Citat:
Ursprungligen postat av
Mickeavensis
God dag yxskaft? Har jag sagt det? Jag säger vad jag tror och det är att Litauerna är oskyldiga, allt pekar på det enligt mig, när då nån som har insyn i alla fakta (Advokaterna) säger detsamma så litar jag mer på dom då i detta fall enbart naturligtvis, kan säkert vara så att många överklagar fast dom är skyldiga men just nu fokuserar jag och många andra just på detta enskilda fall.
Begrip nu följande:
Åklagarens arbete är att reda ut brott och sätta fast de som är skyldiga,
advokatens (ombudets) roll är att göra allt för att få den gripne, anhållne, häktade eller åtalade loss från kroken,
tingsrättens roll är att lyssna på allt som förs fram och fatta ett rättvist beslut på all information.
Att ombuden (advokaterna) påstår att deras klienter är helt oskyldiga, allt har en naturlig förklaring, alla är jättesnälla och det hela måste vara ett missförstånd ingår helt enkelt i deras profession. De yttrar sig inte byggt på alla fakta, utan framhåller de fakta som talar till deras klienters fördel.
Det har ännu inte förekommit (och kommer heller inte att förekomma) en advokat som säger "Jo, det är bäst att låsa in min klient, för det här ser verkligen inte bra ut"...