Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vadvetjagomdet
Den som förlorar på att AJ anlitar litauerna. Vem har utfört byggnadsarbeten förut? Vem får mindre jobb hos AJ pga litauerna?
Någon som tidigare haft hyfsad ekonomi pga jobb hos AJ men som under flera år förlorat pengar pga litauerna? Någon som av en eller annan anledning inte får inkomst i samma utsträckning från annat håll. Lokal "kuf" som inte klarar av en normal anställning?

Aningen långsökt. Om d är så så hade dom väl blivit trackade/hotade/misshandlade. Att nån går så långt o mördar en ung flicka för o få bort dom via bevisledning mot dom känns overkill.
2015-06-23, 20:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Du verkar alls inte veta hur det funkar....man ser och uppfattar främmande fordon OCH hur de rör sig....

Vi är många som inte ens bor i en by, bor själv ute på landet där det finns 4 fastigheter varav EN är obebodd, och ja..vi andra har full koll på den fastigheten eftersom vi vet vad som förvaras i de gamla ladorna
Nej, bor man vid en landsväg -- vilket gården ligger i direkt anslutning till så sitter man inte i fönstret och noterar bilar hela dagen.

Skulle man av en händelse se någon uppträda misstänkt så noterar man det - men det är inget man ägnar dagarna åt att spana efter.

"Full koll" - möjligen när du är hemma och inte ägnar dig åt annat än att kolla på grannbyggnaderna.
2015-06-23, 20:55
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Den som förlorar på att AJ anlitar litauerna. Vem har utfört byggnadsarbeten förut? Vem får mindre jobb hos AJ pga litauerna?
Någon som tidigare haft hyfsad ekonomi pga jobb hos AJ men som under flera år förlorat pengar pga litauerna? Någon som av en eller annan anledning inte får inkomst i samma utsträckning från annat håll. Lokal "kuf" som inte klarar av en normal anställning?
Och istället för att mörda konkurrenterna mördar han en tjej som inte har med saken att göra?
2015-06-23, 20:56
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
En nämnd person på 4-hjuling i passande ålder åkte omkring tidigt i skog och mark runt Blomberg och påstods hjälpa till i sökandet, ingen annan än jag som funderat lite kring dennes förehavanden under sen söndag eftermiddag kväll. Åldersmässigt så ligger ju han betydligt närmare Lisa för framgångsrikt flörtande än Litauerna. Eller är det bara jag?

Är han blond?

Helt irrelevant kanske, men precis när Lisa försvunnit, eller när allmänheten först fick veta namn, så fick jag en känsla av att den som rövat bort Lisa (och mördat ... kände jag redan då) var en blond, svensk kille kring 20, max 25.

Men det har liksom inte funnits några sådana på tal och sen greps litauerna och jag fick släppa min bild (innan fotona på bröderna och de var hyfsat ljushåriga och jag tänkte att det kanske var de som var min "känsla").

Men Litauerna stämmer inte. De är två karlar på 30+ och inte en ensam blond, svensk yngling.

Jag har helt missat den här killen med fyrhjuling och jag tycket jag följt tråden så gott det går.

Grejen är ju att om man ska "tappa" spåret (Lisas tillhörigheter) längs med vägen så duger det inte med en bil. Det är mer logiskt med moppe, fyrhjuling, eller liknande. På så vis passar det in.

Men ja en ung svensk kille som varit nära fallet ... han sitter såklart och läser här i tråden och jag vill inte vara taskig. Jag har INGEN aning. Jag funderar bara.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Utan att det har kommit ut på annat sätt än till Alhem, då?

Det har funnits några här som påstått sig ha hört lite om utredningen från någon polis. Men kanske är de inte så trovärdiga. Men det skulle inte förvåna mig ett dugg om det läcker lite till och med till Alhem.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket alltså är ganska väsentligt.
Vi vet att åklagarens bevis byggde på en indiciekedja - inte på något som faktiskt band bröderna till brottet rent objektivt.
Indiciebevisning kan vara bra den med, för det första. För det andra bör rimligen polisen ha stämt av pappans berättelse med mobilmastning - om inte annat, så för att dubbelkolla tiderna. Om då pappans berättelse hade misstämt påtagligt med mastningsdata, hade han rimligen blivit föremål för en intensivare polisuppmärksamhet. Och om vi sedan tar i beaktande att Lisas mobil, vad jag förstår, på ett högst tankeväckande sätt har slutat ge ifrån sig signaler långt innan pappan enligt sin berättelse skulle ha varit framme vid Blomberg, så innebär nog faktiskt pappans berättelse, om den är avstämd mot mobilmastningsdata, att han faktiskt har alibi för den tid då brottet åtminstone började begås.

