt" loggat - officiellt.
2016-01-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det var inte "MP" - det var en enda militär - en "torsdagsmilitär" som socialt smutskastade litauerna öppet.
Varför sprida desinformation?

NB var f ö på Martorp även på fredag fm.
Han var ofta på Martorp flera gånger per dag.

Du kanske skulle slänga ordet desinformation omkring dig lite mer varsamt. De båda som var med vid tillfället när de kontaktades av en litauer förhördes.

BS var gruppledare för ett team av MP som hade tilldelats Martorp. Ett annat gäng MP med annan gruppledare anslöt senare. Dom skulle gemensamt undersöka Martorp.
2016-01-20, 19:40
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tror du på fullt allvar att NFC:s personal ej är uppdaterade med det allra senaste inom forskningen?
Då är din deduktiva förmåga tämligen bristande. Eller, så är du bara en sanningsföraktare.
http://nfc.polisen.se/om-SKL/forskning-och-utveckling/

Min deduktiva förmåga säger mig att de i teorin borde uppdatera sig, men även att det där, som på de flesta arbetsplatser, är stor risk att vidareutbildningen får stryka på foten pga arbetsbörda och budgetkrav. Sånt lär man sig när man befunnit sig i arbetslivet ett tag. Det är inte ovanligt att sånt sker. Där med inte sagt att de inte kan utföra sitt jobb trots det, det är jag säker på att de är kapabla till.

Om du hade använt dig av en deduktiv förmåga så hade du kommit fram till att jag inte drog några slutatser utan frågade efter en källa som bekräftade det som skribenten påstod. Till skillnad från dig så försöker jag avhålla mig från att tro och fylla i med fantasier då påståenden inte kan backas upp med bevis. Tillåter jag mig att hänge mig åt spekulationer så försöker jag klart och tydligt poängtera det.
2016-01-20, 19:42
Bannlyst
Citat:
Varför hördes inte polisen som vaktade ladan närmare? NB pratade ju med denna på fredagen.
Kan det beror på tunnelseende och övertro på en enda militärs utsaga?

Men vid ladan hade han väl inget gömt lik som han behövde vakta?
Alltså sa han inget konstigt till den polis som han pratade med där.
Förresten finns det väl med i FUP vad han pratade med polisen om.
Om jag inte minns fel så förstod polisen dåligt vad han sa.
Tunnelseendet står ju du för.
Du kan ju inte ta till dig fakta och förstå hur det hänger ihop.
Övertron på en enda militärs utsaga finns bara i ditt huvud.
Att han är militär spelar väl ingen roll i sammanhanget.
Det är hur din favvobalt betedde sig som var avgörande för hur polisen tolkade det hela.
2016-01-20, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Eller så är du mycket naiv. Vilken oberoende person har skrivit denna objektiva text om NFC?
NFC tillhör Polismyndigheten. Som myndighet behöver man knappast göra reklam för sig för att "sälja", man har sitt ansvar och uppgifter ändå.
Är skillnad om man har ett mindre, privat företag och behöver dra in pengar,som tex Dynamic Code AB, där IR:s vittne kommer ifrån. Där vill man sälja t.ex hälsotester och djuranalyser.
Är oerhört naivt att tro att NFC inte ständigt håller sig uppdaterade, tror man det så är man ganska korkad.
NFC
Citat:
"Vi kan också konstatera att NFC inte bara är i internationell toppklass, utan att vi också är med på frontlinjen och medverkar till forensikens utveckling".
2016-01-20, 19:44
Medlem
Citat:
Som dessutom förutsades tidigt i utredningen redan den 22 juni:
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

Det sas också tidigt att DNA-at var skälet till att ingen annan misstänktes. Att ingen har problematiserat det säger också något om att det här fallet inte liknar inget annat.

Hur tidigt då? Hänvisa till FUP, tack!
2016-01-20, 19:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Militären fanns på plats dygnet runt. Det är dock "bristfälligt" loggat - officiellt.
Var militärer där,alltså yrkesmilitärer som privatpersoner, eller var militären där, alltså som en militär operation?
2016-01-20, 19:48
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Den som satt i den svarta SUV:en borde vara intressant som vittne om inte annat. Märkligt att denna person inte själv hört av sig till polisen med tanke på all uppmärksamhet fallet fått i media.

Så diskuterade utredarna om Palmemordet när det gäller den så kallade "Grandmannen".Eftersom han inte hörde av sig till utredningen, med tanke på den uppmärksamhet i media denne fick, drog man slutsatsen att han hade något med mordet att göra. Men då gynnade det polisens spår i utredningen.
Nu är det tvärt om och missgynnar polisens teorier. Då blir det annat ljud i skällan. Då gör man allt för att motbevisa att den svarta suven överhuvudtaget finns.
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-20 kl. 20:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in