Vem körde LÅ:s lastmaskin söndag kväll?
Menar någon här att NB skulle kunna kidnappa offret, föra henne över vägen, binda henne, tejpa och hänga, hämta lastmaskinen i spritfabriken utan att någon ser honom gå över vägen, köra lastmaskinen över vägen till ladan, skära ner offret, lasta i lastmaskinen, köra denna maskin till Martorp, dumpa offret i byssjan samt köra tillbaks lastmaskinen till spritfabriken, och allt detta utan att någon mötte eller såg lastmaskinen på väg ifrån Martorp till spritfabriken?
Dessutom så hann NB bajsa i ladan, inte illa pinkat.
Möjligtvis hinner man göra det här och dessutom utan att någon ser det, jag tycker dock att det låter osannolikt.
Lastmaskinen måste inte ha med mordet att göra, men det vore onekligen intressant att få veta vem som körde den här maskinen den tid som mordet påstås ha skett. Den som körde lastmaskinen på LÅ:s specialbygda led(Högboleden?) såg inte NB köra i närheten vad jag har förstått.
Jag har förmodligen missat vem som körde lastmaskinen, och då faller ovanstående. Någon som har hittat i FUP:et vem som var ute och körde med nämnda maskin.
Beträffande smutsiga byxor. Om man sätter fönsterbleck så är det inte osannolikt att man står på knäna i vissa moment, allt beroende på bleckets höjd över marknivån. Hur ser underlaget ut nedanför beställarens fönster?
Att NB ljuger och försöker att förmå fru och bror att ljuga om när han var hemma söndag kväll måste inte vara ett bevis på att han är skyldig. Det kan ligga en viss sanning i att trion kände rädsla för att bli misstänkta då NB dels rörde sig vid caféet aktuell kväll men också därför att de inte kände sig som en del av samhället. Beträffande NB så har han avsatt sperma i ladan, kanske förstod han tidigt att polisen skulle hitta besudlingar och därmed misstänkta honom. Han har även talat om DNA spår med andra personer.
DNA spår då? Min uppfattning är att klädesplagg, skor, stövlar och allt vad det kan vara finns spritt över säteriets samtliga verksamhetsställen, vad som tillhör vem verkar tämligen oklart. Om någon ville rikta misstanken mot NB så var det knappast svårt att skaffa fram hans DNA via klädesplagg.
Även IB:s DNA kan förklaras på det sättet.(via NB:s klädesplagg)
Jo, jag tror att det är NB som är skyldig, dock är det inte mer än rätt att även försöka se sådant som kan tala till NB:s fördel, tycker jag.