Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
På dåliga grunder? Det är väl endast i så fall jurister och svensklärare som använder detta språkbruk
i samband med kropp. En "vettig" person använder språket så som jag relaterat till i föregående inlägg. Sen otroligt att man måste ha en ordlista framför sig för att finna böjningar på ord och man
går så långt så man hamnar i fornlämningar. Prata svenska!
Förstår fortfarande inte vart du vill komma. För mig är användningen av ordet "kvarlevor" trivialt och antyder vare sig det ena eller andra. Du har tydligen en annan uppfattning. Om du inte kände till att det finns en uppsjö av eufemismer för döda människor, så borde du veta det nu iaf.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
En stark indiciekedja kan ju dock säga betydligt mer om skulden än en teknisk bevisning.

Knappast va...
Lex Joy Rahman.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Just nu har vi bara en indiciekedja. Absolut inte säker på att dom mördat henne.

Instämmer, den som säger sig vara säker i dagsläget ljuger. Men om Göta hovrätt imorgon också anser att det föreligger sannolika skäl så har en åklagare och två rättsinstanser ansett att så är fallet, vilket enligt min mening betyder att nej det är långt ifrån klarlagt att de är skyldiga men något finns det som inte i alltför obetydlig riktning pekar åt deras håll.
2015-06-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men å andra sidan vet du ca 1% av hela utredningen. De resterande 99% som Tingsrätt, polis och åklagare vet talar ju för att man SANNOLIKT har rätt gärningsmän.

Du baserar dina tankegångar på endast din lilla värld och det ytterst lilla som sipprat ut. Du gör ett nybörjarmisstag.

Man har garanterat vittnen, man har fynd som kopplar med tillsammans med gärningen, de saknar alibi, de har sagt vitt skilda saker i förhören, deras mobiler har säkert spårats under aktuell tidpunkt osv osv osv

Hur vet du att dom saknar alibi?
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Hmm intressant, tack. Påvisar i vart fall bristerna med juryssystemet att det kan bli så olika utgångar i precis samma mål.

Knappast, det hade blivit samma resultat i Sverige. I brottmål dömes det bortom all rimlig tvivel, i civilmäl håller det med en större sannolikhet än 50%
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Fast hon hade ju en rysk tolk..

Hon är rysk minoritetsbefolkningen i Litauen. Pratar alltså ryska som modersmål.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Men alltså, det är ju en sak att små snacka på jobbet och förstå massa rättsligt snack. Vet du hur flytande de är i engelska eller svenska? Jag tippar på att de kan så de klarar sig alldagligt på sin höjd.

Ja, sant. Men om man jobbar i 2 år och snackar så på vardagarna så lär man sig... 2 år är en lång tid, även om man lär sig ett nytt språk!
Finns nyanlända som snackar suverän svenska efter 2 år!
2015-06-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan
Mitt första inlägg här.
Har följt tråden nästan från start
Är mycket osäker på om de två bröderna är mördare, orsaker för och emot har ju stötts och blötts här i tråden ur alla tänkbara perspektiv. Jag tror att de vet något, inblandade på något sätt men att de inte är mördare.
1. Det bekräftas egentligen av att åklagaren både säger och skriver fel. Vad jag läser innan de ändrade rubriceringen "de här killarna vet något om det" (Även polisen svamlar i rubricering)
2. AJ säger det tydligt, detta är bra grabbar, vi (jag) har lämnat mycket uppgifter till polisen, till och med på band och att de förmodligen sitter bra där de sitter (allt tyder på annan anledning än mord)
3. Timmarna före försvinnadet så sker det ett par mycket märkliga iaktagelser(människ/or) runt Blomberg, konstiga människor som inte skulle varit där. Detta vet polisen också genom förhör.
Tips : En tredje man som är mördaren kommer dyka upp i utredningen, kanske en fjärde också men ej troligt.
1 och 2 är givetvis mina spekulationer 3 är från säker källa.

Johan

Mycket intressant. Går det att förtydliga något vad som menas med konstiga människor?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Varför skulle hon inte kunna ha gjort det? Hon presenterade ju henne för honom och kan mycket väl ha sagt i förbifarten att det var första gången hon åkte till jobbet själv. Förstår inte varför det är så otänkbart. AJ är ju rikemannen med det fina godset så honom vill man nog prata med om ditten och datten och hålla sig väl med.

I så fall kommer kaféägarinnan säkert komma ihåg samtalet och bekräfta uppgiften.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men å andra sidan vet du ca 1% av hela utredningen. De resterande 99% som Tingsrätt, polis och åklagare vet talar ju för att man SANNOLIKT har rätt gärningsmän.

Du baserar dina tankegångar på endast din lilla värld och det ytterst lilla som sipprat ut. Du gör ett nybörjarmisstag.

Man har garanterat vittnen, man har fynd som kopplar med tillsammans med gärningen, de saknar alibi, de har sagt vitt skilda saker i förhören, deras mobiler har säkert spårats under aktuell tidpunkt osv osv osv

... och jag vet inte om du är utvecklingsstörd men polisen vet inte när hon blivit mördad. Kan vara 6 olika dagar. Hur fan menar du då bröderna inte skulle ha alibi?!
För vilken dag???
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Knappast va...
Lex Joy Rahman.

Vi ska vara tacksamma (juridiskt) för det fallet eftersom det numera innebär att jag tror domstolarna förstår hur högt man ska komma för att nå "ställt utom rimligt tvivel" efter en huvudförhandling.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-17 kl. 22:56.
2015-06-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
En sak som förbryllar lite men kan ha sin förklaring om man bortser från handsken. Polisen spärrade av ladan ytterligare en gång och gjorde nya sökningar. Kan det vara så att man fått info om att något kan ha flyttats eller saknas i ladan som borde funnits där och då av någon som vet vad som kan flyttats bort eller saknas.

Jag tänker närmast på någon form av emballage som kan vara allt från trä eller plåt till presenning eller plast. Något som man möjligen hittat på fyndplatsen eller omedelbar närhet och vill ta reda på var det kommer ifrån.

En tanke som någon.

Jag tror att det var att trots att ladan genomsökts av polisen har det sedan tillkommit saker som polisen rimligen hade upptäckt. Någon placerar ut tillhörigheter till Lisa i efterhanden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in