Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-21, 22:08
  #35089
Medlem
Öisar´ns avatar
[quote=MegaTant|53782769]Nej, jag tänker på en annan tjej som bor i området, men jobbar inte i cafet. Det är mycket möjligt att hon kör moppe på området för hon är 18 år.

Börjar bli mycket nu, antingen kör hon moppe eller inte.

Nog bra om AJ kommer hem och rensar upp i detta träsk, han är väl van att folk gör som han säger
__________________
Senast redigerad av Öisar´n 2015-06-21 kl. 22:10.
2015-06-21, 22:08
  #35090
Medlem
maryyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, och GM har alltså inte tagit reda på hur dottern ser ut? Hur kunde han då tro att han gav sig på rätt tjej? Det hade dessutom varit lätt att muddra tjejen på dagkassan utan att begå ett brott med livstid i straffskalan.

Har kollat hur LS´s dotter ser ut, och alltför olika är dom ej. Alltså möjligt att ta fel på dom. Särskilt också med hjälm på huvudet (om Lisa nu hade det).
Klart det är lättare att muddra någon, men om denna börjar skrika är det säkert lätt att GM blir lite nojjig..
2015-06-21, 22:09
  #35091
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Jodå. Vi var inne i byggnader och sökte också. Alla byggnader, gamla husvagnar o.d. som vi kunde komma in i utan att göra åverkan gick vi in i och genomsökte. Enligt vår gruppledare så fanns det laglig grund för detta i.o.m. att det kunde antas att LH fanns i livet någonstans.

Aha, tack, ja då var det som jag sa tidigare, det fanns lagstöd då det handlade om att leta efter en levande person, vi har bara inte fått höra det tidigare vad jag känner till, att MPS tilldelats den befogenheten av räddningsledaren.
2015-06-21, 22:12
  #35092
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
En tanke bara... om det nu snarare fanns en "rätt" tjej, hade det kanske funnit ett mer uppenbart och "logiskt" motiv, även om jag aldrig anser att mord på något vis är logiskt.
Men då kan det finnas en bakgrundshistoria som vi inte vet, men som hade kunnat förklara mycket.
Har själv vart inne på dessa tankebanor.
Lika tragisk utgång hade det nog blivit oavsett "rätt" eller "fel" BO.

Jo men visst kan väl en motivbild vara mer logisk eller rationell än andra även om det skulle vara så att hon kanske sprang på någon och hamnade i något slags mindre dispyt varvid denne slår henne med något om denne tror hon typ skickat efter polis när hon messat sin pappa. Det låter absurt att misshandla någon för man tror man ska bli anmäld för ett verbalt påhopp men antagligen inte ogörligt att så'nt då och då sker.
2015-06-21, 22:13
  #35093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Naturligtvis finns det en anledning till att de två bröderna sitter häktade på sannolika skäl. De båda personerna sitter ju inte häktade p. g. a. att åklagaren och polisen tycker att detta är "roligt" eller hur?

Nej vi vet inte om det numera saknas teknisk bevisning eller inte.

Jag är övertygad att det finns mer på måndag än när dom häktades. Hur långt det bär återstår att se. Men jag får ett bestämt intryck av att dom arbetar systematiskt och metodiskt.

Många ser brist på information som negativt. Det gör inte jag. Dom skall i första hand lösa ett brott, inte tillgodose media och allmänhet med information.

Som kan skada utredningen.
2015-06-21, 22:14
  #35094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kanske kan anses självklart, men utan information så är det osäkert. Vi vet knappt något om vilka djur som finns där och hur många, svårt att föreställa sig hur många som jobbar där då. Automatisering och så vidare. Det går inte åt så mycket folk för att sköta 800 grisar, för att ta ett exempel.

Såg ett inlägg angående "gristeorin " , som jag tycker är värt att lyfta fram .

Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
L*** Å**** har grisuppfödning.
http://www.proff.se/foretag/lars-gun...ng/11046786-1/
Sammarbetspartnern.. tog i handsken, iallafall i intervju 2.
Se Medelplana kyrka där ett av fynden hittades. Slump? Ja kanske?
Vägen från Martorp och kaféet till LÅ:s bostad går via Medelplana kyrka. Slump? Ja, kanske?
2015-06-21, 22:14
  #35095
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är övertygad att det finns mer på måndag än när dom häktades. Hur långt det bär återstår att se. Men jag får ett bestämt intryck av att dom arbetar systematiskt och metodiskt.

Många ser brist på information som negativt. Det gör inte jag. Dom skall i första hand lösa ett brott, inte tillgodose media och allmänhet med information.

Som kan skada utredningen.

Instämmer. Det ska bli intressant att huruvida även hovrätten ansåg det förelåg sannolika skäl för ungefär en vecka sedan. Det svaret får vi imorgon. Sen som du säger kan det ha tillkommit bevisning som inte är föremål för hovrättens överprövning imorgon.
2015-06-21, 22:15
  #35096
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Jodå. Vi var inne i byggnader och sökte också. Alla byggnader, gamla husvagnar o.d. som vi kunde komma in i utan att göra åverkan gick vi in i och genomsökte. Enligt vår gruppledare så fanns det laglig grund för detta i.o.m. att det kunde antas att LH fanns i livet någonstans.
Det har nämnts tidigare i tråden att det bara är tillåtet för Missing People att gå in i obebodda byggnader. Kan du bekräfta det? Att det alltså inte är tillåtet att kliva in i bostadshus där det bor folk.
2015-06-21, 22:16
  #35097
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Aha, tack, ja då var det som jag sa tidigare, det fanns lagstöd då det handlade om att leta efter en levande person, vi har bara inte fått höra det tidigare vad jag känner till, att MPS tilldelats den befogenheten av räddningsledaren.
Polisinsatschefen möjligtvis? Det fanns väl ingen räddningsledare i sökningarna?
2015-06-21, 22:17
  #35098
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Såg ett inlägg angående "gristeorin " , som jag tycker är värt att lyfta fram .

Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
L*** Å**** har grisuppfödning.
http://www.proff.se/foretag/lars-gun...ng/11046786-1/
Sammarbetspartnern.. tog i handsken, iallafall i intervju 2.
Se Medelplana kyrka där ett av fynden hittades. Slump? Ja kanske?
Vägen från Martorp och kaféet till LÅ:s bostad går via Medelplana kyrka. Slump? Ja, kanske?

Om den här mannens grisar äter caféets kasserade bakverk så ser jag ändå ingen koppling till Martorp, varför köra dit när man kan köra hem med lasten. Nej, jag finner denna man totalt ointressant.
2015-06-21, 22:17
  #35099
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det har nämnts tidigare i tråden att det bara är tillåtet för Missing People att gå in i obebodda byggnader. Kan du bekräfta det? Att det alltså inte är tillåtet att kliva in i bostadshus där det bor folk.

Det kan finnas skäl för en polisman utan att dessförinnan fått ett förordnade om husrannsakan kliva in i en bostad där det bor människor om det föreligger fara för dröjsmål.

Samtliga regler ang. rättigheterna att gå in i bostäder, dvs. husrannsakan finns angivna i 28 kap. rättegångsbalken.
2015-06-21, 22:18
  #35100
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det kan finnas skäl för en polisman utan att dessförinnan fått ett förordnade om husrannsakan kliva in i en bostad där det bor människor om det föreligger fara för dröjsmål.

Samtliga regler ang. rättigheterna att gå in i bostäder, dvs. husrannsakan finns angivna i 28 kap. rättegångsbalken.
Tack, men att en polis har rätt att kliva in är väl närmast självklart? Men har Missing People samma rätt?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback