Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 07:09
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
http://www.falkopingstidning.se/article/manga-vill-veta-sanningen/

Från dagens Falköpings Tidning.En expert uttalar sig om ryktesspridning i fallet.

Håller med det sista som han skriver:
"De uppgifter som Pär Anders Granhag ,professor i psykologi, har tagit del av kring Lisa Holms död förbryllar honom.
En del som väcker frågetecken är den nu misstänkte och häktade mannens beteende.
– Ett exempel är att han ska ha gömt kroppen där han själv håller till.
Pär Anders Granhagi hade blivit mindre förvånad över om en gärningsman antingen hade försökt transportera bort kroppen långt från Blomberg, eller själv hade flytt från området.
– Jag skulle inte bli helt överraskad om det är en annan gärningsman."
Ja det finns väl ingen GM som är så korkad att han försöker "gömma" BO på sin arbetsplats?
Det är något som inte stämmer i den här röran.
2015-07-22, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det känns som om alla postare nu har bidragit med sin version om hur panikslagna MGM blev av anstormningen av polis, ridande polis, Missing People mm. Därför kunde dom inte flytta Lisa som dom hade planerat.

Behövs det verkligen fler eller räcker det så?

Håller med! Undrar också om det behövs fler styckmästare, spritteoretiker och fyrhjulingsobservatörer, för att inte tala om alla dessa mgm-kramare som bestämt hävdar att den häktade 35-åringen är oskyldig och i stället lägger fram allehanda mer eller mindre fantasifulla konspirationsteorier som går ut på att det är den 79-årige bonden, kaféinnehavaren och/eller flickans pappa som är de skyldiga.
2015-07-22, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVanligSnubbe
Angående detta OM bröderna varit och handlat pizza och tiden som det skulle ta att forsla bort Lisa m,m. Kan ju vara så att brottet begicks och sedan fanns Lisa i bilen vid 19:30. Då hann dom dumpa kroppen efteråt innan det absolut största pådraget startat. Lisas pappa var väl där runt 20:00 om jag inte missuppfattat det.

Den äldre brodern åker hem och berättar vad han gjort och dom kommer överens om i ren panik att åka och handla för att man ska ha synts på ett annat sälle strax efter försvinnandet.

Känner mig ganska säker på att dom andra två visste om allt som hänt. Saker spreds ut och alla tre syntes tillsammans ute den kvällen Lisa hittades. Har svårt att se att den äldre brodern skulle kunnat hålla detta hemligt.

Om Lisa legat i bilen vid pizzahämtningen så har likhundarna till 100% markerat i bilen.
2015-07-22, 07:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Håller med det sista som han skriver:
"De uppgifter som Pär Anders Granhag ,professor i psykologi, har tagit del av kring Lisa Holms död förbryllar honom.
En del som väcker frågetecken är den nu misstänkte och häktade mannens beteende.
Pär Anders Granhagi hade blivit mindre förvånad över om en gärningsman antingen hade försökt transportera bort kroppen långt från Blomberg, eller själv hade flytt från området.
– Jag skulle inte bli helt överraskad om det är en annan gärningsman."
Ja det finns väl ingen GM som är så korkad att han försöker "gömma" BO på sin arbetsplats?
Det är något som inte stämmer i den här röran.

Nej knappast om man agerar rationellt.

Men på en plats som undersöks av pappan med kolleger, polis, MP, ryttare, kustbevakning, journalister och övriga. Nej då minskar chansen att någon skulle reagera rationellt. Att då föra ut kroppen skulle vara lika korkat som den nyligen SD politikern som hämtade tändhattarna och åkte därifrån och haffades av polisen.
Förklarar att saker slängts ut på åkrar, att bevisföremål hittas och att kroppen fanns i området. Någon som agerar i panik eller väldigt ostrukturerat.
En rationell mördare som fått vara i fred hade troligen fört bort offret långt bort och även alla tillhörigheter.

MP och polisen vet mer än vad som berättats här och i andra former vilket är mycket positivt för utredningen. Att de håller tyst är viktigt.
2015-07-22, 07:50
Medlem
Läste på omni att polisen bör vara klar med utredningen i mitten av augusti och rättegången kan då inledas i September, om vi utgår från den tidsaspekten: när kommer FUP?
2015-07-22, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loliboti
Läste på omni att polisen bör vara klar med utredningen i mitten av augusti och rättegången kan då inledas i September, om vi utgår från den tidsaspekten: när kommer FUP?
När åtal väcks kommer FUP.
2015-07-22, 08:34
Medlem
bilringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomense
Jag VET att han har sina nya glasveranda MOT deras uteplats som dessutom inte finns på bilden från 2011. Han har bästa vinkeln mot deras uteplats, MEN varför måste den mamman påstått sig pratat med ha befunnit sig inomhus i juni och sett dessa dricka kaffe ute?? Närmsta grannarna (vägg i vägg) kanske satt ute också!
Sen vet jag att han inte kan ryska, familjen kom på 60-talet som arbetskraftsinvandrare så han han är född här i Sverige vilket du nog kan räkna ut då du vet hans ålder.
Så släpp det, det är inte han som mamman påstår sig pratat med!!

