Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-15, 01:40
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok, tack för svar. Ja, det är oklart kring fyndplatserna.

Det som kallas det "avgörande fyndet" är väl troligen klädesplagg på fredag om man ska tro media. I lada enligt Söderlund. En tidsangivelse är 18.50.
Dess innan hittade de fynd kl 09. Oklart vart och vad. Är det detta du tänker på?

Bilderna jag la in ser inte ut att vara på kastavstånd?
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20937693/698/normal/678bca78ad65b/kinnekulle.jpg

Jag funderar också kring dessa kommentarer om torsdagens fynd:
"Det nya fyndet, eller fynden, hittades på ett stort fält. Det ligger i närheten av den grusväg där mobilskalet hittades, omkring en kilometer söder om kaféet. På torsdagseftermiddagen arbetade polisens tekniker vid fyndplatsen. De har märkt ut flera platser, undersöker och dokumenterar dem. Totalt kan nu ett tiotal fynd kopplas till 17-åringen.
– Det är någonstans runt tio fynd som har gjorts, säger Christer Fuxborg, presstalesman vid polisen."

" Flera fynd har gjorts under torsdagen – ett av dem på en ny, tredje, plats skild från tidigare fyndplatser enligt TT. Att föremålen tillhör flickan är bekräftat."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20947777.ab

Om detta stämmer, ett fynd inte så långt från den där blå bilen i skogen, det har inte skrivits så mycket om detta i tråden, men nog verkar det intressant:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-15, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Varför måste man nödvändigtvis släpa en kropp efter sig med en fyrhjuling? Man kan väl lasta den på fyrhjulingen, right?!

Javisst, om du har spännband eller någon annan lastsäkringsmetod och att det är en brukshjuling.
För du vet hur en fyrhjuling är utformad?
Är det typ en raptor säger jag bara lycka till.

Chansen att bli upptäckt är rätt stor.
På en fyrhjuling sitter man inte i en "hytt".
2015-07-15, 01:57
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Den bråkiga kunden är identifierad, uppkollad och avförd från utredningen. Men om du inte tror mig så kan du alltid diskutera vidare i konspirationstråden där personen finns med på ett hörn.

Källa på det?
2015-07-15, 01:57
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Om detta stämmer, ett fynd inte så långt från den där blå bilen i skogen, det har inte skrivits så mycket om detta i tråden, men nog verkar det intressant:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

...Och apropå den där blå Mercedesen i skogen igen. I den - låg stulna reg-skyltar till en likadan bil ( fast sedankaross )
Dom regskyltarna hör till en bil som fick en ny ägare i Falköping, 2015.06.09.
Ägaren förekommer på lexbase.
Någon har stulit regskyltar av en kriminell typ, och sedan dumpat bilen inte långt ifrån en möjlig fyndplats.

Börjar nästan bli ett par för många faktum kring bilfynd och kyrkfynd nu?
2015-07-15, 02:01
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Just ladan vid kafeet saknar dörrar så där är det vidöppet. Men annars så har jag för mig att både AJ och LS kom ut till platsen vid försvinnandet samma kväll som BO försvann så de har ju då öppnat en del utrymmen, bla kafeet då. Sen har polisen viss rätt att bryta sig in i låsta utrymmen utan husrannsakansorder då det föreligger "fara i dröjsmål", men jag tror inte man gör det så ofta. Och är det helt uppenbart att något är "fel" så får ju vemsomhelst också bryta sig in när det föreligger sk nöd.

Ja, jag tänkte också nånting sånt men var ändå lite osäker. Just det, bägge de två kom väl dit på söndag kväll. Bl a behövdes ju caféet låsas upp i alla fall.
2015-07-15, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
...Och apropå den där blå Mercedesen i skogen igen. I den - låg stulna reg-skyltar till en likadan bil ( fast sedankaross )
Någon har stulit regskyltar av en kriminell typ, och sedan dumpat bilen inte långt ifrån en möjlig fyndplats.

Vad är hans gärning på lexbase? Tänkte han kanske har begått nåt mindre brott.

Tänk om några haft bilen där som tilltänkt flyktbil för de skulle begå nåt brott i Skövde, men när det blev pådrag i Blomberg på av söken efter LH så kanske det hela ställdes in.

