Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-01, 19:22
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sannolikheten för att hon var omkommen redan vid borttransporten är nog väldigt hög - och utgjorde förmodligen även själva skälet till att hon transporterades därifrån.

Eller kidnappades hon i syfte att föras utomlands och säljas. Men på grund av någon anledning, kanske all polis i området så kunde förflyttningen från temporär förvaringsplats inte ske i tid. Antingen dödades hon av kidnapparen efter ett tag eller kanske till och med dog av misstag tex genom kvävning om man satt på henne munkavle och bundit händer och fötter. Kanske därför det är så mycket hysch hysch. Nesligt för polisen om hon levde i flera dagar inlåst i en liten bod och ingen hittade henne.
2015-07-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag sa inte att NB inte har begått brott. Om vi ska titta lite på sannolikhet. Vad är sannolikast, att en man som straffats förut dödar en flicka, eller att en man som är ostraffad gör det? Eller om vi vänder på det (det är inte samma sak), om en flicka dödas, vad är då sannolikast, att GM är ostraffad eller inte?

Givetvis kan NB ha begått mordet, men hur många straffade män finns det i Blomberg med omnejd som i det avseendet är lämpligare kandidater? Det är ingen tillfällighet att polisen kollar sådant bland det första den gör vid spaningsmord.

Det är nog skillnad på brott och brott. T ex så är det väl så att de flesta mördare dödar vanligen bara en gång medans de flesta tjuvar däremot begår stöldbrott ofta mer än en gång.

Polisen gör nog en "gärningsmannaprofil" av hur de enligt statistik och annat tror att LHs mördare är, innan de börjar kolla upp folk. Jag tror inte att kriterierna att "någon stulit innan" finns med på den, men å andra sidan kanske det finns någon omständighet i ett eventuellt "stöldfall" som tyder på att gärningsmannen skulle kunna röva bort eller använda våld vilket de kanske tar i beaktandet om de skulle läsa "stöldutredningen".
Senast redigerad av ulvan 2015-07-01 kl. 19:29.
2015-07-01, 19:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det är nog skillnad på brott och brott. T ex så är det väl så att de flesta mördare dödar vanligen bara en gång medans de flesta tjuvar däremot begår stöldbrott ofta mer än en gång.

Polisen gör nog en gärningsmannabeskrivning av hur de enligt statistik och annat tror att LHs mördare är, innan de börjar kolla upp folk. Jag tror inte att kriterierna att "någon stulit innan" finns med på den, men å andra sidan kanske det finns någon omständighet i ett eventuellt "stöldfall" som tyder på att gärningsmannen skulle kunna röva bort eller använda våld vilket de kanske tar i beaktandet om de skulle läsa "stöldutredningen".
Nu tror jag ingen regelrätt GMP kom till användning vid det här försvinnandet, och om så skulle ha gjorts så ligger dömda våldsbrottslingar närmare till hands än NB. Hur ser ett stöldfall som tyder på att GM skulle kunna röva bort eller använda våld ut?
2015-07-01, 19:32
Medlem
Lisa blev antagligen strypt till döds. Hemskt, hon är död och hennes mördare lever. Han får leva med den synen resten av sitt liv. Är han inte psykiskt skadad i huvudet förföljer detta honom resten av livet. Är han psykiskt skadad kommer han att åka fast till sist. Detta är hans eviga straff eller kommande straff.
2015-07-01, 19:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Alla som i tråden ifrågasatt att polisen hittat rätt har nu fått rätt i 2 av 3 fall. Det är ju betydligt bättre procentuellt än de som skrivit inlägg om att döda alla 3 direkt utan rättegång.
Nu väntar vi bara på att även få rätt i det sista fallet vilket kanske kommer ta lite tid.
Jag tror inte att det hade spelat någon roll vem eller vilka som än hade häktats och hur
stark bevisningen än tett sig, du hade ifrågasatt ändå, misstänker jag, ty är det inte
egentligen ifrågasättande för ifrågasättandets egen skull som det handlar om för såna
mänskor som dig...obotliga rättshaverister som ni i grunden är allihop...

