Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan
Skåpbil, kille med öststatsdialekt, stannar och frågar om vägen till minst en tjej längs vägen som tycker han är mycket obehaglig. Sitter med karta och vill veta exakt vägbeskriving bara någon mil bort, gärna få in henne i bilen.

Berätta mer om bilen
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Det är nog jag som drog i för stora växlar av vad som faktiskt sades under intervjun

Efter fyndet fortsatte männen att arbeta för Arne Jönsson fram till fredagens gripande.
Han berättar att han skulle känna sig lurad om det visade sig att de är skyldiga till brottet. Männen var betrodda att röra sig fritt på stora delar av hans ägor.
– Kan polisen lägga fram en utredning som visar att någon av dem är skyldig till detta så blir vi väldigt besvikna och förvånade. Men jag tror att det blir väldigt svårt, för de har kunnat röra sig fritt på gården och de har haft olika uppgifter. Den äldre av dem är så skicklig att han är konstruktör till olika saker som vi diskuterar, och därför rör han sig lite fritt.

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/
De sista två meningarna undrar jag hur de hör ihop med resten. Vad är det som blir väldigt svårt?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Förstår exakt vad som menas, men ett motiv finns alltid, även om det är spontant!
Att säga som GW känns rätt så amatörmässigt om jag ska vara krass.
Det har diskuterats om trafficking-spåret - det är ett motiv.
Det har spekulerats om att det är helt random, men någonstans har GM valt att vara agressiv, ytterligare ett motiv.

Om man sen väljer att tolka ordet "motiv" som att det betyder "hämnd" är en helt annan historia!

Motiv betyder återigen detsamma som: Anledning... det finns alltid en anledning!
GW är full och antagligen hög på piller! Men folk litar på honom ändå!

Först. Synonymer språkligt har vi just därför att varje område har sitt egna tekniska vokabulär. Det betyder INTE att en synonym helt kan bytas till en annan i samma kontext.

Återigen. Det jag försöker säga - som du tydligen fortfarande inte förstår - inte INTE att motiv saknas, utan att frågan om motiv är irrelevant. Detta har ju visats gång på gång på gång. Rent empiriskt är motiv en väldigt dålig utgångspunkt och polisen använder inte heller den utgångspunkten. Vidare, spekulation baserad kring ett spekulativt motiv blir "dubbelspekulativt" och så gott som alltid fel. Så "motiv-driven" undersökning kan därmed beskrivas som rent pseudovetenskaplig med föga förutsättning att komma rätt.

Ingenting sagt om att det inte skulle kunna finnas ett motiv. Det är bara föga intressant. Antingen självklarheter eller så stolligt att endast GM förstår det.

Om GW super eller går på piller spelar naturligtvis ingen roll, det är bara ett ad hominem-argument mot person i stället för sak. "Du har fel på grund av X! - nej, du har fel, och luktar illa". Ungefär den nivån.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petsets
Känns som att utredningen inte kommer någonstans tråkigt nog, det känns även som att pappan kan möjligtvis vara inblandad. Många här inne har påpekat det men hur kommer det sig att pappan åker för att kolla upp henne när hon inte kommer hem efter 1h, visst överbeskyddande men alla eller de flesta föräldrar väntar en längre stund då man vet att det kan uppstå lite trafik(hur ofta hon kom hem sent efter jobbet vet vi väl inte?) men pappan åkte med en gång. Polisen verkar inte ha övertygande bevis heller för att fälla bröderna trots att det har gått en bra tid, man är annars ute tidigt med att informera detta till allmänheten. Vi får hoppas att detta uppklaras snabbt och att mördarna åker fast!
Tiderna står i början i sammanfattningarna, 1 timme efter hon skulle varit hemma är det nog.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Har det inte varit lite olika versioner i media? Tycker de har varit bara han till att han, hans kompanjon och arbetare ska ha kladdat på handsken.

Jo, det har varit olika versioner, men jag litar på vad gubben säger.

Vad gäller att tala gott om sina söner så kan man kanske tänka sig att mamman beskriver dem i förskönande ordalag, vänd på steken.

De dricker mycket sprit, 18:15 tog de sig en hel kopp vodka ur stulna koppar, i skolan slog de sina kamrater på daglig basis, i Sverige roar de sig med att skjuta luftgevär på AJ:s katter, alla tre brukar tjuvfiska i AJ:s damm, den ena sonen stal en hel trailer med hemelektronik som han sålde på gatan och tjänade grova pengar, om de skulle råka köra på någon så smiter de som de alltid har gjort, och barnens far har aldrig varit sjuk, det säger hon bara för att vi ska tycka synd om henne.

