2015-10-29, 12:10
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
1. Först skrämmer polisen IB och behandlar henne illa.
2. Hon finner obehag inför svensk polis och är rädda för dem och därmed för svenskt rättsväsendet. Det är alltså ett grovt polisiärt misslyckande.
3. Det här polisiära misslyckandet och övertrampen läggs sedan mgm till last.

Svensk polis fixar alltså sina egna "bevis" som ska verka komprometterande mot mgm.

Har inte du gett upp än!?!?

NB blod lite här och var på LH tillhörigheter bl.a. Vem tappade honom på det. Blod på röret där hon blev hängd, har du nån förklaring till det?
2015-10-29, 12:11
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Hon litar inte längre på svenskt rättsväsende. Som sagt, hon är inte den första. Det här borde anses som ett stort problem istället för att det ska viftas bort.

Jag tror absolut inte problemet är så stort som du vill göra gällande, däremot ska rättsväsandet och det polisiära arbetet stå under noggrann granskning och om en person säger att den inte vågar vittna p.g.a. att denne blivit behandlad illa av polisen ska det såklart tas på allvar, oavsett vem det är. Sen vet man inte om anklagelserna är befogade eller om det finns skäl att gå vidare men att det ska granskas håller jag fullständigt med om.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag vet...
Som sagt, man matchar mot de misstänkta (du ser att det står "ja" i rutorna för misstänkt va? LH är BO så hon är såklart också med.) först och främst, om man sen får träff på +3 eller +4 på någon av dessa, utan att man hittar "okänd DNA" så jämför man inte med fler personer. Det är helt onödigt.
Eller du vill kanske att alla som topsats ska jämföras med fynden?

+4 är 99.9% säkerhet, att någon av de andra topsade (utöver IB och AB) skulle matcha där är väldigt osannolikt.

Vad var det jag sa då?
Det kan det finnas DNA från vem som helst på bevisen.
Logiskt!
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
sid. 240

"Idag (måndag) när de kom till ladugården hade Henrik sett handsken, det var vid kvart över
sju. Lars såg handsken efter de hade fikat men ingen av dem tänkte något särskilt om detta
mer än att handsken kanske tillhörde någon av litauerna. Lars lade upp handsken på brunnen,
den de tömmer varje dag. Sedan tänkte Lars att handsken såg lite för liten ut och det var då
han tog med den ut till polisen."

Ja, vem hittade egentligen handsken och vem var det som gav den till polisen ..

Motsägelser finns redan om man enbart ser på Lars (arrendatorns - vars bil GJ först trodde stod vid ladan, men sen ändrade sig om) utsagor ..

Rörigt det här ...

Lars den 8 juni sid 240
"Idag (måndag) när de kom till ladugården hade Henrik sett handsken, det var vid kvart över
sju. Lars såg handsken efter de hade fikat men ingen av dem tänkte något särskilt om detta
mer än att handsken kanske tillhörde någon av litauerna. Lars lade upp handsken på brunnen,
den de tömmer varje dag.

Sedan tänkte Lars att handsken såg lite för liten ut och det var då
han tog med den ut till polisen."[/quote]

Lars den 9 juni sid 242

Angående den anträffade handsken så uppgav Åslund att det var han, de två anställda
litauerna samt ägaren Arne Jönsson
som vidrört den och sedan överlämnat den till en polis
som hade gått tillbaka med den och fotograferat den på anträffandeplatsen.

Samtliga dessa fyra personer topsades för jämförelse mot eventuella DNA-fynd på handsken

Topsades inte Henrik? - han var ju den förste som såg handsken enligt vittnesmålet från Lars den 8:e juni -- det var också Lars som enligt honom tog ut handsken till polisen - enligt honom själv den 8:e juni

Lars den 13 juni sid 244

Lars observerade ca klockan 09:00 en
handske
som låg inne i spannmålstorken. Lars reagerade på att handsken inte var någon
arbetshandske och att den var liten. Lars lade upp handsken på betongkanten. Samtidigt som
han gjorde detta kom Arne till platsen, Arne tog då med handsken till polisen som befann sig
rätt över gatan vid cafet. Därefter spärrades spannmålstorken av. Lars är osäker om bröderna
kan ha varit och jobbat vid spannmålstorken under måndagen.

