2015-06-21, 14:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Tekniska BEVIS tar ett tag att få fram, uppemot 3 veckor ibland längre!
De har gjort fynd som skickats till teknisk undersökning, så det kommer antagligen fram BEVIS under nästa vecka, om inte så släpps bröderna i morgon (efter överklagan), eller den 30e då de suttit i 2 veckor!

edit: Det kan komma teknisk bevisning som friar männen men sätter dit någon annan så klart!

Åklagaren är den som bestämmer om männen ska häktas, varför tror ni han väljer att häkta dem utan att han har teknisk bevisning?! För att han måste vänta på att den tekniska undersökningen ska bli klar! Sen kan han säga att det finns teknisk bevisning!

LHs kropp är teknisk, hon obduceras, man letar efter hårstrån, hudavlagringar etc från andra personer. Det blir sen till tekniska bevis!

Ditt argument bygger på att det finns tekniska bevis, åklagaren säger att det inte finns tekniska bevis. Det tekniska beviset är inget tekniskt bevis innan det har hamnat på åklagarens bord och därmed används som ett telniskt bevis av åklagaren, vad är det du har så svårt för att förstå
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Det kan mycket väl vara så. Men också möjligt är att godsherren Arne Jönsson varit med på dådet tillsammans med sina två drängar.

Exakt VAD bygger du denna misstanke på? Förutom då att det är "teoretiskt" möjligt?
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Men nu sa de ju specifikt att de inte hade någon, so whats your point? Att de har massor med teknisk bevisning betvivlar jag inget, grejer är att de inte har ngt mot bröderna!

De behöver inte hitta ngt nytt kära du, räcker med att de byter varannan vecka till "återfallande i brott" lr "undanröja bevis" "fly landet" med mera..
Och d hade tillräckligt för o hålla mig, för jag var där på plats, bara inte jag som sköt

Precis min tanke. Bröderna är de som känt är har befunnit sig vid platsen men knappast de enda. Ett cafe på landsort med några anställda måste ju ha en hel del kunder.
2015-06-21, 14:51
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Och hur länge sedan var det han uttalade sig?

Han uttalade sig vid häktningen och om han uttalat sig senare känner jag inte till.
gräddfilen från NFC är indragen och de har haft stängt fred - sönd för utlämnande av analyser endast mottagande av gods fungerat
2015-06-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Ja d verkar inte bättre. Att man sitter häktad betyder inte ett skit i Sverige. Bara att vi har ett cp rättsystem. Ett rättsystem som kan anhålla, VEM SOM HELST, i 72 timmar o frihetsberöva en person på skäligen misstänkt, med restriktioner o utan att familjen vet vad som hänt. Man ska då i förhör bevisa sig sj oskyldig för o släppas, men man får inte ringa lr åka hem o hämta bevis, ne du ska övertala en åklagare om att du är oskyldig. Hur skulle det vara om rättsystemet skulle HA bevis på att jag är skyldig INNAN de anhåller mig, jävla fittor.

O sen satt Chrille P häktad i över ett år för mordet på Palme men frikändes helt, så fuck off att häkta har nån tyngd, ÄN MINDRE o bli häktad utan teknisk bevisning, LOL!

Ojonen fallet satt sambon ett år misstänkt trots att det ej fanns tekniska bevis. Kroppen är än idag inte funnen. Sambon är numera avliden och inget säger att det var han mer än folket som drog den slutsatsen. Han fick för övrigt ett stort skadestånd runt miljonen vill jag minnas...
2015-06-21, 14:52
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Ponera att en invandrare blir mördad och någon planterar sakerna hos en känd Sd politiker som bor i området som kanske är känd för misshandel och skit hur går tankegångarna då? Visst kan Litauerna vara inblandade på något sätt men inte i mordet tror jag ej. Ville bara vända på steken och få folk att tänka utanför ramarna i ett bredare perspektiv...

Jag tror de flesta tror att Litauerna är skyldiga p.g.a att de sitter häktade på sannolika skäl för mordet på LH och inte för att de är just Litauer om man bortser från en och annan knäppgök då såklart...

Hade du läst hälften av teorierna som framkommit i tråden så hade nog önskat att man smalnade av perspektivet då självmord och att de skulle vara främmande militärmakter som mördade LH tyder på ett för brett perspektiv.

Jag tror att inget spelbolag skulle ge över 1,20 i odds på att alla de tre häktade Litauerna skulle vara oskyldiga...
Senast redigerad av hashish-boy 2015-06-21 kl. 14:56.
2015-06-21, 14:52
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ponera att en invandrare blir mördad och någon planterar sakerna hos en känd Sd politiker som bor i området som kanske är känd för misshandel och skit hur går tankegångarna då? Visst kan Litauerna vara inblandade på något sätt men inte i mordet tror jag ej. Ville bara vända på steken och få folk att tänka utanför ramarna i ett bredare perspektiv...

