Den häktade mannens advokat lämnar indirekt uppseendeväckande uppgifter i sin överklagan:
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2764917-advokaten-bevisen-kan-ha-planterats-av-annan
Hypotetiskt vore det inte omöjligt för en eller flera, som agerat för att sätta dit min klient för mordet att skaffa spår från honom och plantera dessa.
Hon säger inte att de tekniska bevisen är svaga eller kan förklaras utan klientens skuld – hon insinuerar att de är planterade. I mina öron har hon därmed omvittnat besvärande teknisk bevisning mot sin klient.
Beträffande det som åklagaren redovisat angående … förhör med medmisstänkta är inte uppgifterna starka. …. de medmisstänkta har … själva intresse av att bli frigivna, vilket kan spela in. De har också frigetts.
Hon avslöjar alltså att såväl den yngre brodern som den äldres fru har vittnat emot hennes klient. Hon insinuerar t o m att de i egen sak svikit honom genom falska vittnesmål. Rätt häftigt.
Enligt vad som framkommit skall den frigivne brodern alltjämt vara misstänkt. Det förhållandet att en för mord misstänkt friges i detta skede av utredningen är inte något som är vanligt förekommande.
Hon tycks mena att det lika gärna kunde varit den yngre brodern, ensam eller i samverkan med den äldre brodern, som begått handlingen, att han borde varit häktad rentav. Försvarsadvokaten börjar nu uppträda som åklagare – rätt magstarkt.
Jag uppfattar försvarsadvokaten som desperat och omedvetet bidragande till polisutredarnas arbete genom att spegla en bitterhet hos sin klient, dvs en begynnande spricka inom den misstänkta gruppen.