2015-10-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Har han och Irina möjlighet att följa rättegången? Men dom får följa det via media som oss andra väl?

Då bör han väl ha kunnat läsa idag at storebrorsans och advokatens strategi är att skylla på honom.
2015-10-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Vad gjorde polisen med katten?

Dom struntade i den. De grep de litauerna utan att undersöka om de hade ansvar för djur. Tänk om de haft hundar i en hundgård?
Katten irrade omkring och svalt och togs till slut om hand av en granne. Poliserna borde utredas för djurplågeri.
2015-10-28, 18:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Han har säkert stannat och gått ut och slängt iväg det..
Jag trodde att han hade bråttom.
2015-10-28, 18:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Har försökt leta på saknade folk i Litauen nära deras hemort och England nära där vi förmodar att NB bodde. (Det länkades tidigare i tråden till en person med samma namn som NB på MySpace.)
Inte hittat några direkta likheter med saknade personer dock.
Ja, jag minns orten. Det är synd att man inte vet mer.
Sen kollade jag fb och den han låtsas vara i England men kom inte så långt (alltså ta bort r i namnet så blir det litausiskt namn). Denne ska väl vara född 1980 om jag inte minns fel.
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är svårt att kasta något ut genom vänster fönster ut på vägkanten. Fartvinden stoppar föremålet före vägkanten. Det är bättre att kasta ut genom höger fönster, då stoppar fartvinden vid vägkanten.
VA? Har du ingen bil heller och har du aldrig åkt på smala grusvägar i lagom hastighet?
Otroligt korkat svar då bilen kör på en smal grusväg!
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
18:00 Blombergs Cafè stänger

18:00 Middag hos familjen Jönsson bara några hundra meter från ladan.

18.26-18.50 (?)Mord begås i ladan

18:45 GJ och Viktoria åker förbi ladan och där står en grå pick-up (" hanverkarbil ")

18:50-18:54 HJ åker förbi ladan och ingen bil finns där.

Visst är det lite "stökigt "kring familjen Jönsson just när ett mord begås bara några hundra meter där de befinner sig..

Var hittar du den uppgiften .. inte när hon förhörs den 12:e.
Dessutom säger hon "ljus" inte grå ..

Victoria 12 juni .. sid 210

Viktoria bekräftar att hon varit tillsammans med sin pappa Gustav Jönsson på
studentuppvakning i Årnäs den aktuella eftermiddagen och att hon övningskörde med pappan
som instruktör därifrån till Blomberg. Hon gjorde inga iakttagelser då de passerade caféet.
Förhöret avslutat kl.13.30

Victoria hörd 2 juli -- sid 2011

Victoria uppger att hon den aktuella dagen hade varit med sin pappa på studentfest hos sin
kompis Beata Ekman på Årnäs Säteri. Victoria tror att hon och pappan lämnade Årnäs vid
kl.19.00-tiden men hon är osäker på tiden.
Innan de åkte tog de farväl av Beatas föräldrar
Honorine och Gustav Ekman på trappan till Årnäs Säteri.

Victoria övningskörde på vägen tillbaka mot Blomberg och hon uppskattar att det tog 15-20
minuter att köra från Årnäs till Blomberg. När de passerade caféet i Blomberg minns hon att
hennes pappa kommenterade att det stod en moped på gaveln av caféet och att den inte skulle
stå där. Victoria såg inte moped men noterade att det stod ett fordon parkerat i den stora
öppningen på ladan mitt emot caféet. Victoria kommer inte ihåg hur bilen såg ut mer än att
den var ljus i färgen.
Victoria kan inte säga i vilken riktning fordonet stod parkerad.

Victoria den 13 juli -- sid 212
Minns plötsligt ingenting i princip ..
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag trodde att han hade bråttom.

Tar säkert högst 30 sekunder..om man har bråttom..
Medlem
Citat:
Hade det varit smartare att hon fått hänga kvar..på sin arbetsplats?

Ja, där finns hans dna naturligt, så att säga. Hade varit lättare att få rimligt tvivel.
2015-10-28, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Då bör han väl ha kunnat läsa idag at storebrorsans och advokatens strategi är att skylla på honom.

Brodern och Nerijus relation är nog för evigt krossad skulle jag tro.
2015-10-28, 18:20
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Arbetet har inte gett mig några möjligheter att följa rättegången i realtid idag.

