Citat:
Ursprungligen postat av
Tingsnotarien
En p7:a kan göras i samband med häktningen för denna vill man ha klar till huvudförhandlingen men en p7:a ska inte förväxlas med en rättspsykiatrisk undersökning. Denna undersökning företas senare och är avgörande för huruvida den dömde tillräckligt frisk i psyket för att klara av en fängelsevistelse.
Man måste ha klart undersökningen innan man dömer en åtalad av den enkla anledningen att samtidigt som man dömer någon måste man bestämma påföljd och för den senare frågan är det direkt avgörande att en rättspsykiatrisk undersökning dessförinnan gjorts (om skäl härtill finns).
Du åsyftar 7:an i andra styckets första mening?
Om jag inte redan är tvåa på bollen, kan det väl tilläggas att om skäl finns kan väl åklagare, försvaret eller själva rätten i sällsynta fall väcka frågan om stor sinnesundersökning, redan innan huvudförhandling?
Likt fallet med trafikincidenten som slutade i knivmord i Tullinge den 3:e januari i år men även i fallet Linda Chen. För nog var det väl så om jag inte minns fel?
Jag spekulerar sällan vitt och brett inför massan men om det ändå kan vara fråga om en hastigt uppkommen situation utan planerad brottslighet bakom, där LH på något vis oavsiktligt eller avsiktlligt starkt förargat GM och den fortsatt hållna brodern är GM, kan man tänka sig att han ändå kan hålla masken med ett ev hetsigt humör om han blir trängd vid förhör eller kan kanske ett nytt undantag från det normala förfarandet vara att vänta?
Men då måste väl en 7:a först ha begärts? Men den kan göras under det väl förseglade locket och inom yppandeförbudet?
Kan du konkretisera mera?