Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 18:34
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 97769

Hmmm

Så i den här artikeln får vi lite mer information trots yppandeförbud om vad som avhandlats under häktningsförhandlingarna .
Åklagaren har alltså för domstolen sagt att han har i dagsläget hemliga vittnen som ligger till grund för hans önskan att kvarhålla de MGM.
Kan vi anta att dessa vittnen helt enkelt är personerna från MP som observerat MGM strax innan de togs in av polisen?

För att det skulle finnas vittnen till vad som hände i samband med försvinnandet låter för bra för att vara sant. Då borde man löst det hela betydligt tidigare.
2015-06-24, 18:36
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Jag förstår, tack. Sen tror jag att om polis o åklagare inte kommer fram med tunga tekniska bevis så kommer d nog tyvärr, om d leder till åtal, bli en rättegång med mycket media och opinions påverkan..inte kul o sitta i HR i detta fall. TR är ändå ganska "coola" då de vet men stor sannolikhet att GM kommer överklaga o TR behöver bara följa praxis..lr vad tror du?

1. Leder det till åtal tror jag som du att det kommer bevakas ordentligt i media.

2. Jag hoppas inte tingsrätten har den attityden men du har rätt såtillvida att tingsrätten ska bara följa praxis och inte göra några egna utsvävningar, vilket HovR och i synnerhet HD kan göra. I den bemärkelsen är tingsrättens jobb lite lättare.
2015-06-24, 18:37
Medlem
Det är dessa bröder som har blivit kåta på henne och som jag sade en gång och som jag säger igen så kommer deras skallar få smaka på en hammare om jag ser dom.

Helvetes jävlar, ingen annan som är sugen på att veta vad den tekniska bevisen säger? När kommer den mothafukaa?
2015-06-24, 18:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du säger med andra ord att först tingsrätten, och sedan hovrätten, egentligen bara har funnit misstankesgrad upp till skälig misstanke, men har höjt upp misstanken till sannolika skäl enbart för att åklagaren säger att han har en massa prover inlämnade till NFC som inte är analyserade?

Handen på hjärtat - brukar domstolar häkta på det viset? Och två domstolar i rad?

Sen ska man ju ha klart för sig att i någon mening av ordet är alla häktningar utredningshäktningar rent funktionellt. Annars skulle man ju kunna hålla huvudförhandlingen direkt.
Nej, TR kan ha ansett att bevisningen i övrigt når upp till sannolika skäl, men inte HR och därför agerar som du beskrev. Domstolar brukar inte göra så, men häktningar brukar heller inte gå upp till HD. Varför tror du åklagaren skrev att han väntar på resultat från NFC?
2015-06-24, 18:41
Medlem
Vad finns för legitima skäl till att behålla sina vittnen anonyma, så som åklagaren alltså hittills verkat göra?
2015-06-24, 18:41
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det jag vet är att det finns häktningsgrunder, och jag nöjer mig med att två instanser anser samma sak. Än så länge är det normal hantering i ett brottmål. Det som inte är normalt är att advokaterna redan processar i media. Vi vet också att kvinnan hade rättssäkerhet och släpptes.

Vad det gäller häktningsgrunder så har åklagaren sagt till domstolen att så är fallet och domstolen har valt att tro på åklagaren. Men verkar ju faktiskt inte som att domstolen fått ta del av och granskat det som åklagaren påstår för isåfall hade ju försvarsadvokaterna också fått ta del av det. Nu påpekar ju dessa att de inte fått se något av det som åklagaren påstår.

Det verkar alltså vara så som jag varnade för att domstolarna inte synar åklagarens kort utan väljer att tro på honom för han har ett ansvar att inte ljuga för domstolen. Länkade också till en artikel skriven av några försvarsadvokater som kritiserade detta beteende i rättsfall och det verkar som att vi fått ytterligare ett att lägga till högen med tveksamma häktningsbeslut.

Det är mycket möjligt att det åklagaren säger är sant men då ska också domstolen kontrollera det och inte bara ta honom på orden rakt av. Det främjar ett system som blir rättsosäkert och där man i princip skulle kunna avskaffa steget att gå till domstol för att få någon häktad.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att man inte pladdrar, visar faktiskt på hur allvarligt man ser på saken. Man vill vara säker på att ingen fel information florerar och förstör utredningen, som på nätet och i media när det hittas på saker som inte hänt, och förstör tråden nattetid.

Att man inte pladdrar kan ju också bero på att det inte finns något att pladdra om? Inga vittnen till brottet, ingen teknisk bevisning, ingen känd dödsorsak osv.
2015-06-24, 18:44
Medlem
Förmodligen en dum fråga men görs de tekniska analyserna helt och hållet i Sverige eller brukar man ta hjälp av andra länder? Är dåligt insatt i sånt.
2015-06-24, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vindihavet
Det är dessa bröder som har blivit kåta på henne och som jag sade en gång och som jag säger igen så kommer deras skallar få smaka på en hammare om jag ser dom.

