2015-10-28, 18:41
Medlem
PlanetCaravans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Blir väl att du får sitta i en annan sal och lyssna på ljudupptagningen.
Tyckte mig läsa det innan, att flera salar har tagits i anspråk för just det, pga intresset.

Hoppas inte. Farsan trodde vi skulle få sitta bakom ett glas iaf.

Vill ju kasta kaststjärnor mot äcklet.
2015-10-28, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Tänk er IR:s antydan om att det kanske var AB som var GM utan genmäle från åklagaren. Det hade hamnat i brödtexten i litauiska tidningar. Nu svarade åklagaren som han gjorde och plötsligt blir det minst en underrubrik i rapporteringen. Kanske en löpsedel rent av. Det är en viktig signal till AB. Vi vet inte vilka skäl AB föreburit för att inte vittna i TR. Kan vara att han fortfarande tycker att släkten kommer först. Eller att han inte riktigt litar på de löften han fått under förhören på plats i Litauen. Men han har sagt (har jag för mig) att om det är som åklagaren säger så är NB inte hans bror. Återstår alltså att han inte riktigt litar på lagens långa arm i Sverige. Det märkliga uttalandet av åklagaren om "upprörd" och " "förtal" är som att åklagaren svär på en hel trave biblar att han inte vill åt AB. Det skall uttydas: "om det går till fortsatta förhandlingar i HR så är du, AB, hjärtligt välkommen då".

Han står mellan pest och kolera.. Säger han att NB var hemma vid tidpunkten för mordet så lär han hamna i fängelse för mened.. talar han sanning så är han delvis ansvarig för att brodern åker på livstid..
Kommer han till Sverige finns det risk att han blir inblandad på riktigt..
2015-10-28, 18:42
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ja, men det bevisar samtidigt att NB verkligen var i direkt kontakt med Lisa, om han skyller på sin bror nu och kommer med ny information så erkänner han att han varit delaktig i dådet.

Exakt! Enig med dig.

För advokaten en moment-22 situation. Det är antagligen lättast att skylla på den yngre brodern samtidigt som det skulle innebära en mkt stor risk för den äldre brodern om den yngre brodern misstänktes som en medgärningsman.
2015-10-28, 18:44
Medlem
Citat:
Jag vet inte, men enligt profilen på myspace så rör det sig om Ely, norr om Cambridge.
https://myspace.com/206623257

Fast han bodde även på olika ställen i Sverige. Nu är menar jag inte att han har med detta att göra men kollade FUPen, han bodde i England 2007.
2015-10-28, 18:45
Moderator
OYs avatar
Vem körde LÅ:s lastmaskin söndag kväll?

Menar någon här att NB skulle kunna kidnappa offret, föra henne över vägen, binda henne, tejpa och hänga, hämta lastmaskinen i spritfabriken utan att någon ser honom gå över vägen, köra lastmaskinen över vägen till ladan, skära ner offret, lasta i lastmaskinen, köra denna maskin till Martorp, dumpa offret i byssjan samt köra tillbaks lastmaskinen till spritfabriken, och allt detta utan att någon mötte eller såg lastmaskinen på väg ifrån Martorp till spritfabriken?

Dessutom så hann NB bajsa i ladan, inte illa pinkat.

Möjligtvis hinner man göra det här och dessutom utan att någon ser det, jag tycker dock att det låter osannolikt.

Lastmaskinen måste inte ha med mordet att göra, men det vore onekligen intressant att få veta vem som körde den här maskinen den tid som mordet påstås ha skett. Den som körde lastmaskinen på LÅ:s specialbygda led(Högboleden?) såg inte NB köra i närheten vad jag har förstått.

Jag har förmodligen missat vem som körde lastmaskinen, och då faller ovanstående. Någon som har hittat i FUP:et vem som var ute och körde med nämnda maskin.

Beträffande smutsiga byxor. Om man sätter fönsterbleck så är det inte osannolikt att man står på knäna i vissa moment, allt beroende på bleckets höjd över marknivån. Hur ser underlaget ut nedanför beställarens fönster?

