Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-27, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det där skulle jag inte säga är logiskt öht och så långt från occams rakkniv som man kan komma.

Den här tråden borde hamna i papperskorgen.
Varför är det så otroligt?
2015-06-27, 01:15
Avslutad
Hej på Er, jag har lite tankar om styckning, jag vet att det låter makabert och är något som ska vara tabu att prata om. Med all respekt för BO och på vilket sätt hon nu dog på så har jag som sagt lite tankar.

Kan det vara så att när ett mord har blivit begånget och när all sexlust har lagt sig så kommer en sanning
i kapp som en GM kanske aldrig tidigare stått inför. Det som måste vara otroligt besvärande om man vill gömma liket är att en naturlig föruttnelse påbörjas. Hur gärna man än vill att offret inte ska synas så lik förbannat så luktar det inklusive likmaskar osv. Man har ett problem som så att säga inte löser sig själv.
Om vi tänker oss en livs levande människa med glittrande ögon och sprudlande glädje så framstår ordet styckning som en fruktansvärd handling. Men om vi pratar om när det hela har så att säga gått åt helv-e
med mord som följd, kan det då vara så att en GM börjar att tumma på sina tidigare principer så som att personen har tidigare inte ens tänkt tanken styckning.
Det har ju hänt att GM har styckat sitt offer utan att han gjort det tidigare.
Jag menar att det är trots allt en viss skillnad på ett lik som ligger där med iskall blick alla lemmar är stela livet har gått bort. Kan då GM slå om i sinnet att vi måste få bort liket (det finns då ingen koppling till liv) och då tar någon form av reptilhjärna över för att komma undan brottet och GM bryr sig inte om på vilket sätt han röjer sitt mord huvudsaken är att problemet (liket försvinner). Skit samma om jag måste dela liket huvudsaken är att jag inte åker dit.
I know jag har just tryck på knappen "TABU" men Ni på FB är härdade och vi har högt till tak.
Vore kul att höra era tankar om samma sak.
2015-06-27, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tror jag absolut att det var.
Varför tror du det, I Norge hände precis detta,gärningsmannen skickade ett sms till föräldrarna efter att han kört ihjäl deras dotter
2015-06-27, 01:17
Bannlyst
...har en annan teori, bra som någon annan, tror inte Lisa någon gång var i den öppna ladan, gm såg Lisa på väg mot moppen, parkerade strax efter kollegorna åkte iväg i all hast mot Skara busstation.

Gm går fram mot Lisa, vad som sägs o görs vet jag inte, kanske han erbjuder cigg, hon ev nekar, kanske gör han närmanden, hon svingar hjälmen mot honom, han parerar, hon fäktar mot honom och han tar tag i en handskbeklädda handen, handsken åker av, han slår henne hårt i bakhuvudet, hon tuppar av, han stampar sönder mobilen, bär Lisa till bilen , tar med sig hjälmen (eftersom han tagit på den) och dom trasiga mobildelarna, stoppar på sig moppehandsken i fickan.

Traumatisk stress, kör iväg, kommer på att han måste göra sig av med mobilen, slänger först ut mobilen, som hamnar mitt i åkern, i ett dike (inte bekräftat) sen displayen, sen skalet, slängt från förarsidan varför det ligger utmed vänstra körfältet om man utgår från ladan o den sträckningen till där lisa hittades, vad som sen kan ha hänt är än mer svårgissat....kanske han körde in Carporten el vad man nu ska kalla skjutdörrarna där i Martorp, klädde av och våldtog henne, hon vaknar och han får panik, han har ihjäl henne på något sätt för att hindra vad han gjort ska komma ut, gömmer henne inne i ladan och åker hem

Konfronterar sin bror och avslöjar det hemska han gjort, senare under natten åker dom och hämtar upp Lisas kropp kör mot den lilla byggboden, lyfter in henne och klädesplaggen, låser om boden och åker hem, det är nattetid och dom märker inte att ett litet klädesplagg hamnar på marken nedanför bilen,kanske svarta trosor

Någon dag efter om går dom med sin godsherre A.J och rekar av arbetsplatsen ifall det finns något att göra där nu när polisen letar efter Lisa, mgm som stoppat handsken i fickan, vilket han totalt glömt av är ev nervös, gräver efter en tändare i jackfickan och tappar handsken på marken, tror han är upptäckt gör en halv pudel, men Grevfen har inte så vältrimmade synapser längre så han hinner aldrig uppfatta det hela, utan helt godtroget, -jahaaa, det här skall vi nog räcka till konstaplen

Inne på sjunde/åttonde sökdagen förstår bröderna att dom snart kanske måste byta gömställe för Lisas kropp, dom går iväg för att reka o se om det luktar lik om boden, stöter på patrull strax innan byggboden i form av Missing people och viker av, går tillbaks och låtsas som att det regnar på ett dåligt sätt vilket får mp att reagera o ringa polisen.......

Det är min teori och jag har följt det här sen dag ETT, ägnat det här hela min fritid under tre veckor, har iof inte så mycket som trebarnspappa till tre döttrar o jobbar i sjukvården, men tror inte den är inte sämre än andra teorier och kanske inte mycket bättre heller än en del andra, tror dock inte på skitteorier om pappan, säpo, is, alien, grisar eller tomten iaf
2015-06-27, 01:18
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, det var caféägarinnans dotter som låste.
Men hon åkte ju 10 minuter innan de andra 2 kollegorna på moppe?
Det måste varit någon av de sista som låste.
2015-06-27, 01:19
Medlem
olovpalmes avatar
[quote=Poppsan|53838130]
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

Tiden får utvisa vad som stämmer men det är ju inte bara bröder som kan prata ihop sig
Om Dna finns från MGM på död kropp är saken klar antar jag.Vad mer kan binda dessa bröder till brottet?
2015-06-27, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så bra, då har dom ju alibi.. Det låter väl rimligt att utredarna har missat det?