Kanske bäst att vi lägger ner hela rättsväsendet och låter alla göra som de vill så slipper
vi dra folk inför domstol och hela det upprörande köret.
Lite mord kan vi väl alltid stå ut med eller?

Du väntar alltså bara på att få rätt även i det sista fallet som du uttrycker dig.
Den där tekniska bevisningen som nu pekar mot broder NB, den utgår du väl ifrån är av
noll och intet värde i själva verket antagligen. Skulle den plus eventuell annan stark
teknisk bevisning som kan ramla in framöver allteftersom svar på alla prover blir klara -
vilket kan ta rysligt lång tid som bekant så det gäller att mobilisera tålamod onekligen -
ordentligt binda vederbörande vid brottet ifråga så lär det väl snart i så fall ryas högt
om "att det är någon som satt dit honom, alltsammans är bara planterat, det är en
illvillig komplott, det är rättsskandal bla bla bla."

Sen slutligen ska du kanske inte ropa hem några "segrar" ännu riktigt beträffande de
två första fallen, den andre brodern plus frun alltså, det är nämligen på intet vis uteslutet att
man får anledning att plocka hit dessa figurer ånyo och ställer dem inför skranket så
småningom beroende på vad som framkommer under utredningsprocessen.
Åtminstone det där med "skyddande av brottsling" kan det bli aktuellt med i ena eller båda
fallen att åtala för, vem vet?

Är nu kvarhållne brodern verkligen oskyldig så vill jag givetvis jag också att han ska sättas
på fri fot så fort som möjligt. Det kan inte helt uteslutas i dagsläget.
Vi får förlita oss på att farbror blå med åklagare gör ett rejält och klanderfritt jobb fast
vissa kanske, som du förmodligen, utgår ifrån raka motsatsen; att de helt enkelt
aldrig gör rätt.

edit:
Citat:
Det är ju betydligt bättre procentuellt än de som skrivit inlägg om att döda alla 3 direkt utan rättegång.
Vilka har skrivit såna inlägg? Var finns dom i tråden? Kan du visa på dessa
anmärkningsvärda poster så vore det jättebra.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-01 kl. 20:09.
2015-07-01, 19:45
Medlem
Citat:
Nu tror jag ingen regelrätt GMP kom till användning vid det här försvinnandet, och om så skulle ha gjorts så ligger dömda våldsbrottslingar närmare till hands än NB. Hur ser ett stöldfall som tyder på att GM skulle kunna röva bort eller använda våld ut?
Okej jag tror polisen har experter som typ alltid upprättar gärningsmannaprofiler, då det är en viktig del av deras arbete. De vet nog tidigt vad de letar efter. Sen behöver ju inte en GM i det enskilda fallet i praktiken ens motsvara gärningsmannaprofilen

Det är ju rent teoretiskt eftersom vi inte vet något om stöldfallet Men hur ett eventuellt stöldfall eller annan tidigare brottslighet skulle kunna visa att en MGM i LH-fallet passar in i gärningsmannaprofilen skulle kanske vara om det framgår skriftlig fakta i tex stöldfallets FUP eller om polis vid det gamla fallet minns något som skulle kunna passa in i nuvarande gärningsmannabeskrivning som inte finns nedskrivet T ex om det vid förhör år 2012 (eller när stölden var?) med andra i förbifarten framkommit att den som stal inte tidigare har stulit saker men att man året innan fick reda på att han låst in en 17-årig kvinnlig nära bekant i ett förråd i 12 timmar, vilket de inte polisanmälde då de ansåg att de var en fyllegrej osv, alternativt att polisen inte tyckte att det skulle anmälas alternativt att det fanns en sådan anmälan men den lades ned, dvs det väcktes aldrig åtal.