Självklart ska man vara objektiv och i ärlighetens namn är det enda som talar mot bröderna i detta fall (då vi faktiskt vet för lite, och det gäller oss alla) är att det är häktade såsom på sannolika skäl misstänkta för mord och att såväl åklagaren som rådmannen ansett att sådana skäl föreligger. Eventuellt kommer även hovrätten att ha ansett det på måndag.

Man ska således självklart vara öppen för att när den tekniska bevisningen är färdiganalyserad kan denna peka åt ett helt annat håll. Jag föredrar därför också att försöka vara öppen och endast gå utifrån de objektiva omständigheter som finns och det är att de faktiskt sitter häktade, men hur stark bevisningen är för att så fått ske vet vi faktiskt inte. Vi kommer veta mer när hovrätten fattar sitt beslut.
2015-06-21, 14:54
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ville bara vända på steken och få folk att tänka utanför ramarna i ett bredare perspektiv...
Jättebra men tråden är sprängfylld med teorier av alla de slag som inte innefattar de misstänkta gärningsmännen. Många här tror också att de är oskyldiga. Vet inte riktigt vilka det är du försöker att övertyga.

Om man hittar bevis hos en SD-profil förutsätter man självklart först att han är inblandad på något sätt. Allt annat vore märkligt. Vad som sedan framkommer under utredningen är en annan sak.

Vi har dessutom ingen aning om vad polisen jobbar med vid sidan av dessa tre personer. De är garanterat även de öppna för andra tänkbara GM. Problemet är väl inte att man kan plocka in någon utan att ha lite på fötterna.
2015-06-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ditt argument bygger på att det finns tekniska bevis, åklagaren säger att det inte finns tekniska bevis. Det tekniska beviset är inget tekniskt bevis innan det har hamnat på åklagarens bord och därmed används som ett telniskt bevis av åklagaren, vad är det du har så svårt för att förstå

Suck nej.
Mitt argument bygger på att det finns tekniska FYND... Läs om, läs rätt!
Tekniska fynd görs i stort sett alltid vid mordfall, fynden ska bara undersökas också!

http://www.ne.se/uppslagsverk/encykl...ers%C3%B6kning

http://www.sydsvenskan.se/malmo/tekn...-mordforsoket/
Medlem
Tomatos avatar
Jag tycker det är märkligt att Mantas (Wigh's fd man) informerar lithauisk media i detta fallet.
Det skulle vara än märkligare om Lisa hittats på en gård som 2:an på sd-listan (Wigh 1:a) brukar?
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
OM det är sant att de hade nycklarna till ladan där kroppen hittades OCH att denna vanligen var låst så måste jag säga att jag har väldigt svårt att hitta några andra rimliga teorier än att minst en av dem är skyldig. Det är rimligen inte mer än ett begränsat antal människor (5-10 st) som har nycklar och det blir då ganska avancerade och krångliga teorier som måste till för att skriva ut dem helt ur den här historien. Typ en ondskefull lagårdsförman som gömmer kroppen på sin egen arbetsplats och samtidigt lägger ut spår som ska peka mot två kollegor som samtidigt beter sig väldigt märkligt och på egen hand drar MP:s och polisens uppmärksamhet till sig.
[/url]

Detta är det intressanta:
Martorp gård.
- MP gjorde fynd i en lada så de lär ha tagit sig in. Frågan är om det är den högra byggnaden som på bild har en öppning där polisen försöker krypa in.
- Hur öppet låg fyndet? Hur kan det ha missats av djurskötare?
- Var platsen där Lisa sen hittades på låst?
- Vilka har isf tillgång till nycklar? Vilka känner till gården?
- Kan nån som tidigare har jobbat där ha en nyckel kvar?
- hantverkare? Gästarbetare? Bröderna? Djurskötare? Ägare? Arrendator?
- Hur obevakad är gården? Finns övervakningskamera?
2015-06-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Är det detta hus dom bor i?

http://www.hitta.se/kartan!~58.54065.../tileLayer!l=1

Klickar man på huset så verkar det varit en kvinna med samma förnamn som Caféägaren som iaf har varit skriven där.

Ja det är där de bor, men jag har uppfattat det som att det finns 3 hushåll där. MGM längst till vänster. LL i mitten, samt ytterligare en på högerkanten, som jag av någon anledning fått för mig är AJ. MEN, jag kan vara helt ute och cykla på den sista punkten.

Edit: LL är inte café "L". Tror att café L har S som efternamn. LL verkar vara nån konstnär eller liknande, då jag tidigare läst i tråden att det ska finnas ett galleri där? Även där vill jag reservera mig för ev. felläsning.
Senast redigerad av julusa 2015-06-21 kl. 15:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in