Att NB ljuger och försöker att förmå fru och bror att ljuga om när han var hemma söndag kväll måste inte vara ett bevis på att han är skyldig. Det kan ligga en viss sanning i att trion kände rädsla för att bli misstänkta då NB dels rörde sig vid caféet aktuell kväll men också därför att de inte kände sig som en del av samhället. Beträffande NB så har han avsatt sperma i ladan, kanske förstod han tidigt att polisen skulle hitta besudlingar och därmed misstänkta honom. Han har även talat om DNA spår med andra personer.

DNA spår då? Min uppfattning är att klädesplagg, skor, stövlar och allt vad det kan vara finns spritt över säteriets samtliga verksamhetsställen, vad som tillhör vem verkar tämligen oklart. Om någon ville rikta misstanken mot NB så var det knappast svårt att skaffa fram hans DNA via klädesplagg.

Även IB:s DNA kan förklaras på det sättet.(via NB:s klädesplagg)

Jo, jag tror att det är NB som är skyldig, dock är det inte mer än rätt att även försöka se sådant som kan tala till NB:s fördel, tycker jag.
2015-10-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det är ju helt GALET!!!

Det Finns i fupen en person som hade SÅRSKORPOR på just det ställe var en som försvarar sig hade rivit - på underarm och händer.

Arne Jönssons egen jägare hade dessa sårskorpor.
Det STÅR i fupen!!!

Och de har inte ens jämfört dna ... ???

Herregud alltså.

De topsade massvis av människor.
VARFÖR jämfördes inte dessa när åklagaren ju sa att "alla alternativa spår har blivit avklarade och avfärdade."

Åklagaren LJÖG då ju!!

Och, som sagt, det ger Anledning för advokaten att lyfta Rimliga Tvivel.

Utredarna har ju inte ens brytt sig om att kolla alternativa tips och möjligheter.

Är detta just den rättsskandal som vi oroat oss för att det ska bli?

Håller med om att det verkar helt galet!
Om man endast söker efter tre (fyra med BO) personers DNA, så kommer man självklart endast kunna hitta dessa personers DNA :-S och framförallt då dessa tre personer mer & mindre vistas i dessa miljöer dagligen :-o
2015-10-28, 18:46
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Han står mellan pest och kolera.. Säger han att NB var hemma vid tidpunkten för mordet så lär han hamna i fängelse för mened.. talar han sanning så är han delvis ansvarig för att brodern åker på livstid..
Kommer han till Sverige finns det risk att han blir inblandad på riktigt..

Precis min uppfattning också. Lojalitet kontra sanning. Tror inte någon kan förstå en sådan sits om man ej har hamnat i liknande situation.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Tack!!! Framgår det i FUP?

I förhör med någon av dom som jobbade, kommer inte i håg vem.
du får leta. finns säkert i början.
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Han hade ju fullt upp att titta på mopeden på andra sidan vägen vid det tillfället.

Han visste ju stägningstider. Så det känns ju konstigt att han åker hem för att tala om att han behöver en bättre plåtsax.
Brukar han åka hem och berätta när han byter verktyg.
Nej! naturligtvis hömtade han den lilla kniven. Han visste att de åkt tidigare
Då har han också möjlighet att kanske placera bilen lite i skymundan
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Fast han bodde även på olika ställen i Sverige. Nu är menar jag inte att han har med detta att göra men kollade FUPen, han bodde i England 2007.

Japp, det är inte helt ointressant faktiskt.
Tipsa interpol vettja! Inte helt taget ur luften.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Vad vi VET är att mellan 18.26 ( När LH hörs säga " Det är klart") till 20.07 ( när NB syns i Källby) så har det skett ett mord av NB. Allt däremellan är vittnesuppgifter. Så tiden kan ju justeras några minuter hit och dit. T ex Skype-samtalet skall man ligga lågt med.

Skypesamtalet finns i FUP. Det varade i 16 minuter. Kommer inte ihåg exakt när det började och orkar inte leta. Men som sagt, Irina kan ha påbörjat det utan NB.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Läs GJ vittnesmål så får du faktauppgifterna.
Får jag?

Hur vet du det?

För att du vill att hans uppgifter skall vara korrekta...

Sid 183 Arne -- som inte märker att hans son drar iväg mitt i middagen...