Nu är jag ingen polis så jag vet inte exakt vad de letar efter för drag hos en person för den ska passa in i LH-fallet. Jag tyckte GW antydde att det är vanligt när en tjej försvinner är att det är en ensam gärningsman som hon känner till sedan tidigare, om det stämmer borde det vara med i gärningsmannaprofilen kan man tycka. Om det nu finns/fanns någon

Edit: Här står det lite om gärningsmannaprofilering:
https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A4rningsmannaprofilering
Senast redigerad av ulvan 2015-07-01 kl. 19:51.
2015-07-01, 20:07
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
1. Att en person är häktad är inget bevis för skuld el oskuld.
2. Att frugan åker iväg är inget konstigt, vad skulle hon göra i Sverige utan jobb, bostad och pengar? Om du och din partner blev oskyldigt anklagad i Italien för ett mord och du sen blir släppt, hade du då stannat i Italien utan pengar i ett land vars rättssystem du har 0 tillit för? Inte en chans i helvete, jag hade stuckit därifrån direkt! Och varför skulle hon prata med tidningar som hela tiden pekat ut dom som mördare?
3. Se punkt 2
4. Hur kan du se att han hittar en handske som tecken på skuld? Av vilken anledning skulle han placera en handske bara för han skulle hitta den? Det bästa hade väl varit att elda upp handskejäveln?
5. Exakt vad menas med "uppföra sig underligt"? Jag har hört vad de egentligen menar med det. Och sen tillför jag inte mycket trovärdighet till MPS amatördetektiver. Det är en viss personlighetstyp som engagerar sig i MPS, lite wannabepoliser och amatördetektiver. Detta gör deras observationer något tveksamma. Lätt att se de man vill se.
6. Att man grips strax innan man hittar kroppen har väl inte något bevisvärde alls, såvida du inte antyder att MGM skulle ha tipsat polisen om var den fanns. Men det är väl knappast fallet eller hur?
7. Vad åklagaren påstår är inget bevis, bevisvärdet kommer först när han säger vad den tekniska bevisningen är för något.
8. nu får du ge dig..
9. Det är advokatens jobb att ge alternativa teorier, han/hon hade misskött sitt jobb annars. Säger ingenting om klientens skuld/oskuld.
10. Om man hade begått mordet så hade man väl inte slängt mordoffrets tillhörigheter i närheten av sin egen bostad. Och sen är detta en relativt liten by, så allting är väl "i närheten" till allt annat. Dvs bevisvärde 0.
11. Fåtal hittar till? Varför? Det är ju en stor byggnad som säkert alla i byn känner till. När det gäller tllträdet så vet varken du eller jag om den var låst eller ej. Om den var låst och MGM hade nyckel så är det ju ett indiciebevis. Men då måste man även kolla alla andra som har nyckel också.

1. Gör dig inte dum nu, du vet mycket väl vad jag menar.
2. Hahaha, ja jag skulle ju verkligen vilja se dig vara tyst i en sån situation. Men ok, du är ingen medel-svensson heller precis i ett sånt läge så jag köper att frugan sticker om hon inte vet nåt. Hon såg ju dessutom jäkligt tagen ut på bilder efter att hon satt häktad.
3. Om brorsan var övertygad om sin brorsas oskuld så hade han aldrig tagit till sjappen! Inte en chans jag köper det. Åt helvete med yppandeförbudet också. Tror inte ens att yppandeförbud kan gälla mer än anklagelser mot honom själv ändå. Är man oskyldig så kan inget yppandeförbud stoppa dig.
4. Handsken är ett rent villospår, BO har förmodligen aldrig ens varit inne i ladan.
5. Fan vad lågt att baktala duktiga MPS så! De hittar fan mer intressanta grejer än vad lata snuten gör iaf. Bröderna hade uppträtt underligt när MPS närmade sig BO helt enkelt. Det hade nog vemsomhelst gjort i det läget.
6. Om bröderna grips före man hittar kroppen så tyder ju det på att det redan fanns starka misstankar mot de. Dessutom finns det ju uppgifter om att de motsatte sig gripandet, tyder ju inte precis på oskuld.
7. Igen, gör dig inte dummare än vad du är. Säger åklagaren att det finns teknisk bevisning och att misstankarna har stärkts så är det ju så.
8. Det är inte bara jag som tycker att han ser skum ut.
9. Jo iofs, men då kan hon hålla snattran stängd tills hon kommer på en bra sådan alternativ teori. Gissningsvis så blir hon snart utbytt mot en sk stjärnadvokat.
10. Det här är inte precis någon by där bröderna bor. Finns ju bara de som bor i närheten där grejerna hittades som jag minns det.
11. Den här punkten vet vi ju inte så mycket om än men krimteknikerna var inne i den lilla boden på baksidan på Martorp och dit är det fan inte många som hittar. Flera i tråden som bor i trakten har också vittnat om det.

