Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-07-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Precis vad jag har sagt hela tiden också . Helst skulle hela rasket ha spärrats av redan söndag kväll för att se till att alla FÄRSKA spår hade funnits kvar . Att det hade räddat livet på LH är väl inte troligt men man vet ju aldrig hur länge hon levt efter att hon blev tagen utanför cafeét . MEN Tänk om hon har levt i flera dagar efter att togs och att man hade kunnat räddat livet på henne om rätt beslut hade tagits direkt på söndag kväll .

Efterkonstruktioner dyker alltid upp. Det är lätt att vara efterklok när man vet svaret.
Eftersom man inledningsvis inte hade en susning om vad som hänt eller vart hon tagit vägen är det inte lika lätt att träffa rätt.
15-07-01, 21:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Okej, det har jag missat. Undrar om de kom fram till en gift, tidigare ostraffad litauer som arbetar 60 timmar i veckan...

Nej, det är jag ganska övertygad att dom inte gjorde. Det är en högst ovanlig GM om det visar sig så. Däremot är statistik enbart en parallell för GMP. Dom arbetar "här&nu"

Med tanke på hur sökinsatsen så ut, så verkar det som polisen riktade in sig på att hon fanns i den direkta närheten. Hurvida GMP manat till något, har jag ingen uppfattning om.
Senast redigerad av rotesau 15-07-01 kl. 21:37.
15-07-01, 21:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han behöver bara ha låst upp dörren till kaféet; känt att den gick att öppna - och stått med dörren lite på glänt precis när LH tittade fram.
Om han provade dörren på baksidan så var han uppenbarligen mycket otålig, eftersom personalen precis hade gått. Han struntade också i moppen som stod där. "Den tillhör nog någon i personalen. Jag buntar ihop henne och dumpar henne i Martorp när hon dyker upp".

Om han provade dörren på framsidan så hade Lisa redan suttit och kört på moppen några meter innan han upptäcktes. Inget tyder på det.
15-07-01, 21:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om han provade dörren på baksidan så var han uppenbarligen mycket otålig, eftersom personalen precis hade gått. Han struntade också i moppen som stod där. "Den tillhör nog någon i personalen. Jag buntar ihop henne och dumpar henne i Martorp när hon dyker upp".

Om han provade dörren på framsidan så hade Lisa redan suttit och kört på moppen några meter innan han upptäcktes. Inget tyder på det.
Tänkte närmast på gavelsidans dörr (den mot parkeringen).
15-07-01, 21:11
Medlem
Det pågick någon form av renoveringsarbeten i ladan vid fiket. Det utfördes grävningsarbeten för rör eller kablar. Gästarbetarna var väl involverade i detta.
Jag undrar om någon i tråden har uppfattat att detta pågick under söndagen?
I så fall vem eller vilka som jobbade där under aktuell tid?
Det borde ju i funnits någon av personal eller gäster som iakttagit detta.
15-07-01, 21:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tänkte närmast på gavelsidans dörr (den mot parkeringen).
Där var arbetskompisarna och såg Lisa gå runt hörnet till baksidan.
15-07-01, 21:15
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Efterkonstruktioner dyker alltid upp. Det är lätt att vara efterklok när man vet svaret.
Eftersom man inledningsvis inte hade en susning om vad som hänt eller vart hon tagit vägen är det inte lika lätt att träffa rätt.

Det är väl ingen efterkonstruktion att man spärrar av en brottsplats på direkten för att ha färska och heta spår att söka på . Alla som har erfarenhet av att söka efter spår vet att ju tidigare du får en sök eller spårhund på spåret desto större chans att lyckas . Det har väl inget att göra med om man nu vet svaret att göra . Tycker jag säger sig självt att man alltid har bättre chans att hitta bra spår ju snabbare man börjar . Och framför allt innan alla andra har trampat i spåren . Helt klockrent i mitt sätt att se det hela . Rätta mig gärna om jag har fel ....
15-07-01, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Tack för bilden, som mig veterligen inte har setts i tråden tidigare (?)

Konstigt ställe att placera hennes kropp. Ser ut som baksätet på personbil. Kanske i avvaktan på att ambulans ska anlända å hämta? Eller någon som vet hur det såg ut kring fyndplatsen och hämtandet av kroppen?
Och vad styrker att bilden är Lisa??
15-07-01, 21:19
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Han behöver bara ha låst upp dörren till kaféet; känt att den gick att öppna - och stått med dörren lite på glänt precis när LH tittade fram.
Och vad skulle tjuven vara ute efter att stjäla på ett kafé ute på vischan?
Några kaffekoppar eller överblivna kanelbullar? Någon dagskassa lär knappast ha
varit kvar och om så ändå vore fallet så kan man nog inte förvänta sig att finna
summor värda besväret.

Och en sak till: vanligen sker inga inbrott direkt efter stängningsdags.
De brukar äga rum under natten föreställer jag mig. När det är mörkt och folk sover.
Senast redigerad av Grandioso 15-07-01 kl. 21:25.
15-07-01, 21:26
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nutte59
Och vad styrker att bilden är Lisa??

Det är inte LH som finns i polisbilen , så gör man aldrig ...
Det är ju en av MGM på väg in i tingsrättens garage vid första häktningsförhandlingen .
15-07-01, 21:29
Medlem
Citat:
Det är inte LH som finns i polisbilen , så gör man aldrig ...
Det är ju en av MGM på väg in i tingsrättens garage vid första häktningsförhandlingen .

LH hittades ju också på kvällen. Bilden är tagen då det fortfarande var ljust ute.
15-07-01, 21:32
Medlem
Citat:
Det är väl ingen efterkonstruktion att man spärrar av en brottsplats på direkten för att ha färska och heta spår att söka på . Alla som har erfarenhet av att söka efter spår vet att ju tidigare du får en sök eller spårhund på spåret desto större chans att lyckas . Det har väl inget att göra med om man nu vet svaret att göra . Tycker jag säger sig självt att man alltid har bättre chans att hitta bra spår ju snabbare man börjar . Och framför allt innan alla andra har trampat i spåren . Helt klockrent i mitt sätt att se det hela . Rätta mig gärna om jag har fel ....

Ja man spärrar av en brottsplats direkt om man vet att det är en brottsplats.
Men vilken brottsplats menar du att man skulle spärrat av på söndag kväll?
Det är först på måndagen som det klassas som en särskild händelse(dvs att man misstänker brott).
Hur polisen brukat hundar kan jag inte svara på men jag utgår från att de sattes in tidigt och att man utgick från caféet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in