Citat:
Ursprungligen postat av
Tingsnotarien
Jag åsyftade mer den omständigheten att advokaten i sina privata samtal med sin klient får tillgång till viss information och är informationen endast "jag är oskyldig" bör advokaten kunna få gå ut med denna utan åklagarens tillstånd? När det gäller övrig information måste denna givetvis godkännas av åklagaren det instämmer jag i.
Eller jag kan ha fel, det kan vara så att även ett nekande måste gå via åklagaren. Vilket jag i och för sig kan tycka verkar lite väl omständigt.
Hur ställer sig den misstänkte till anklagelsen brukar vanligen besvaras med - han anser sig oskyldig, eller något undvikande - han medger vissa delar.
Jag tror inte att åklagaren behöver godkänna just sådana delar. Däremot all kommunikation mellan klient och andra.
Edit
Han hävdar att han har alibi - ett allmänt uttalande som oftast kan uttalas.
Han säger att han var hos sin syster och grillade korv .. nej, eftersom det skulle berätta för systern vad den misstänkte vill att hon skall säga.
Jag blir ibland lite förvånad över advokaters uttalande i media - eftersom restriktionernas syfte är att inte kunna påverka vittnesmål och utredning, och ibland slirar det väldigt nära kommunikation via media.