Varför skulle han inte kunna sina föräldrars modersmål bara för att han är född här? Väldigt många lär sig någorlunda det språk deras föräldrar har/haft. Hur VET du det förresten? :-)
2015-07-22, 08:41
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomense
Jag VET att han har sina nya glasveranda MOT deras uteplats som dessutom inte finns på bilden från 2011. Han har bästa vinkeln mot deras uteplats, MEN varför måste den mamman påstått sig pratat med ha befunnit sig inomhus i juni och sett dessa dricka kaffe ute?? Närmsta grannarna (vägg i vägg) kanske satt ute också!
Sen vet jag att han inte kan ryska, familjen kom på 60-talet som arbetskraftsinvandrare så han han är född här i Sverige vilket du nog kan räkna ut då du vet hans ålder.
Så släpp det, det är inte han som mamman påstår sig pratat med!!

Tack. Där kom du med något som gör dig lite mera trovärdig så jag lägger MV på is tills vidare.
Det finns ju flera som hon kan ha kontakt med men hennes språkkunskaper begränsar urvalet så det bör inte bli alltför svårt att plocka fram dem en och en.
Visst kan det, som de flesta tror, vara så att hon ljuger -men då ska även detta bevisas.
2015-07-22, 08:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Efter matchen var dom på Mc Donalds, det vet du mycket väl.
Nej, jag har bara läst det i tråden. Men, om du läser mitt inlägg igen inser du att grabben har alibi, även om han lämnade matchen direkt efter målet och inte gick på McD.
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Vad har det för relevans hur offret ser ut? Eller hur många beundrare man har? Har det med statistik att göra? GM/MGM kan ha tyckt hon var snygg eller ful, smaken är som baken. Finns folk som tycker att de som vissa tycker är snygga personer är fula och tvärt om. Vad MGM hade för smak vet vi ju inte ens, mer än att han var gift med en brunett så han kanske var svag för brunetter.

Tror inte GM mördade henne för hennes utseendes skull
.

OM hon sagt att hon inte var intresserad av att träffa honom för att fika eller nåt och han hade varit genuint intresserad av henne för att han tyckte hon var snygg hade han väl uppvaktat/försökt att göra så hon ändrade sig och börjar gilla honom. Det är nog många tjejer säger väl nej eller njae först om en kille vill bjuda ut osv, men en tjej kan ändra sig om det visar sig att killen är charmig/rolig/snäll osv.

Jag tror det är ovanligt att en kille mördar en tjej för ett "nej". Men det känns lite som du har erfarenhet av att det är vanligt?

Gällande våldstäktsmän (överfallsvåldtäkter) har jag fått för mig att de typ kan ta vem som helst, dvs offret behöver ej vara snygg. Eller har jag fel där?
Du vet inte sammanhanget för mitt inlägg. Lisa kan ha haft en jämnårig efterhängsen beundrare, och i konfrontation med denne blivit dödad. Ju vackrare man är, desto större är sannolikheten att man har beundrare, och mer än en. Där ligger relevansen i utseendet.
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVanligSnubbe
Angående detta OM bröderna varit och handlat pizza och tiden som det skulle ta att forsla bort Lisa m,m. Kan ju vara så att brottet begicks och sedan fanns Lisa i bilen vid 19:30. Då hann dom dumpa kroppen efteråt innan det absolut största pådraget startat. Lisas pappa var väl där runt 20:00 om jag inte missuppfattat det.

Den äldre brodern åker hem och berättar vad han gjort och dom kommer överens om i ren panik att åka och handla för att man ska ha synts på ett annat sälle strax efter försvinnandet.

Känner mig ganska säker på att dom andra två visste om allt som hänt. Saker spreds ut och alla tre syntes tillsammans ute den kvällen Lisa hittades. Har svårt att se att den äldre brodern skulle kunnat hålla detta hemligt.
Om han var så planerande missade han en sak, kadaverin. Efter ca 20 min börjar kroppar avge en lukt som kriminalsökhundar markerar för. Ju längre kroppen varit i trunken (under inköpet), desto mer luktar de. Kriminalsökhundar har markerat i bagagelucka förr.
2015-07-22, 08:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
http://www.falkopingstidning.se/article/manga-vill-veta-sanningen/

Från dagens Falköpings Tidning.En expert uttalar sig om ryktesspridning i fallet.
Granhag har läst mina inlägg i tråden.
Citat:

Pär Anders Granhag hade blivit mindre förvånad över om en gärningsman antingen hade försökt transportera bort kroppen långt från Blomberg, eller själv hade flytt från området.

– Jag skulle inte bli helt överraskad om det är en annan gärningsman.
2015-07-22, 08:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lisa kan ha haft en jämnårig efterhängsen beundrare, och i konfrontation med denne blivit dödad. Ju vackrare man är, desto större är sannolikheten att man har beundrare, och mer än en. Där ligger relevansen i utseendet.

Tänker du en helt random GM eller nån i bekantskapskrets - behöver inte vara värst djup relation, men har träffats?
2015-07-22, 09:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tänker du en helt random GM eller nån i bekantskapskrets - behöver inte vara värst djup relation, men har träffats?
Någon i bekantskapskretsen, de flesta kvinnor i 20-årsåldern som utsätts för dödligt våld dödas av någon de känner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in