Av vad jag kan läsa så kan jag säga att jag inte är så förvånad över advokatens upplägg på försvaret. Hon drar upp allt hon kan komma på för sin klient. Inklusive halvkvädna anklagelser om misstag eller rentav fusk från Nationellt Forensiskt Center. Det i sig är naturligtvis ett klassiskt nonsensargument. Skulle det konstituera rimligt tvivel så gick det ju inte att fälla en enda åtalad på grundval av teknisk bevisning.

Jag har ju hela tiden spekulerat i att försvaret skulle dra upp brodern som alternativ GM. Fast jag räknade också med att bevisläget skulle vara lite mer tvetydigt och lämna lite mer utrymme för tvivel än vad jag tycker att det gör.

Försvarets problem här är att jag har svårt att se vad halvkvädna visor skulle göra för skillnad här. Brodern är knappt mer trolig som alternativ GM än någon annan så länge inte den åtalade lämnar någon typ av berättelse till styrkande av hur det i så fall kommer sig att brodern inte lämnat några spår (utom tejpbiten) på brottsplats och kropp, medan den åtalade närmast kleggat in samma saker med sitt eget blod. Gör han inte det väcker man på sin höjd tvivel kring om brodern kan ha varit med på ett hörn. Man minskar inte Nerijus egen bindning till brottet. Hans chans ligger i så fall i att "tala ut" och berätta vad som enligt honom själv hände. Typ att brodern begår brottet och sen i panik kontaktar NB för uppröjning.

Problemet med denna hypotes är att tidsfönstret är ganska smalt redan från början. Ingen telefontrafik har förekommit under dagen mellan bröderna, så det som i så fall ska ha hänt är att Aivaras någon gång efter att mordet skett (säg 18.45) omedelbart beger sig hem till Blomberg, övertalar Nerijus att hjälpa honom att gömma liket och sen att Nerijus (ensam?) beger sig med bilen tillbaka till ladan för att fixa det hela. Senast 19.35 ska han vara tillbaka hemmavid för att ringa sin mamma på Skype.

Den tidslinjen kan jag inte få ihop.

Dessutom kvarstår faktum att de båda andra oberoende av varandra berättat samma historia om att det är NB som inte är hemma men säger åt dem att ljuga om saken. En skyldig AB skulle kunna förväntas bete sig så. Men hustrun?

Jag kan inte se att den här vägen leder försvaret någonstans. Men jag förstår att advokaten känner att hon måste försöka.

Eftersom man Skypade på Irinas konto så kan NB ha kommit in i samtalet så sent som 19.50 om Irina var den som ringde upp. Mamma skvallrar inte.
2015-10-28, 18:21
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Fanns BDSM med Jenna Jameson, det var ej så sjukt.

Men förstår inte riktigt vad folk får ut av det här.

Många går igång på förbjuden frukt och många skulle heller sldrig erkänna öppet på par middagen att de *unkat till BD/SM kvällen innan 😊
2015-10-28, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Var hittar du den uppgiften .. inte när hon förhörs den 12:e.
Dessutom säger hon "ljus" inte grå ..

Victoria 12 juni .. sid 210

Viktoria bekräftar att hon varit tillsammans med sin pappa Gustav Jönsson på
studentuppvakning i Årnäs den aktuella eftermiddagen och att hon övningskörde med pappan
som instruktör därifrån till Blomberg. Hon gjorde inga iakttagelser då de passerade caféet.
Förhöret avslutat kl.13.30

Victoria hörd 2 juli -- sid 2011

Victoria uppger att hon den aktuella dagen hade varit med sin pappa på studentfest hos sin
kompis Beata Ekman på Årnäs Säteri. Victoria tror att hon och pappan lämnade Årnäs vid
kl.19.00-tiden men hon är osäker på tiden.
Innan de åkte tog de farväl av Beatas föräldrar
Honorine och Gustav Ekman på trappan till Årnäs Säteri.

Victoria övningskörde på vägen tillbaka mot Blomberg och hon uppskattar att det tog 15-20
minuter att köra från Årnäs till Blomberg. När de passerade caféet i Blomberg minns hon att
hennes pappa kommenterade att det stod en moped på gaveln av caféet och att den inte skulle
stå där. Victoria såg inte moped men noterade att det stod ett fordon parkerat i den stora
öppningen på ladan mitt emot caféet. Victoria kommer inte ihåg hur bilen såg ut mer än att
den var ljus i färgen.
Victoria kan inte säga i vilken riktning fordonet stod parkerad.

Victoria den 13 juli -- sid 212
Minns plötsligt ingenting i princip ..

Läs GJ vittnesmål så får du faktauppgifterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in