Eller hur resonerar du kring det hela?
2015-07-15, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Bikergirl, hur går det med jägarna?
Vet nu iallafall att personen har sina jaktmarker där. Annars inget nytt
2015-07-15, 02:12
Medlem
develis avatar
Citat:

.. och kyrkfynden vet vi väl inget mer om än det jag skrev nyss som media uppger?
2015-07-15, 02:12
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:

Så i princip hinner denna nya ägare knappt ha köpt bilen, innan plåtarna till den blir stulna, och hamnar i en annan bil i skogen i tjottahejti?
2015-07-15, 02:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tänkte att han slår sönder BOs mobil på vägen dit varvid någon del av mobilen hamnat ute i terrängen och att resten av mobilen slänger han in i bilen (där LH Ligger) kör mot boden och dumpar henne där, och de flesta av hennes saker som kan ligga löst i bilen bär gm också in i boden. Morgon därpå när han kör därifrån så märker han efter ett tag att han lite prylar kvar i bilen som tillhör LH. Han väljer att åka mot jobbet men på vägen dit försöker han göra sig av med ytterligare prylar som han har upptäckt i bilen. så på vägen mot jobbet dumpade han prylarna längs med vögen.

och återigen ett stort VARFÖR från mig? Varför så noga med att dölja henne och sen tappa huvudet totalt och lägga nästintill öppna spår? Det är detta jag inte får ihop. Fynden är ju likt en hund skvätter här och där..
Och sen verkar inte alla fynd vara efter grusvägen heller. Varför isf gå ur bilen vid ett visst ställe men droppa resten av flertal fynd nära grusvägen?
2015-07-15, 02:39
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
och återigen ett stort VARFÖR från mig? Varför så noga med att dölja henne och sen tappa huvudet totalt och lägga nästintill öppna spår? Det är detta jag inte får ihop. Fynden är ju likt en hund skvätter här och där..
Och sen verkar inte alla fynd vara efter grusvägen heller. Varför isf gå ur bilen vid ett visst ställe men droppa resten av flertal fynd nära grusvägen?

Som sagt , alla saker han har slängt ut är antagligen ett sätt att hålla polisen borta från Martorp . Vilket han ju också lyckades med i fem dagar . Att det fanns saker som tillhörde LH på andra ställen gjorde ju att sökinsatsen koncenterades dit . Det är nog inte så dumt tänkt egentligen .... Hade han hållit sig lugn när MP sökte uppe vid Martorp hade nog polisen och MP fått leta ett bra tag till . Jag vill inte misskreditera polisen men jag skulle vilja påstå att det indirekt var mest MGM:s förtjänst att LH hittades och inte polisens . MP gjorde ju också ett bra arbete eftersom dom tipsade polisen om att MGM betett sig underligt under söket vid Martorp . Ett misstag alla ska vara tacksamma över
2015-07-15, 02:59
Medlem
Nu fanns det tre gästarbetare från Litauen som jobbade på säteriet, som blev misstänkta kanske mest därför att det var brist på att hitta misstänkta personer.
Vad gäller de här personerna finns inga indicier eller bevis att de haft någonting med Lisas död att göra.
Samma kväll som Lisa försvann var två av litauerna och köpte 3 pizzor i en butik i Källby ca 19,30, man kan anta att de var kvällshungriga och sedan tar det tid att göra i ordning pizzorna om de värms i ugn för att få kvalite på dem därför de var frysta pizzor, med kanske extra tillbehör på dem.
När fadern till Lisa kom ut till platsen gick han runt och frågade om någon sett till Lisa och skall bland annat varit in till litauernas bostad som alla 3 var hemma i bostaden men de hade inte sett någonting.
Någon exakt tid när han var in till dem har inte framkommit, men det som kan inses är att det måste ses som orimligt att de litauiska vännerna har haft någon möjlighet att utföra något mord tidsmässigt.
Polisen skall ha haft dem under uppsikt från när Lisa försvann, orsaken till den här uppsikten eller spaningen kan man fråga sig vad orsaken var.
När söket efter Lisa pågick på den femte dagen var litauerna ute och sökte en bortsprungen katt, när de närmade sig lokalen där kroppen sed mera hittades blev de anhållna alla tre.
Sedan gick polisen mot lokalen med en likspårhund som gav skall utanför lokalen och polisen skall ha brutit upp dörren och där inne fanns kroppen av Lisa.
Polisen tog litauernas bil i beslag för kontroll, men inga spår av Lisa hittades och kvinnan blev frisläppt och senare den ena mannen. Däremot finns en man av litauerna häktade.
Det har påståtts att det var en våldtäkt av litauern och att det var hans sexualdrift som var orsaken till mordet. Eftersom Litauen tillhör EU samma som Sverige har de rätt att få ut uppgifter om orsak varför en EU medborgare blivit häktad i ett annat EU land.
Nu finns det uppgifter i Litauen från den svenska rätten att något DNA från de litauiska männen fanns inte på Lisas kropp. Därför kan skrävlet om att litauerna begått sexbrott mot Lisa raderas bort.
Åklagaren påstår att det finns tekniska bevis men vad de bevisen är har inte framkommit, det kan vara en handske eller liknande som hittats, häktningen blev förlängd med fyra veckor men det visar att det finns ingenting av värde mot litauern, utan det sannolikt väntas in testresultat gällande DNA.
Senast redigerad av Fagro 2015-07-15 kl. 03:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in