Absolut. Lika rimligt som de flesta teorier i den här tråden.
2015-06-27, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Låste Lisa cafeet? Hon messade väl sin pappa minst en kvart efter det?( Jag minns inte exakt när hon skickade sms.et men har för mig att det var strax innan 18:30. Känns som ganska lång tid att hänga själv bakom cafeet om man bara vill hem efter jobbet typ?

Det som finns angivet kring hennes mobil är ett SMS 18.23 samt att den slocknade 18.30. På det sätt signalen försvann tror jag inte det kan röra sig om batteritorsk utan yttre våld.
2015-06-27, 01:22
Medlem
shmrgs avatar
Egentligen kan vi ju egentligen lämna allt bortom att tvivel att jag inte ska vara en gammal polis. Jag är så pass gammal inom yrket att jag kan gå i pension när jag vill. Alltså mellan 61 och 67. Jag kan alltså läcka hur mkt jag vill. Jag kan bara dra mig tillbaka och ta pension när jag vill om atbetsgivaren har en annan synpunkt Jag har allltså noll att förlora, men jag har massa att vinna på att brottet mot LH uppdagas. Varför då? Jo, LH är just den person som ingen av oss i vuxen ålder, som vi vill sammanknipa med ett mord Hon var bara 17 år, Hon var söt och hon var vår framtid och ingen som vi alls önskade livet av.

Jag började min polisära bana på 70-talet och är inte så framgångsrik, men med en viss auktoritek, viss balanskonst inom det fackliga så hankade jag igenom massa år utan att bli anmäld för brott. Numera blir jag inte anmäld av ngn för jag sitter i den positinen att jag bara inte blir det.

Nåväl. tillbka tillbaka tiil ämnet. Vad vet jag om LH och hennes försvinnande. Inte ett smack, men efter ca 30 år inom polisen så har jag lärt känna många och även de inom rikskommission för mord, nu med ett annat namn. Jag vet i alla fall att LKC numera heter RLC, Regional LedingsCentra.l
2015-06-27, 01:22
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmrg
Nog är det så att jag har min polislegitimation sedan många år tillbaks i tiden och också kan bevisas om så erfordras.

Ja, bevisa att du har denna legitimation , är du snäll.
2015-06-27, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Låt oss säga att hon inte blir åtalad. Fallet har väckt stor medial uppmärksamhet. Vad har hon rätt till för ersättning?

Låt oss säga att hon blir åtalad för skyddande av brottsling. Hon blir frikänd. Fallet har väckt stor medial uppmärksamhet. Vad har hon rätt till för ersättning?

Gällande 1 och 2 ovan tror jag inte att det kommer bli någon skillnad.

OM hon blir frikänd/avskriven så tror jag med 97% säkerhet följande gällande ersättningen

Mediapublicitet är oftast redan inräknat i beloppet, dvs troligen inget tillägg för detta för kvinnan
Har man själv t ex dragit till sig misstänksamhet, dvs agerat mystiskt så kan man dessutom helt bli utan pengar

Det görs en individuell bedömning i varje fall och belopp mm beror på vilken lagstiftning hon väljer att "yrka" på från (frihetsberövandelagen eller skadeståndslagen). Det finns vissa fördelar med att stödja talan på frihetsberövandelagen (tror den används mest flitigt) eftersom hon inte behöver bevisa något lidande i sådana fall. Är lidandet däremot medicinskt påvisbart kan skadeståndlagen användas för att kräva staten på skadestånd på grund av det lidande som personen upplevt under sitt felaktiga frihetsberövande tror jag. Det spelar ingen roll att hon inte är svensk medborgare det blir samma belopp som en svensk skulle ha fått.

Vilket belopp hon kan tänkas få exakt vet jag inte, men i normalfallet kanske man får drygt 1000 spänn per dag den första månaden och lite mer de första dagarna, så jag tror hon kommer få under 10.000. Man få mest pengar första månaden man sitter frihetsberövad sen sänks vanligen beloppet.

Hennes advokatkostnader med anledning av frihetsberövandet kommer troligen ersättas, men de pengarna tror jag betalas ut direkt till advokaten.

JK har koll på det här med ersättningen. De har säkert statistik vad man får om man suttit anhållen för skyddande av brottsling per dag. Telefonnumret är 08 – 405 10 00. Handläggarna har telefontid vardagar kl. 9.00 – 12.00. Om du får tag på de återkom gärna med svar du fick av de så man blir lite klokare
Senast redigerad av ulvan 2015-06-27 kl. 01:34.
2015-06-27, 01:28
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Varför tror du det, I Norge hände precis detta,gärningsmannen skickade ett sms till föräldrarna efter att han kört ihjäl deras dotter
Lisa sågs i livet senast kl 18.20 av en kollega, att någon annan då skulle skicka ett SMS från henne kl 18.23 förefaller då meningslöst, det rör sig om tre minuter. I Norge rörde det sig om et par timmar, då förövaren hade en typ av alibi (vägkamera)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in