Förhör med Kent (elektriker) den 25 juni sid 599

Kent och Lars gick under tiden omkring inne i ladan och tittade på byggnationen. De båda
hoppade ner i en grop där man hade installerat 3 st. elevatorer (transportörer av spannmål). I
gropen höll Kent på att trampa på en handske som låg på marken. Lars plockade upp
handsken
och sa att den förmodligen tillhörde litauerna som arbetade på gården. Lars lade
handsken på en betongkant utanför gropen. Kent tyckte att handsken var liten och påpekade
att den kanske tillhörde den försvunna Lisa Holm. I samband med att handsken hittades kom
Arne Jönsson in i ladan. Arne tog upp handsken och gick ut med den till poliser som fanns på
utsidan av ladan.

Varför nämns inte Kent bland de som fanns i ladan?
Vem gav handsken till polisen?

NB i rätten idag
Åklagaren frågar hur Nerijus mått dagarna efter Lisa Holms försvinnande.
"Jag var orolig. Polisen kom och tog mitt DNA och det var jag som hittade handsken", säger Nerijus.
2015-10-29, 12:12
Medlem
Får väl ge lite cred till tv4 för deras sändning!
Oerhört bra experter och bra ljudupptagning som man klippt så tolkarna svarar direkt m.m.
Över förväntan!
http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3214853
2015-10-29, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Såhär står det på nya Linköpings tidning om morddagen.

Helt otrolig rapportering. Och meningsuppbyggnaderna är lysande med tanke på situationen. 1 sak jag undrar , han säger att han varit och jobbar med fönsterbleck m mellan 16-20. Är det morddagen?
Semir Hasanbegovic:
Ja, precis. Samma dag som Lisa Holm ska ha dödats.
11:51, 29 October

Nej det är fel rapporterat, jag har följ NLT och där sager de 16-18, de hinner inte alltid skriva ner allt korrekt.
2015-10-29, 12:13
Medlem
Citat:
Hon litar inte längre på svenskt rättsväsende. Som sagt, hon är inte den första. Det här borde anses som ett stort problem istället för att det ska viftas bort.

Tydligen är de en polis i stockholm när hon skulle åka hem till Litauen som sagt "Åk hem till ditt jävla land" eller liknande. därav säger hon så. Polisen i Skövde har inte vart elak mot henne eller nåt sånt, dom har pressat henne till att svara på frågor, inget fel med de
2015-10-29, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Vad var det jag sa då?
Det kan det finnas DNA från vem som helst på bevisen.
Logiskt!

Det kan ja, men man har ju inte hittat någon annans DNA än de som man matchat med.
AB har man inte hittat alls vill jag få det till iaf.
Som sagt, om det funnits ett DNA från någon som inte innefattar de du nämnt så hade man kollat av med de andra profiler man har.
Men
2015-10-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Lars Å kan ljuga, men Irina kan inte ljuga menar du?

Vad lägger du för maktperspektiv i en frågan?
Vem tror har en starkaste ställningen och som inte ifrågasätts överhuvudtaget av en slavande lituaer eller en medelålderns man som ingår i en stor svensk manlig struktur? Hur brukar det se ut? Vilka brukar blir trodda utan ifrågasättande?

Arne har tex inte ifrågasatts något. Inte heller SH. Båda vore naturligt.
Varför dräller det av militärer i den är utredningen varav de flesta inte ens finns med i fupen? Tror du?

Jag önskar du och andra kunde släppa er naivitet. Men det viktiga är att allmänheten måste "ha tilltro". Hur skulle det annars se ut?
2015-10-29, 12:15
Medlem
Citat:
Tror du hon hade litat mer på Litauisk polis i ett liknande ärende?
2015-10-29, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Hur vet du det ?
Bevismaterialet är BARA testat mot NB,AB,IB och LH.
Läs FUP
Var i FUP skrivit de att DNA jämfördes bara med ovannämnda personer? Borde de inte rapportera om de hade hittat DNA från okända personer på Liza och hennes tillhörigheter?
2015-10-29, 12:16
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Nej det är fel rapporterat, jag har följ NLT och där sager de 16-18, de hinner inte alltid skriva ner allt korrekt.
Ok det gör det mer förståligt. Tack

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in