Citat:
Ursprungligen postat av
Tingsnotarien
Min ståndpunkt är följande.
1. Jag tvivlar inte på att det i dagsläget föreligger sannolika skäl
2. Jag är fullt medveten om det stora glappet mellan sannolika skäl och ställt utom rimligt tvivel
3. Jag är fullt medveten om att de misstänkta kan vara oskyldiga
4. Jag hoppas de misstänkte är skyldiga eftersom risken annars är stor att Lisas mördare aldrig får sitt straff.
5. Det som angetts under 4 har inget att göra med de misstänktas ursprung, arbete osv. utan att få tag på Lisas mördare.
I dagsläget ligger vi dock främst på punkten 1 och jag litar på att åklagaren inte yrkar sannolika skäl om han inte anser att det föreligger sådana och för det fall åklagaren skulle ha misstagit sig förlitar jag mig på att inte även rådmannen gjort samma misstag.
Sen kommer den tekniska bevisningen avgöra mycket men vi är inte där än.....
Intressant det du skriver. De fem punkterna du radar upp tål att läsa igenom flera gånger.
Det du tar upp under punkt 4 är väl det kanske mest "känsliga" för vissa. Du har emellertid helt rätt i det skriver. Skulle det visa sig att de här personerna är oskyldiga, så har jag mycket svårt att se att någon eller några någonsin skulle komma att gripas för mordet på Lisa Holm. Det skulle i s f med stor sannolikhet att förbli ouppklarat.
I dagsläget kan ingen av oss med säkerhet säga att de är vare sig skyldiga eller oskyldiga. Enbart att bröderna är häktade på sannolika skäl delaktiga i mord. Helt klart är att åklagaren måste ha en hel del under fötterna för att få rådmannen att fatta dessa beslut så snabbt som han nu gjorde.
Det är bara för oss intresserade att vänta tills åklagaren, polisen m. m. släpper ytterligare information samt att vi väntar med stor spänning på de tekniska resultaten.