Vilket rimligen räcker.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Dela dina uppfattningar med oss, o lägg mycket vikt på hur du tänkt o varför du är så säker, tack.

Allt han gillar, grupper han är med i är offentliga på hans Facebook. Svårt att förklara - han gillar minst sagt sex (rollspel, olika ställningar etc) kanske inte ovanligt att man gillar sex men om man sitter häktad för att ha mördat en ung fin tjej och man är med i flertal grupper som har med sex och modeller att göra så stärks iaf mina misstankar väldigt fort.. För den delen är han med i någon grupp serialkiller.mobi på Facebook kan inte se innehållet i vad det är för grupp då måste jag lägga till gruppen och det vill jag inte. Men skumt är det..
2015-06-23, 20:57
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Gör man?
Tror du att många tog ledigt från arbetet och åkte ut och sökte?
Hur vanligt är det?
När en kille försvann i våra trakter så inte tusan tog maken ledigt från jobbet och gick skallgång. Han jobbade som vanligt - lite mer vaken för att det fanns en saknad kille i trakten när han körde givetvis, men inte mer än så.
Faktum är nog att jag vet inte en enda i trakten som tog ledig och gick i skallgången.

Precis det tror jag att de är.
Själv skulle jag för övrigt nog inte heller ha släppt in MPS i lador, uthus eller bod, utan själv sökt igenom det.
MPS är nämligen bara en bunt civila som kan vara hur oärliga som helst och som kan ha vilken agenda som helst när de deltar.

Hoppsan. Jag tror du missuppfattade mig. Jag menade inte att man tar ledigt från jobb för att leta. Jag menade att man vet att sökningar pågår.
"då fattar man att det får letas" ska alltså utläsas som att man fattar att det är tillåtet att leta.

Men visst. De kan ju ha tänkt att polisen får leta men inte MP. Jag skulle inte heller vara så sugen på att släppa lös MP på min tomt.

Men som sagt. Du missförstod min poäng.
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Gör man?
Tror du att många tog ledigt från arbetet och åkte ut och sökte?
Hur vanligt är det?
När en kille försvann i våra trakter så inte tusan tog maken ledigt från jobbet och gick skallgång. Han jobbade som vanligt - lite mer vaken för att det fanns en saknad kille i trakten när han körde givetvis, men inte mer än så.
Faktum är nog att jag vet inte en enda i trakten som tog ledig och gick i skallgången.

Precis det tror jag att de är.
Själv skulle jag för övrigt nog inte heller ha släppt in MPS i lador, uthus eller bod, utan själv sökt igenom det.
MPS är nämligen bara en bunt civila som kan vara hur oärliga som helst och som kan ha vilken agenda som helst när de deltar.
I söket efter Vatchareya vet jag många som tog ledigt för att hjälpa till. Jag t.ex. Och var det nu mer än tusen pers som var ute var det säkerligen ett gäng som tagit ledigt.

Men du har rätt i att MPS är en bunt civila som kan ha vilken agenda som helst. T.ex i söket efter ovan nämnda flicka deltog mördaren själv ett par dagar.
Medlem
Skaraborg2s avatar
7-9 sidor.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, 2-3 sidor mer än vad TR fick.

Bra. Då vet vi detta.

Då finns det alltså totalt 7-9 sidor gällande den yngre brodern och fortfarande 5-6 sidor gällande den äldre antar jag. Detta eftersom HR inte begärde in något gällande honom från åklagaren.
2015-06-23, 20:58
Medlem
Citat:

Och då mördar man en oskyldig 17-årig flicka för att sätta dit någon som tar ens jobb? Nja. I en riktigt usel b-rulle. Skulle eventuellt fungera i en kommande Beckfilm.
2015-06-23, 20:58
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visessen
Allt han gillar, grupper han är med i är offentliga på hans Facebook. Svårt att förklara - han gillar minst sagt sex (rollspel, olika ställningar etc) kanske inte ovanligt att man gillar sex men om man sitter häktad för att ha mördat en ung fin tjej och man är med i flertal grupper som har med sex och modeller att göra så stärks iaf mina misstankar väldigt fort.. För den delen är han med i någon grupp serialkiller.mobi på Facebook kan inte se innehållet i vad det är för grupp då måste jag lägga till gruppen och det vill jag inte. Men skumt är det..

Och detta är personens riktiga facebooksida om han ens haft någon och inte något som något ljushuvud från FB skapat? Låter ju ganska suspekt med dessa grupper tillagda, mer som ett skämt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in