Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-07-03, 09:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men alltså seriöst nu, hypotetiskt för en patologisk lögnare är ungefär detsamma som 99.99% skyldig. Här är vad hon sa:

Då är frågan vem fan det är som vill sätta dit hennes klient? Syndikatet?

Jag har ingen aning till varför försvarsadvokaten låser sig vid att frånsäga sin klients ansvar till dådet.
2015-07-03, 09:03
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Advokaten kanske har som plan att få rubriceringen ändrad? Hur var det nu med vad en försvarsadvokats egentliga uppgift är.......?
(Underminera)

Tror försvaret ser en chans till detta pga den tekniska bevisningen inte binder hennes klient direkt till mord. Men inblandning? Jajamän.

Inte binder direkt men till inblandning......

Förklara gärna hur det skulle hjälpa hennes klient genom att underminera och vad är det hon underminerar?
2015-07-03, 09:03
Medlem
Citat:
Eller föremål/tillhörigheter som avgjort binder honom till dådet.

Eller föremål/tillhörigheter som kan binda honom till dådet och kan även uttolkas fel.
2015-07-03, 09:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Inte binder direkt men till inblandning......

Förklara gärna hur det skulle hjälpa hennes klient genom att underminera och vad är det hon underminerar?

Ja, det skulle i så fall röra sig om en ändring i rubricering kanske? Från "Mord" till "Medhjälp till mord" till exempel?

Jag vet inte hur advokaten resonerar kring den tekniska bevisning som finns mot hennes klient, men med tanke på hur hon uttalar sig, ser det ut som att hon hittat en lucka till att få ned-rubricerat sin klient.
Låter extremt kanske, men vi vet ju inte vad den tekniska bevisningen utgör?
2015-07-03, 09:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
"Förtroendet" för denna advokat minskade avsevärt när jag läste hennes överklagan till HD och där hon vare sig yrkade eller argumenterade för prövningstillstånd. Hur hade hon tänkt att HD skulle pröva hennes överklagan? HD prövar bara överklagande efter de meddelat PT så ett överklagande i HD ska således utformas 1. X yrkar tillstånd för målets prövning i HD 2. X yrkar att omedelbart bli försatt på fri fot. Eller något sånt. Jag kan fortfarande inte förstå hur en advokat således inte yrkar enligt 1 då 2 aldrig kan prövas.

Nåväl, jag tyckte det var intressant att läsa vissa passus av hennes överklagande. Det hon skriver ang. den tekniska bevisningen har jag inte så mycket att kommentera kring, finns det teknisk bevisning så finns det, sen gäller det bara att underminera den så mycket som möjligt och det är väl där "hypotetiskt" resonemanget kommer in. Det jag däremot fann ytterst intressant var att det framgår, åtminstone kan man tolka hennes skrift så, att de övriga har lämnat uppgifter som är besvärande för den häktade. I vanliga fall kanske detta inte är så ovanligt för att "rädda sitt eget skinn" men här rör det sig om en familjemedlem...
Du får hjälpa mig att hitta i lagboken. Jag hittar inte att PT ska föregås av ansökan.
2015-07-03, 09:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jag har ingen aning till varför försvarsadvokaten låser sig vid att frånsäga sin klients ansvar till dådet.
Ja det är ju hennes jobb att göra som hennes klient vill. Men normalt sett så svänger sig försvararna med ord som tex otroligt, osannolikt, rättsskandal, upprörande, fullständigt, uppåt väggarna etc. När en försvarare börjar använda ord som hypotetiskt i sammanhanget som nyss gjordes så ser det jäkligt mörkt ut för klienten i mina ögon.
2015-07-03, 09:12
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
"Förtroendet" för denna advokat minskade avsevärt när jag läste hennes överklagan till HD och där hon vare sig yrkade eller argumenterade för prövningstillstånd. Hur hade hon tänkt att HD skulle pröva hennes överklagan? HD prövar bara överklagande efter de meddelat PT så ett överklagande i HD ska således utformas 1. X yrkar tillstånd för målets prövning i HD 2. X yrkar att omedelbart bli försatt på fri fot. Eller något sånt. Jag kan fortfarande inte förstå hur en advokat således inte yrkar enligt 1 då 2 aldrig kan prövas.

Nåväl, jag tyckte det var intressant att läsa vissa passus av hennes överklagande. Det hon skriver ang. den tekniska bevisningen har jag inte så mycket att kommentera kring, finns det teknisk bevisning så finns det, sen gäller det bara att underminera den så mycket som möjligt och det är väl där "hypotetiskt" resonemanget kommer in. Det jag däremot fann ytterst intressant var att det framgår, åtminstone kan man tolka hennes skrift så, att de övriga har lämnat uppgifter som är besvärande för den häktade. I vanliga fall kanske detta inte är så ovanligt för att "rädda sitt eget skinn" men här rör det sig om en familjemedlem...

Tack för kommentaren

Vad som förvånade mig ganska så mycket är att hon i sin överklagan själv lämnar öppet för att hennes klient fortfarande kan misstänkas.

Det här med att underminera åklagarens "case" faller lite på sitt eget grepp då hon samtidigt inte argumenterar mot själva häktning av sin klient.

Kan det vara så att hon är bunden av sin klients instruktioner?

Eller, kanske hon försöker att provocera åklagaren att lämna ytterligare detaljer?
2015-07-03, 09:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kan vara hans personliga ägodelar.
Ja alltså dna då pluss lite lök på laxen.
2015-07-03, 09:13
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kan vara hans personliga ägodelar.

Eller hennes personliga ägodelar som har hittats någonstans?
2015-07-03, 09:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Antagligen vet inte advokaten så mycket och svingar därmed från höften.
En annan länk till hennes utsagor:

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/802866-darfor-overklagar-aldre-brodern-haktningen-for-mordet-pa-lisa-holm

Citat:
– När jag som försvarare inte vet mer om den tekniska bevisningen kan jag inte annat än att utgå från att det är ett oklart bevisläge. Man har släppt den andre mordmisstänkte men han är tydligen fortfarande misstänkt för mord och det är märkligt, är man misstänkt så är man, säger Inger Rönnbäck till GP

Det kan vara så enkelt, att hon bara gissar sig till att medmisstänkta har sagt något.
2015-07-03, 09:15
Medlem
Jag tror att utredningen är någotsånär på rätt spår och skulle bli förvånad om ingen döms för detta. Brottsoffrets far hade en mycket speciell ställning i samhället och nu handlar det inte om prestige eller uppklarningsprocent utan om att rätt gm ska dömas.

Om polis och åklagare tappar bort detta så måste det till inblandning från grupperingar med stor makt övet det svenska rättsväsendet. Och då menar jag starka ägargrupperingar eller militära grupperingar.
Senast redigerad av demokratochsvensk 2015-07-03 kl. 09:22.
2015-07-03, 09:18
Medlem
Kellywomans avatar
Var är länkarna till artiklarna om hur överklagad ser ut?
Tacksam för hjälp

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in