Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 21:57
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Nej, civilsaken gick också för en jury https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&u act=8&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.nytimes.c om%2F1997%2F02%2F11%2Fus%2Fjury-decides-simpson-must-pay-25-million-in -punitive-award.html&ei=es6BVcyfAcypsAHF-YG4Ag&usg=AFQjCNFtOgbnePGak7l6hbXKKP0IbqmIbg&sig2= 93wyMGiQD4BGDswytohJ5Q

Tyvärr kommer norska Stortinget att ta bort juryn som vi haft där i 140 år. I 20 år satt jag i lagretteutvalget i Borgarting lagmannsrätt (Hovrätt), jag har varit juryordförande i 75 av de drygt 90 sakerna jag deltog i, när jag bodde där. Juryordföranden och 3 andra från juryn får också bestämma straffet, tillsammans med tre fackdomare. Fackdomarna får docj inte lägga sig i juryns arbete, men de kan ogiltigföklara juryns dom, Då blir det ny rättegång.

Hmm intressant, tack. Påvisar i vart fall bristerna med juryssystemet att det kan bli så olika utgångar i precis samma mål.
2015-06-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Vad jag förstått så är finns det fortfarande avspärrningar i området. MP är iofs bortkopplade, men söket fortsätter.

När jag var uppe nu såg jag endast avspärrning av ladan mitt emot Lisas jobb, och inte ett enda polisband mer (och då åkte jag ändå runt en hel del). En polisbil som bevakar caféet var det jag såg idag och igår, men igår var också polishelikoptern i full gång.
2015-06-17, 21:58
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
AJ tycker alltså att det är bra att bröderna sitter häktade, för vem undrar jag?
Haha... Hade han inte varit 79 bast hade hans uttalanden hittills pekat på att han var stenskyldig.
Jag vill ha utrett om han bodde i Fägre utanför Mariestad -92 när Helena försvann.
Hans bägge söner kan möjligen ha känt henne.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesWaltin
Jag tänkte samma sak när jag var uppe nu. Kroppen är funnen, så jag skulle vilja sätta sök längs vägarna på ca 30 meter åt båda håll. Det finns garanterat något längs vägen...

Just de, tänkte fråga om du sett några poliser i området? Avspärrningar? Vad ser de ut som dom undersöker m.m?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelguden
Ni som fortfarande tror på expojkvän eller någon annan ung GM i BO ålder, hur skulle denna person ha tillgång till byggnaderna där BO hittades? Måste i alla fall vara nån som har tillgång till stället.

Därför rör det sig således om antingen:

1. De två litauerna
2. AJ.
3. AJ:s son

Kan vara ett fall av sådan far, sådan son... får rysningar.
Senast redigerad av fonzen 2015-06-17 kl. 22:09.
Medlem
Finns två saker som är helt centrala i detta fallet - handsken och ladan mittemot caféet.

Ingen vill tyvärr diskutera handsken, men kan ju fråga om ladan en gång till eftersom ingen överhuvudtaget pratat om den annat än som "ladan".

Finns det någon som har en beskrivning av ladan? "Ritning" eller dylikt?

Det pratas hela tiden om den som om den vore ett par kvadratmeter med bara en ingång men vad jag kan se på bilderna är den jättestor och säkert minst 50x10 meter (om två våningar pratar vi 1000 kvardratmeter). Innehåller rimligen 2-4 ingångar och mängder av "rum" etc.

Var finns ingångarna? (och i förhållande till vägen)
Vad finns i ladan?
Exakt var hittades handsken?
Exakt var "grävde" polisen?
Har olika personer/funktioner tillgång till olika delar av ladan? - i så fall vem har access till vad?
Annan info om ladan?
2015-06-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Haha... Hade han inte varit 79 bast hade hans uttalanden hittills pekat på att han var stenskyldig.
Jag vill ha utrett om han bodde i Fägre utanför Mariestad -92 när Helena försvann.
Hans bägge söner kan möjligen ha känt henne.

Intressant.
2015-06-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Just de, tänkte fråga om du sett några poliser i området? Avspärrningar? Vad ser de ut som dom undersöker m.m?

Samma svar som i tidigare post:
När jag var uppe nu såg jag endast avspärrning av ladan mitt emot Lisas jobb, och inte ett enda polisband mer (och då åkte jag ändå runt en hel del). En polisbil som bevakar caféet var det jag såg idag och igår, men igår var också polishelikoptern i full gång.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det var en helt annan typ av klientel som var inblandade i det fallet. De var förhärdade brottslingar sedan tidig ålder och de var dessutom rasister. Personerna inblandade i fallet Ida i Trollhättan går inte ens att jämföra med dessa som sitter häktade i Lisa-fallet. Inga av litauerna är förhärdade brottslingar och ingen är känd av polisen sedan innan, förutom en för att en TV försvann.

Känner en fängelsevakt som hävdar att 90 % av de som hamnat i fängelse säger till vakterna att de är oskyldiga. Men i detta fall är jag övertygade att de häktade är oskyldiga. Här har de ett tryggt jobb som de aldrig skulle göra något för att riskera.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesWaltin

Avspärrningarna är hävda:
http://www.expressen.se/nyheter/polisen-tar-ner-avsparrningar/

"Under eftermiddagen togs även avspärrningarna bort från den gamla spritfabriken i Blomberg. Istället sågs polisens tekniker återigen söka igenom ladan bredvid – mitt emot kaféet – där Lisa Holms handske ska ha hittats."
2015-06-17, 22:02
Medlem
En teori från min sida är att en person varit väldigt intresserad utav Lisa och uppvaktat henne men att hon gett honom en rejäl utskällning vilket personen inte kunde ta och exploderade förmodligen någon diagnos. Denna Gm känner nog till gårdens rutiner och beger sig dit när utlänningarna
arbetar och planterar bevis riktade emot dem. Tror att Gm är en individ som ingen lägger märke till i omgivningen då den ofta syns runtomkring. Kanske den har haft sommarjobb på gården och har nyckel kopior? Men verkar konstigt om Gm hunnit med allt på en timme eller vad det nu var innan det var sökpådrag ...
2015-06-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starfantast
kan vara lisa själv som slängt det om hon blivit bortförd för qatt lämna spår efter sej
Jag tror att polisens teori är att någon av MGM, mest sannolikt kvinnan, slängde spår här och var för att leda bort polisen från byggnaderna och kunna bli av med kroppen ostörda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in