Helvetes jävlar, ingen annan som är sugen på att veta vad den tekniska bevisen säger? När kommer den mothafukaa?

OM du skulle se dom är d på två ställen. Ett, på Kumla..riksanstalten där alla som fått 4 år lr mer i fängelse kommer till först, sen så kanske d blir kvar där lr kommer till nån annan klass 1 fängelse, sköter d sig kanske d får sitta på klass 2 o då ser man faktiskt gräset utanför murarna..(kan betyda mycket faktiskt)

Två, ute i d fria nu lr efter d suttit av sitt straff, i vilket av endera fallen så är d antingen friade lr avtjänade så varför skulle du då slå dom med hammare?
2015-06-24, 18:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Du menar att det i nuläget inte går att styrka bortom rimligt tvivel att de är skyldiga, men att det kan komma att göra det längre fram?

Jag tycker inte att det går att dra slutsatsen att de är oskyldiga utifrån vad vi vet idag, men inte heller att de är skyldiga. Man måste helt enkelt titta på utredningen. The rest is speculations.

Ja självklart. Misstanke på sannolika skäl är inte detsamma som styrkt bortom rimligt tvivel. När åklagaren anser att det är styrkt ska åklagaren väcka åtal.

Stycke 2: Håller helt med

Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam

För mig är det "bortom rimligt tvivel" som gäller - man ska inte behöva bevisa att de är oskyldiga "de facto".

Vad jag menar att i en diskussion här i en forumtråd om någons eventuella oskuld "de facto" så kan man givetvis inte som enda argument åberopa att personen aldrig blev åtalad eller att åtalet ogillades vid rättegång. Domstolen tar som bekant inte ställning till det. Vi kan tvärtom på goda grunder anta att rätt många personer som frikänns i själva verket är skyldiga till brottet de häktats/åtalats för. Vill man påstå något annat i en diskussion måste man komma med tydliga argument. Att t ex påstå att Mats Alm inte mördade Linda Chen därför att han "hade allt att förlora på det" eller "inte är nån mördartyp" är inte argument som skulle övertyga mig om att Mats är oskyldig till mordet i realiteten.
2015-06-24, 18:46
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Vad det gäller häktningsgrunder så har åklagaren sagt till domstolen att så är fallet och domstolen har valt att tro på åklagaren. Men verkar ju faktiskt inte som att domstolen fått ta del av och granskat det som åklagaren påstår för isåfall hade ju försvarsadvokaterna också fått ta del av det. Nu påpekar ju dessa att de inte fått se något av det som åklagaren påstår.

Det verkar alltså vara så som jag varnade för att domstolarna inte synar åklagarens kort utan väljer att tro på honom för han har ett ansvar att inte ljuga för domstolen. Länkade också till en artikel skriven av några försvarsadvokater som kritiserade detta beteende i rättsfall och det verkar som att vi fått ytterligare ett att lägga till högen med tveksamma häktningsbeslut.

Det är mycket möjligt att det åklagaren säger är sant men då ska också domstolen kontrollera det och inte bara ta honom på orden rakt av. Det främjar ett system som blir rättsosäkert och där man i princip skulle kunna avskaffa steget att gå till domstol för att få någon häktad.

Att man inte pladdrar kan ju också bero på att det inte finns något att pladdra om? Inga vittnen till brottet, ingen teknisk bevisning, ingen känd dödsorsak osv.
Tror du själv att dödsorsaken inte är känd vid det här laget?
Varför tror du att yppandeförbud råder?
Du verkar vara en smula omogen, har du fyllt 18 år ännu?
2015-06-24, 18:48
Medlem
Citat:
Nej det är det inte, men i det här fallet vet vi inte ännu om någon har blivit våldtagen eller mördad. Ännu mindre vem som isåfall har gjort det.

Det enda vi vet är att en tjej försvann och hittades död 5 dagar senare. Allt annat är rena spekulationer. Hon kan lika gärna sprungit själv över åkrarna medan hon strött saker efter sig. Krupit in i en byggnad och tagit livet av sig.

Sexual## 90%. Något galet 5%. resternare har jag ingen aning om.

Hur som helst så borde dom här plattskallarna inte vara här överhuvudtaget.
2015-06-24, 18:49
Medlem
Citat:
Nej det är det inte, men i det här fallet vet vi inte ännu om någon har blivit våldtagen eller mördad. Ännu mindre vem som isåfall har gjort det.

Det enda vi vet är att en tjej försvann och hittades död 5 dagar senare. Allt annat är rena spekulationer. Hon kan lika gärna sprungit själv över åkrarna medan hon strött saker efter sig. Krupit in i en byggnad och tagit livet av sig.
Självmord är det inte. Detta uttryckte åklagaren i en intervju med GP häromdagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in