Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 14:07
Avstängd
Giant Squids avatar
Jag kan inte tänka mig annat än att polisen kunnat identifiera att det var Lisa på andra sätt än genom en okulär identifiering utav familjen.
Det rör sig nog mer om att familjen velat se Lisa och ta ett sista farväl.
Jag vet i ett personligt fall då en kropp var i ett bedrövligt skick och man varnade familjemedlemmar för det och sa att det kanske inte var det bästa att se kroppen, samtliga avstod från detta utom en som ville ta avsked, dom hade snyggat till och fixat så gott de kunde men det var ingen rolig syn.
Det är väl ansiktet man tittat på isåfall resten har varit övertäckt.
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag förstår din indiciekedja. När det gällde Schurrer var det väl också så att det inte fanns särskilt mycket tekniska bevis.

Vad? Schurrer dömdes på en väldokumenterad serie av handlingar som hon inte kunde förklara, och motivet var självklart. Att man ansåg att dessa bevis var tillräckligt för att döma henne, det visade sig att vara korrekt. Tyvärr hanterade polisen eventuella tekniska bevis på ett dåligt sätt, så att inga sådana kunde framläggas. Men, som sagt, en helt annan typ av mål.

Hade Schürrer ändå sagt något trovärdigt om varför hon reste till Arboga.....
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Problemet är att polisen inte har varit tydliga med hur kroppen identifierades.
Detta sades faktiskt tidigt på lördagsmorgonen:

http://www.vetlandaposten.se/article/13-00-live-tv-fran-polisens-presstraff-tva-anhallna-for-mord/

Senare ändrades detta till "Flickan är identifierad av sina föräldrar".

Så vad ska man tro?

Vi kan vara säkra att föräldrarna identifierat kroppen, det är typ det första man gör, om inte genom ögon, så genom DNA. Fattar inte varför folk hänger upp sig på detta... Det är med 100% säkerhet Lisa som hittats!
2015-06-24, 14:11
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det återstår att se...själv så ser jag gärna att det kan uteslutas.

Det kanske fanns skäl trots allt?
Det tycks som att du hoppas.......fogsvansen åkte fram där i ladan.
Finns knappast något skäl att göra det som intresserar dig så att få gotta dig i.
En kropp på runt 50 kg är ingen match för en stark knegare att bolla runt med och transportera.
Anar en pervers typ som hoppas, hoppas.......
2015-06-24, 14:12
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, de kan inte kommunicera. Restriktionerna syfte är just att t ex medbrottslingar inte skall kunna kommunicera med varandra, eller att en misstänkt inte skall kunna kommunicera med någon i yttervärlden.

Det är INTE advokaten som avgör om något får kommuniceras, det är åklagaren. Sådan kommunikation kan till exempel komma i fråga om något hänt inom familjen som den på restriktioner skall informeras om - eller om den som sitter på instruktioner måste hantera affärer - t ex hyresinbetalningar - på utsidan. Allt detta kontrolleras och avgörs strikt av åklagaren.

Det kan också förekomma att de som sitter länge på restriktioner beviljas bevakade besök eller bevakade telefonsamtal - då avlyssnas allt. Fel ämne eller beröring på varandra innebär att besöket skall brytas och åklagaren meddelas avvikelsen.

Postgranskningsmedgivande krävs för att en häktad - utan restriktion - skall kunna ta emot brev - och innebär då att man öppnar kuvertet i rummet med den häktade - alternativt att lyses igenom innan - för att se att inte pengar eller annat smugglas in.
Läser posten gör man inte på ett sådant beslut, för att läsa post krävs särskilt beslut och det hanteras inte av kriminalvårdarna på golvet normalt.

En häktad med restriktioner är alltså avstängd från yttervärlden på alla de sätt som restriktionerna anger -- och restriktion är något som TR fattar beslut om - inte åklagaren, han begär restriktioner.

En häktad utan restriktion kan ta emot brev, besök samt ringa samtal, samt ta del av TV, tidningar etc. Dvs han är frihetsberövad men skall betraktas som oskyldig i alla andra avseenden.

Den granskning som sker för icke - restriktion är visitation efter besök, visitation av besökare samt att kontrollera att inget smugglas in via paket, brev etc.

Granskningen för restriktionare sker av åklagaren - bevakade besök och telefonsamtal delegeras dock vanligen till kriminalvården - och är undantag, inte något som är vanligt, för restriktionare.

Medbrottslingar får inte ha kontakt under den tid de sitter på restriktion. Det vore ju att helt undanröja skälen till restriktionerna om man tillät det.

En restriktionare får kommunicera med sin advokat - och det är i princip den enda rätten han har till kommunikation.
En advokat får INTE bära ut meddelanden från en restriktionare som inte har godkänts av åklagaren.

Typ så.

Jag åsyftade mer den omständigheten att advokaten i sina privata samtal med sin klient får tillgång till viss information och är informationen endast "jag är oskyldig" bör advokaten kunna få gå ut med denna utan åklagarens tillstånd? När det gäller övrig information måste denna givetvis godkännas av åklagaren det instämmer jag i.