Nå, har vi den perfekta mördartrion här?
2015-06-17, 23:05
Medlem
Nu har jag följt denna tråd sedan förra söndagen, men har inte vart särskilt sugen på att skriva något. Detta blir även min debut på FB efter att ha vart registrerad x antal år. Jag funderar över en sak kring detta mord, detta gör mig jävligt tveksam till att litauerna är skyldiga till detta.

Om nu Mamman påstår att hon talat med litauerna runt 18:15 tiden dagen då Lisa Holm försvann över skype så måste det finnas lagrat någonstans i deras telefoner och även samtalet/filminspelningen över samtalet? Är jag ute och cyklar?
Medlem
Vad finns precis ovanför cafét? Antar det är en gammal lyhörd byggnad kan gärningsmannen suttit ovanför och avlyssnat allt de pratade om nere i cafét? kanske tom sett dem? Vem eller vilka brukar vistas ovanför eller kan haft tillgång till utrymmet? En silverfärgad bil påstår någon i tråden skulle varit parkerad på baksidan eller var det bara någon som slängde ur sig detta?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag litar mer på AJ i det här fallet, bröderna hade all anledning att dra den storyn för mamman, förmodligen tänkte de inte så långt som att AJ kanske ger en annan version till media.

AJ berättade ju själv i denna video interview att en av hans anställda tog upp handsken, och det är ju en av bröderna, som AJ ju berättade i et interview i dag, men i dagens interview glömmer AJ att berätta att en av bröderna också tog upp handsken :

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

1:26 inne i video nr 3 säger godsägare Arn* Jönsson:
"Jo det var så at på måndag morgon så diskuterade vi dom vanliga arbetarna som skulle gøras under dagen och då låg der helt pløtsligt den handsken nere på marken mitt inne i ladan och då sa vi den där handsken verkar vara liten modell. Då tog först en av dom anställda upp den, så to såsåto så tog tog min sammarbetspartner L*** Å**** ochså upp den och sedan tog jag den och sa att den här måste vi bära till polisen och så tog jag den i fingret och sakta bar den bort polisen som dem tog hand om den..

Dagen efter, på måndagen, var Arne Jönsson tillsammans med de anhållna bröderna, samt en annan man. När de tittade in i ladan mittemot kaféet upptäckte de plötsligt Lisa Holms handske.
– Jag tog handsken med mina fingerspetsar och promenerade bort till polisen. Sedan fick jag ett erkännande av pappan att det var flickans handske.

OCH i övrigt; AJ träffade Lisa Holm samma dag som hon försvann !!!

AJ säger att det vr för första gången han träffade Lisa

Arne träffade själv Lisa Holm för första gången samma dag som hon försvann.
Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själv
och det är en sådan tragedi att det liknar ingenting. Ofattbart är det, säger han.

Hmmmmm.....
2015-06-17, 23:06
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petsets
Känns som att utredningen inte kommer någonstans tråkigt nog, det känns även som att pappan kan möjligtvis vara inblandad. Många här inne har påpekat det men hur kommer det sig att pappan åker för att kolla upp henne när hon inte kommer hem efter 1h, visst överbeskyddande men alla eller de flesta föräldrar väntar en längre stund då man vet att det kan uppstå lite trafik(hur ofta hon kom hem sent efter jobbet vet vi väl inte?) men pappan åkte med en gång. Polisen verkar inte ha övertygande bevis heller för att fälla bröderna trots att det har gått en bra tid, man är annars ute tidigt med att informera detta till allmänheten. Vi får hoppas att detta uppklaras snabbt och att mördarna åker fast!

För det första så var det väl 2 timmar och inte 1, sen så är det väl knappt någon trafik på vichan en söndag kväll, dessutom så hade hon skickat sms om att hon skulle åka, klart man som förälder blir orolig om det har hänt något efter vägen om det tar mer än 2 timmar på en väg som knappt ska ta 1 timme.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Men ditt lilla troll.
Dom är inte dömda.
Aktuell tidpunkt?!?!?! När blev hon dödad?

Tidpunkt får inte diskuteras i tråden. Då är man en idiot.. (jag har försökt flera ggr, men det går bara inte.. kan vara 18:24, 18:43, 18:11 eller vad som helst däromkring - alla sannolika, faktiskt)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
... och jag vet inte om du är utvecklingsstörd men polisen vet inte när hon blivit mördad. Kan vara 6 olika dagar. Hur fan menar du då bröderna inte skulle ha alibi?!
För vilken dag???

Jag utgår ifrån att flickan tystnades omedelbart. All statistik och det lilla vi vet i det här fallet tyder på det.
Allt annat är bara filmfantasier.
2015-06-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag utgår ifrån att flickan tystnades omedelbart. All statistik och det lilla vi vet i det här fallet tyder på det.
Allt annat är bara filmfantasier.

DU utgår...

OKEJ.
Vilken dag blev hon mördad då? Första? Varför?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in