Och sen har det tillkommit en ny punkt sen sist, markerar den som obekräftad så länge.

12. AJ har sett MGM stryka omkring vid cafeet på söndag eftermiddag. (obekräftad)
2015-07-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
3. Om brorsan var övertygad om sin brorsas oskuld så hade han aldrig tagit till sjappen! Inte en chans jag köper det. Åt helvete med yppandeförbudet också. Tror inte ens att yppandeförbud kan gälla mer än anklagelser mot honom själv ändå. Är man oskyldig så kan inget yppandeförbud stoppa dig.
Inte hängt med på ett tag, har den yngre också åkt tillbaks till Litauen? Det skulle han göra ändå, han skulle flytta väl tillbaks dit i dagarna?
2015-07-01, 20:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Men du hänvisar till vad som skall sparas, inte till vad som sparas. Väsentlig skillnad.
Just Iphone är kända för att logga och ha superkoll på sina användare.
Med all säkerhet hade BO en IOS8 och icloud, troligtvis även GPS aktiverad.

Vilken telefon MGM har vet vi inte, men en aktiv GPS är inte omöjligt.
Mobilfodralen hittades rel. snabbt. - Vet inte hur man lagt upp sökandet men räknat från kaféet så har gm svängt in t.v. på avtagsväg nr två (ej den första vägen där det är mer bebyggelse). Att man kunnat pejla LH:s mobil söderut förefaller troligt. Under sju minuter har hennes mobil varit på efter att hon avsänt sitt sms 17.23. Räknat från platsen där mobilfodralet fanns kan man då göra vissa tidsbestämningar från kaféet räknat. Det förefaller inte som att någon längre tid kan ha spenderats i ladan mitt emot kaféet, om man inte ska tro att mobilfodralet slängts vid en betydligt senare tidpunkt och att man alltså haft tur som så snabbt undersökt avtagsväg två. - Gm kunde ju lika gärna ha åkt norrut.
2015-07-01, 20:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Du kan inte anklagas för att ha överansträngt dig för att vara opartisk. Frånsett gissningar och egna påhitt saknas följade punkter i oskuldslistan.

Inget belastningsregister trots sex år i Sverige
Sågs dricka kaffe med brorsan strax före försvinnandet
Kroppen hittades på en jordbruksfastighet intill en väg där ingen förbipasserande kan missa den
Han plockar upp en handske på vad som troligen är mordplatsen i andras åsyn
Trots god lokalkännedom hittas saker utefter en annan väg än den närmaste

Visst fan, jag glömde att morsan är Baltikums bästa medium. Ingen match för henne att ge ett säkert alibi till sina söner på andra sidan Östersjön. Hon kanske rent av borde hämtas in till förhör?
2015-07-01, 20:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det ser väl ut som en gm som LH tar på bar gärning med att vara på väg att stjäla något och denne gm samtidigt ser konsekvenserna för honom själv att misstänkas för stöld. - Vilka konsekvenser hade det blivit i NB:s fall? - Till detta kan läggas hypotesen att bröderna ingick i en stöldliga och där fyllde vissa funktioner såsom upplåsning av byggnader, allmänna tips om tänkbart stöldgods, vissa beställningsjobb mm. - Deras position kan för ändamålet sägas ha varit mer eller mindre idealisk.
2015-07-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Lisa blev antagligen strypt till döds. Hemskt, hon är död och hennes mördare lever. Han får leva med den synen resten av sitt liv. Är han inte psykiskt skadad i huvudet förföljer detta honom resten av livet. Är han psykiskt skadad kommer han att åka fast till sist. Detta är hans eviga straff eller kommande straff.
Okej
vad säger det? Vem säger det? är alla som mörda av samma skrot & korn?
Fakta får du gärna länka till i dit påstående.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in