Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 11:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns i sig ingen som helst anledning att tro att t ex DNA-analyserna av spår på Lisas kropp skulle vara klara tidigare än några föremålsanalyser.

Jag får en känsla av att ev. DNA spår på Lisa fick högsta prio och borde rimligen varit klara mycket omgående efter att man hittat Lisa
Det handlar inte bara om prioritet. DNA-spår från en människa på en annan är besvärliga att analysera, eftersom sånt DNA alltid är kontaminerat med offrets DNA.
2015-07-22, 11:38
Medlem
Citat:
Men det är ointressant. Det finns vad jag kan komma på ingen spaningsmordutredning under de senaste tio åren som har haft en förundersökning färdig för åtal inom bara sex veckors häktningstid. Det säger inte ett skvatt om huruvida rätt man sitter, och inte heller huruvida det i sinom tid går att få honom dömd.

Det har du rätt i, men jag tänker så här, att i dagsläget har de inte tillräckligt som kan leda till åtal, så utläser jag det mellan raderna i Intervjun trots att det gått en bra tid och haft honom häktad nästan lika lång tid.
Jag får en känsla av att MGM sitter tyst, eller säger så lite som möjligt.
Han nekar fortfarande, och det försvårar för åklagaren då bevisbördan ligger på åklagarna.
Jag tror inte den tekniska bevisningen de har på ev föremål håller
De behöver mer
2015-07-22, 11:39
Medlem
Citat:
Kan inte låta bli att undra om inte pappans arbete påverkat att det är "locket på"
En annan fundering jag har är att Lena, väldigt väldigt ofta vill framhålla att hon känner Lisas familj...börjar låta konstigt i mina öron, hon säger det i varje intervju, varför?

Hon verkar mediakåt o vill väl dessutom göra reklam för sitt cafée...
2015-07-22, 11:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Med tanke på detta, så var det ju ett klok beslut, att inte transportera kroppen längre bort än han hann inom 20 min.
Det är inte allmänbildning att veta att man har 20 min på sig. Det fanns skogar inom kortare avstånd än Martorp om han hade bråttom.
2015-07-22, 11:40
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Det handlar inte bara om prioritet. DNA-spår från en människa på en annan är besvärliga att analysera, eftersom sånt DNA alltid är kontaminerat med offrets DNA.
Finns det en risk att det endast skulle kunna påvisa att någon bröderna lämnat DNA-spår om det stollar till sig vid analysen?
2015-07-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det är sannolikt ett groteskt brott och lidande litauern utsatt LH för.
Av respekt för BO och hennes familj vill man undgå skriverier i media så långt det är möjligt.
Det blir en förfärlig historia när den rullas upp.

Tack. Då verkar det som att caféägaren har mer insyn än vad vi vanliga har.
2015-07-22, 11:42
Medlem
Citat:

Ok,
vet du hur lång tid det tar att analysera DNA som har kontaminerats?
Då kan man förstå om de har sådan teknisk bevisning om svaren. Säg, bör komma efter 4 veckor?

Kan man tänka så?
2015-07-22, 11:43
Medlem
Citat:
Cafeägaren Lena uttrycker sig på detta sätt i Expressen idag,

"- Vi kämpar på här och vi har en så fantastisk fin sammanhållning, och min personal är lojal och lugn. Utanför min arbetsplats, och på grannes mark, har det hänt något oerhört horribelt. Därför vill jag veta att man kan känna sig trygg här. Och det beskedet har jag fått av Lars Johansson, som sköter utredningen, säger hon."

Vad menar hon med detta?
På grannens mark?

Tillhör inte baksidan, cafet? Nu blev jag fundersam.
Har något hänt mer åt grannens håll, alltså på grannens mark?

Om baksidan tillhör till caféet, grannar eller om så hela Blomberg tillhör caféet är helt irrelevant. Caféeägaren har indirekt, genom sitt uttalande pekat ut vem som polisen i detta läge anser vara GM.
2015-07-22, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bilringen
Varför skulle han inte kunna sina föräldrars modersmål bara för att han är född här? Väldigt många lär sig någorlunda det språk deras föräldrar har/haft. Hur VET du det förresten? :-)
Han kan modersmålet som i detta fallet är tjeckiska/slovakiska.
Jag vet eftersom jag känt honom sen mitten av 70-talet.
2015-07-22, 11:44
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Tack. Då verkar det som att caféägaren har mer insyn än vad vi vanliga har.
Menar du att det på något sätt skulle vara konstigt om kaféägaren, LH:s arbetsgivare och en vän till LH:s föräldrar känner till mer än dig och mig om vad som skett?
Obegripligt!!!
2015-07-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Att de kan känna sig trygga kan tolkas som att polisen är mycket säkra på att de funnit rätt man.
Gissar att yppandeförbudet hävs inom 1 vecka
2015-07-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ok,
vet du hur lång tid det tar att analysera DNA som har kontaminerats?
Då kan man förstå om de har sådan teknisk bevisning om svaren. Säg, bör komma efter 4 veckor?

Kan man tänka så?

Kontaminering av DNA-spår? Det går att analysera DNA från medeltida gravar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in