Eller jag kan ha fel, det kan vara så att även ett nekande måste gå via åklagaren. Vilket jag i och för sig kan tycka verkar lite väl omständigt.
2015-06-24, 14:13
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Problemet är att polisen inte har varit tydliga med hur kroppen identifierades.
Detta sades faktiskt på lördagsmorgonen:

http://www.vetlandaposten.se/article/13-00-live-tv-fran-polisens-presstraff-tva-anhallna-for-mord/

Senare ändrades detta till "Flickan är identifierad av sina föräldrar".

Så vad ska man tro?
Att åtminstone en av föräldrarna har sett och identifierat som dotter i befintligt skick, svårt att tolka på annat sätt.
2015-06-24, 14:13
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Hela summan eller en viss %, lägg ned du vet svaret själv.

Vad vet du om det? Det låter som att du vill att så ska vara fallet så du kan sparka lite på offrets familj. Trevligt!
2015-06-24, 14:14
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Regelmässigt tilldelas försvararen en kopia av häktnings-PM strax innan eller i samband med att HÄF inleds. Därav också åklagarnas motvilja mot att ha med "för mycket" i sitt häktnings-PM.
Ja men vad jag är ute efter är att det här finns tre häktade personer och tre advokater. Om kvinnan på ett rimligt sätt ska kunna styrka de andras uppgifter om var de påstått sig vara vid olika tidpunkter antar jag att hon inte får ta del av vad de sagt. Allt annat verkar orimligt. Hon prövas och frågas ut om vad hon vet vad de andra har gjort och var de befunnit sig vid olika tidpunkter. Om hon kan beslås med lögn åker hon dit, kan hon inte be slås med lögn blir hon friad, vilket hon har blivit. Att hon skulle få ta del av annat i undersökningen som inte har med detta att göra tycker jag vore märkligt. Men som sagt jag är inte insatt i hur det fungerar i den världen.
Senast redigerad av djembelelle 2015-06-24 kl. 14:17.
2015-06-24, 14:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag åsyftade mer den omständigheten att advokaten i sina privata samtal med sin klient får tillgång till viss information och är informationen endast "jag är oskyldig" bör advokaten kunna få gå ut med denna utan åklagarens tillstånd? När det gäller övrig information måste denna givetvis godkännas av åklagaren det instämmer jag i.

Eller jag kan ha fel, det kan vara så att även ett nekande måste gå via åklagaren. Vilket jag i och för sig kan tycka verkar lite väl omständigt.
Hur ställer sig den misstänkte till anklagelsen brukar vanligen besvaras med - han anser sig oskyldig, eller något undvikande - han medger vissa delar.

Jag tror inte att åklagaren behöver godkänna just sådana delar. Däremot all kommunikation mellan klient och andra.

Edit
Han hävdar att han har alibi - ett allmänt uttalande som oftast kan uttalas.
Han säger att han var hos sin syster och grillade korv .. nej, eftersom det skulle berätta för systern vad den misstänkte vill att hon skall säga.

Jag blir ibland lite förvånad över advokaters uttalande i media - eftersom restriktionernas syfte är att inte kunna påverka vittnesmål och utredning, och ibland slirar det väldigt nära kommunikation via media.
Senast redigerad av micro113 2015-06-24 kl. 14:18.
2015-06-24, 14:16
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Det finns en sammanställning på runt 8 sidor som beskriver de häktades inblandning i mordet. Således finns det helt uppenbart olika faktorer (och kanske även bevis) som gör att de kan hållas häktade. Vad åklagaren därutöver sitter på för bevisning, bindande teknisk bevisning, vittnesmål och annat har vi ingen aning om, det vet inte ens hovrätten! Men de "8 sidorna" räcker för att fortsätta hålla bröderna häktade!
Nej, sammanfatningen är 5 och en halv sida, och ingen bevis av någon art, ej teknisk, eller vittnesutsago.
Åklagaren har inte aledning att sitta på material, lagen kräver att all bevisnning som har framkommit i förundersökningen MÅSTE framläggas i häktningsförhandlingen om den anses att ha bevisvärde.
Åklagaren skulle kunna dömas för brott om han inte gör detta.

Rätten är inget strategispel, där man kan sitta med trumf ifall spelet börjar gå dåligt.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur ställer sig den misstänkte till anklagelsen brukar vanligen besvaras med - han anser sig oskyldig, eller något undvikande - han medger vissa delar.

Jag tror inte att åklagaren behöver godkänna just sådana delar. Däremot all kommunikation mellan klient och andra.

Låter rimligt. Tack för ditt inlägg i övrigt.
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det är med 100% säkerhet Lisa som hittats!
Det är klart det är, jag menade bara att enligt det första citatet hade någon annan identifierat kroppen, varefter föräldrarna blivit underrättade om resultatet. Så då frågar man sig varför inte föräldrarna hade fått se kroppen så pass sent som ett halvt dygn efter att den hade hittats. Uppgifterna om styckning kanske stämmer.
Sen lät ju skvallret på bygden om "silvertejp på mun och armar", tillräckligt otrevligt för att man kan tänka sig att polisen tyckt att föräldrarna inte skulle behöva få se detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in