Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-15, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan du lista turordningen hur du skulle ha gjort eftersom du verkar kört MC.
Sätter du i nyckeln med handskarna på? Vrider du om nyckeln med handskarna på? Om det finns både elstart och kickstart vad använder du då? Trycker du på startknappen först och sätter på dig handskarna sen?
Om nyckeln sitter i låset vad har hänt precis innan?

Ska jag köra motorcykel åker nyckeln i låset innan hjälm och handskar.
Använder elstart hellre än kickstart.

I en scooter/moppe kan man ju även förvara hjälmen under sadeln som det även sitter ett lås på.
På MC får inte hjälmen plats under men jag brukar grensla hojen först och i med nyckeln, handskarna plockas ur hjälmen och läggs på tanken, på hjälmen sedan handskar.

När jag åkt scooter låser jag upp sadeln och plockar upp hjälmen (förutsatt att jag inte bär den på armen).
Slår igen sadeln och i med nyckeln i tändningslåset för att sedan sätta på hjälmen.
En del startar hojen/moppen innan hjälmen åker på, men överlag tar man på handskar sist. Särskilt om man har långt hår som behöver petas in.
2015-07-15, 00:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
PS jag tror "mobilfyndet" tillkom på vägen till Mantorp och resten av grejerna dagen efter då han var på väg till AJ och märkte att det var prylar kvar i bilen som han inte ville att AJ eller polis skulle se. Vilket fynd vad det som gjordes mitt på en åker och vad kan tänkas ha hittats i en dunge?

Menar du först in på grusväg och kastar mobil. Sen Martorp. Åker därifrån och hittar mer saker och går ut på grusvägen/åker sen igen och slänger resten här och där?

Tisdag:
Först hittas väl skal/iphonefodral efter grusvägen. Sen krossad mobildisplay/mobildelar.
Gustafsson uppger även "lite andra saker" för den dagen. Vid de här bilderna omnämns skalet:

http://w.cdn-expressen.se/images/c9/ee/c9ee97ba346e4c4cbc560f4ee69d4dba/4x3/645%4070.jpg
http://www.svt.se/cachable_image/1433875351/svts/article3009867.svt/alternates/large/sokande-png
http://sverigesradio.se/sida/images/97/3534191_2048_1152.jpg?preset=article-slider
http://s3.netdialog.se/9_20150609203057_fynd.jpg

2. Mobildelar på kvällen vä sida grusvägen. krossad mobiltelefondisplay. Drygt 500 m bort:
http://sverigesradio.se/sida/images/97/3535160.jpg?preset=article-slider
2015-07-15, 00:18
Medlem
hasselmuzs avatar
Börjar nu tänka tillbaka på den besvärliga kunden som enligt Expressen ( tror jag det var) som Lisa enligt artikeln berättade om för sin mamma efter jobbet på lördagen. Detta dementerades och sades ha hänt helgen före. Men kan reportern verkligen ha fått det så fel, han pratar ju med hennes arbetskamrater om något som hände i förrgår?

Kan denna dementi vara önskad av polis? Kan den störiga kunden vara GM, litauer eller inte. Spekulation i brist på annat kanske men detta har stört mig.
2015-07-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Därför att han ångrade sig och ville att det skulle ta slut
Hen mördar Lisa alternativ blir vållande till hennes död, har har kroppen i sin bil tills sökningarna upphör under natten, finns ingen möjlighet att lägga kroppen där det hela hände pga av att folk rör sig i området, men någon som har en naturlig koppling till stället hon hittades på kan förflytta sig till fyndplatsen utan att det verkar konstigt eller under natten och lägga kroppen där. Tar sena föremål som är LH och sprider ut dessa så att allt ska få ett slut, när det gått några dagar slängs det beviset ut som blir avgörande och det är meningen GM vet att det kommer att få polisen att söka exakt där han vill. Han hoppas att någon annan får skulden, så han tar lite persedlar och gnuggar mot lite arbetskläder som hänger i personalutrymmet på Mantorp och slänger ut sakerna i naturen lite här och där medan han går med MP och letar

Skulle inte förvåna mig om hen är med i den gruppen i MP som hittade det avgörande fyndet
2015-07-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Jo jag var otydlig jag menade "spåret efter mobilen" för detta spår var väl inte på samma ställe som de andra fynden som låg "utmed" vägen till MGM? Eller tänker jag fel nu? Tänkte alltså att MGM åkte en väg till "boden/eller annat ställe" men en annan väg dagen efter då han var på väg till AJ

Okey ja det skrevs om en display och ett mobilskal själva mobilen behöll nog Gm där eventuella bevis kunde finnas. Vissa sådana här sjukskallar tar även troféer. Men den frågan ställde jag med innan i tråden leder den vägen mot boden där Lisa förmodligen hittades?
2015-07-15, 00:28
Medlem
Citat:
Skulle inte förvåna mig om hen är med i den gruppen i MP som hittade det avgörande fyndet

Händer väldigt ofta att gm är med och söker med Mp för att själva ha alibi låtsas att de bryr sig för att dra blickarna mot någon annan istället...
2015-07-15, 00:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok, tack för svar. Ja, det är oklart kring fyndplatserna.