Arne vill berätta att hans fru, sannolikt på den aktuella söndagen vid 18-tiden sett de tre
litauerna sitt vid sitt hus och röka.
De skulle äta vid 18.00 för att sedan titta på formel 1 på
TV vid 19.30. Sonen, Henrik, var något försenad. Han hade varit inne i stan och tittat på
konst hos konstnären Eriksson och kom tillsammans med sin sambo och de kom ungefär
18.07 till middagen.

Efter middagen, ungefär 19.10-19.15, kom den andre sonen Gustav med sin dotter dit efter
att ha varit på studentuppvaktning hos Hans Klingsporr och Ekman på Ornäs.

Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15.

Någon gång vid runt middagstid har alltså minst två personer sett litauerna vid huset. Däremot lär de ju inte både ha sett bilen vid ladan och passerat den hemma utan att litauern då kört om dem på vägen hem .. helt utan att de noterat det...

Förhör med Arnes fru Coto .. den 15 juni

J säger att Arne och makarna Trocelli stod i biblioteket och väntade på att Henrik och
Adriana skulle komma. Hon vet att klockan var ca 18.00 då hon tittade ut genom fönstret.
Hon ser då att Irina sitter och röker på trappan till deras lägenhet. De två männen står intill
henne.

Gustav 8 juni sid 189

Gustav uppger att han var på studentmottagning hos bekanta i Årnäs och kom hem till
Blombergs egendom vid 19-tiden. Då han passerade Cafet noterade han att det stod en
blåmetallic, kanske mellanblå moped vid den norra gaveln. Han noterade även att låsregeln
över dörren på denna gavel var låst. Han vet ej om de svarta trädörrarna var låsta framför
glasdörrarna vid entren till cafet.

Gustav uppger vidare att han noterade en grå "pick-up", typ "Izuzu eller toyota" eller
liknande. Den stod parkerad vid fastigheten mittemot cafet, där det byggs en torkanläggning.
Gustav tror sig känna igen att bilen tillhör "arrendatorn".

Gustav 11 juni --- (tre dagar senare mao)

Han noterade också en grå bil vid torken som ligger mitt emot cafét. Han uppfattade det som
en större skåpbil eller pick-up.
Jönsson säger att det var en typisk "hantverkarbil". Den stod
utmed porten med fronten mot västerplana (norr). Han såg ingen person i bilen. Han har inget
minne av att det var något flak på bilen.

I tidigare förhör har han sagt att han tror sig känna igen bilen och att den tillhör arrendatorn.
Han ombeds vidareutveckla det och säger nu att det var platsen och " hantverkarbil som
gjorde att han drog denna slutsats.
Han har inget belägg i övrigt för att den skulle tillhöra
arrendatorn.

I ingen av dessa förhör säger Gustav att han mötte HJ på väg till Blomberga - inte heller att HJ lämnade middagen. Det sker inte heller i förhör den 12 juni ...

men 15 juni - då börjar både tider och andra detaljer dyka upp ...

De svänger upp mot gården Blombacka och i allén möter han sin bror Henrik. De stannar och
samtalar i ca 5 min.

Ja fast annat faller bort förstås ...

Gustav tillfrågas om han vet var litauerna bor. Han säger att han vet var de bor och att de bott
där i ca 3 år säsongsvis.
Han vet även att de åker i en grå större skåpbil.

Förhörsledaren undrar om det kan ha varit
deras bil som stod utanför ladan vid torken. Han säger att det inte är uteslutet att det är den
bilen han såg men det skulle han inte ha tyckt varit konstigt eftersom de jobbar där.
Då de körde upp mot Blombergs gård passerade de det hus som litauerna bor i.

Förhörsledaren undrade om han såg eller vinkade till någon av dem. Gustav säger att han var
koncentrerad då dotter skulle passera grindstolparna så han kan inte säga om det var någon
som vinkade till honom vid detta tillfälle
men de brukar alltid vinka annars. Han kan inte
heller komma ihåg att han hälsade men det är inte omöjligt.

Ändå säger han när han anländer att han hälsat på dem ...

Ur Arnes förhör
Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15.

Gustavs tidsangivelser och detaljer är således inte särskilt säkra -- de ändrar sig.

Edit:
Det kan ju vara därför som Victoria tappar minnet till slut..

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Senast redigerad av micro113 2015-10-28 kl. 18:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in