Det som kallas det "avgörande fyndet" är väl troligen klädesplagg på fredag om man ska tro media. I lada enligt Söderlund. En tidsangivelse är 18.50.
Dess innan hittade de fynd kl 09. Oklart vart och vad. Är det detta du tänker på?
Tänkte på det som har sagts ska ha varit ett klädesplagg; det som MPS rapporterade till polisen varpå den polispatrull som då kom till platsen först säkrade brödernas identitet (eftersom de var på väg bort från fyndområdet och enligt MPS hade uppträtt konstigt), innan de tittade på fyndet - varefter det tycktes bli fart på allting.
Citat:
Bilderna jag la in ser inte ut att vara på kastavstånd?
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20937693/698/normal/678bca78ad65b/kinnekulle.jpg
Svårt att bedöma; möjligen kan en smal grusväg löpa i förgrunden (ser ut som en kanal, eller ett djupt dike på bilden)?
Citat:
Jag funderar också kring dessa kommentarer om torsdagens fynd:
"Det nya fyndet, eller fynden, hittades på ett stort fält. Det ligger i närheten av den grusväg där mobilskalet hittades, omkring en kilometer söder om kaféet. På torsdagseftermiddagen arbetade polisens tekniker vid fyndplatsen. De har märkt ut flera platser, undersöker och dokumenterar dem. Totalt kan nu ett tiotal fynd kopplas till 17-åringen.
– Det är någonstans runt tio fynd som har gjorts, säger Christer Fuxborg, presstalesman vid polisen."

" Flera fynd har gjorts under torsdagen – ett av dem på en ny, tredje, plats skild från tidigare fyndplatser enligt TT. Att föremålen tillhör flickan är bekräftat."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20947777.ab
Är inte helt säker på att alla de här "tiotal fynden" har kunnat konstateras tillhöra LH. - Hur som helst har det hela tiden varit fråga om "små" fynd.
2015-07-15, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Mikropartiklar är inte DNA, det är korrekt. Det kan däremot användas som teknisk bevisning för att visa att två människor haft kontakt. Om nu den häktade tidigare hävdat att han aldrig haft kontakt med Lisa, då sitter han illa till.
Jag förstår inte- är inte en litauisk DNA, men något som "mikropartiklar" för att visa att två människor haft kontakt. Och åklagaren är ganska allvarlig?

Ingen är orolig för litauiska rättsskydd eller detektion av faktiska brottslingar?!
Senast redigerad av norddennick 2015-07-15 kl. 00:46.
2015-07-15, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Som sagt gm kan inte hunnit allt detta på den tiden innan pappan och hans kolleger inledde att söka. Gm måste funnits mitt i alltihopa. Kan tänka mig att gm antingen hade gömt Lisa då gm såg att det blev aktiviteter i området. Sedan återvänt i mörkret för att fullfölja det hela. Om Lisa blev bortrövad i en bil så kan hon ju funnits i bagaget under dagen. För att bli förflyttad under mörkrets timmar. Men vart fan stod i sådana fordonet parkerat? Kan ju inte stått utanför en bebodd fastighet direkt kan man tycka det kunde varit risk för att det hade väckt uppmärksamhet om fordonet flyttades mitt i natten eller om gm lyfte upp Lisa ur bagaget kunde knappast heller varit helt ljudlöst. Om gm nu är jägare då kan den området utantill van att bära djurkroppar. Van att smyga sig på vilt ljudlöst. Kunskap i hur sökandet med hund går till. Bekant med slaktrummet. Även ett stort tålamod att vänta ut sitt byte. En jägare är van att följa spår och varför inte det omvända att lägga ett spår? Är nu gm jägare då har den alla odds på sin sida dessvärre...

Tror du ger denna "jägare" lite väl mycket cred. Man smyger sig oftast inte på djur ljudlöst, man sitter på pass och håller tyst, eller står på pass medan hunden jobbar.
När djuret är skjutet tar man oftast ur det och knyter ett rep om benen och släpar hem det om det är ett rådjur, älg brukar dagens moderna jägare släpa hem med fyrhjuling.

Polisens sök och en jägares sök skiljer sig en del. Och då pratar jag om en jägares eftersök, är det drevjakt ser jag inga större likheter.
2015-07-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Händer väldigt ofta att gm är med och söker med Mp för att själva ha alibi låtsas att de bryr sig för att dra blickarna mot någon annan istället...
Jepp och det är väl ändå MP som hittat de flesta om inte alla fynd förutom handsken som hittades av privatpersoner som också letade
2015-07-15, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tänkte på det som har sagts ska ha varit ett klädesplagg; det som MPS rapporterade till polisen varpå den polispatrull som då kom till platsen först säkrade brödernas identitet (eftersom de var på väg bort från fyndområdet och enligt MPS hade uppträtt konstigt), innan de tittade på fyndet - varefter det tycktes bli fart på allting.Svårt att bedöma; möjligen kan en smal grusväg löpa i förgrunden (ser ut som en kanal, eller ett djupt dike på bilden)?Är inte helt säker på att alla de här "tiotal fynden" har kunnat konstateras tillhöra LH. - Hur som helst har det hela tiden varit fråga om "små" fynd.
Små fynd som är lätta att gömma i sin klädsel och sedan släppa lite här och där medan man letar
2015-07-15, 00:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jepp och det är väl ändå MP som hittat de flesta om inte alla fynd förutom handsken som hittades av privatpersoner som också letade

Handsken hittades inte av privatpersoner som letade. Det var MGM (alltså den anhållne), markägaren (AJ) och minst en till som hittade den och vidrörde den när de samlades i ladan för att ha ett arbetsmöte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in