Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 15:06
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Jag ifrågasätter starkt att 90% av häktningar skulle leda till dom. Finns det någon källa?

http://advokatfrisk.blogspot.se/2012/09/haktning-alltfor-enkelt-och-rattsosakert.html

Även om advokaten ifråga tycker vi är för häktningsbenägna anger han i vart fall som källa att 88 procent av häktningarna leder till bifallande av åtal.

"Statistik från BRÅ visar att våra domstolar är, minst sagt, ”häktningsbenägna”. I tabell nr 3.11 i en BRÅ-rapport kan man se att 1994 (då man började föra statistik som gör att man kan jämföra häktningsframställningar från åklagaren med antalet beviljade tingsrättsbeslut om häktning) begärde åklagaren häktning i 12 057 fall. 10 263 av fallen (ca 85 procent) av dessa bifölls av tingsrätterna. 2010 bifölls 11 213 av 12 690 fall – 88 procent av fallen eller nästan nio av tio om man så önskar."
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-17 kl. 15:10.
2015-06-17, 15:07
Medlem
Xonixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Varför i helvete ljuger dom om dom skulle vara oskyldiga??

Jag har inte påstått att de skulle ljugit. Snarare tvärtom då bröderna och kvinnan hävdar att de ska vara oskyldiga vilket jag också tror.

Eller du kanske har suttit med i förhören och kan berätta vad de ljugit om?
2015-06-17, 15:08
Medlem
Citat:
Deras MAmma sa att dom satt och drack kaffe klockan 18.30.. hade detta STÄMT så hade dom varit fria nu, det är uppenbarligen SKITSNACK.

Ja hur f*n ska hon veta det?!
De snackade på telefon... kanske
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannahj
Tar obduktioner så här lång tid alltid? Eller kan det finnas svar redan som polisen inte går ut med? Man måste veta hur hon dött. Jag satsar månadslönen på strypning ev slag i huvudet.
Rättsmedicinska obduktioner görs vid några ställen i landet. I detta fall är Linköping sannolikt. De görs i den ordning som de kommer in. Alla som påträffas döda i hemmen eller på allmän plats, obduceras i rättsmedicinsk syfte. Alla bedöms som lika viktiga och lika brådskande. Själva den objektiva rättsmedicinska undersökningen tar en timme men det kan ta flera dagar att få svar på alla prover som tas och som skickas för analys. Polisen är beställare. När den objektiva undersökningen är klar får polisen ett preliminärt svar där det anges om det är fråga pm naturlig död eller om döden antas ha inträffat efter påverkan från någon annan. Även vid uppenbara skador så som att skallen är krossad, ges inga definitiva svar förrän provsvaren har kommit. Orsaken är att ibland finner man att den avlidne hade läkemedel i kroppen som har orsakat döden. Allt det där ska GW vara insatt i.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Rätt i nästan 80% av fall som detta är knappast sällan......

GW har inte rätt i 8 av 10 fall.
Medlem
agaves avatar
Tycker det börjar bli sjukt av polisen att allmänheten inte får veta NÅGONTING. Börjar ju tro att hon har blivit ritualmördad eller nåt helt megasjukt som det skulle bli kaos om dom gick ut med.
Och nej det brukar inte vara så. Hasse Aro sa att han aldrig varit med om ett fall där polisen haft locket på så pass.
Vad är grejen liksom??
2015-06-17, 15:09
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nädu, han snackar om redan uppklarade fall ofta, inte om ouppklarade. Om han då haft rätt i 80% av fallen så hade vi sett en ökning av uppklarade fall som heter duga!
Han går på statistik, han är inte Nostradamus!

Jag har följt LGWP sedan 1981 , och faktiskt noterat ned hans antagelser i olösta mordfall, jag har hittat 269 påståenden han har gjort (ungefär 8 i året), av dessa har 211 fall utfallit med gärningsman som han beskrivit. Det är över 300 A4 sidor i min dator om detta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja hur f*n ska hon veta det?!
De snackade på telefon... kanske

Nej hon hade PRATAT med kompisar i Sverige som Sett dom dricka kaffe vid den tiden, och vilka dessa är har ingen en aning om, antagligen skitsnack.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannahj
Tar obduktioner så här lång tid alltid? Eller kan det finnas svar redan som polisen inte går ut med? Man måste veta hur hon dött. Jag satsar månadslönen på strypning ev slag i huvudet.

Obduktionen är med all säkerhet klar, men polisen går inte ut med någon information alls.
Media sitter och spekulerar i likhet med hur vi på flashback spekulerar!
Medlem
Citat:
Deras MAmma sa att dom satt och drack kaffe klockan 18.30.. hade detta STÄMT så hade dom varit fria nu, det är uppenbarligen SKITSNACK.

Det vet du inte. Det råder yppandeförbud. (Dock ej för mamman.)
2015-06-17, 15:10
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Just det. Det mentala fönstret för att det kan finnas annan GM stängs lättare när det finns gripna som rättsväsendet gärna vill ska vara de rätta. Det är en stor fara. Med tanke på att bevisningen inte hade stärks och att misstankegraden ändå höjdes finns det anledning till oro. Lägg därtill detta märkliga yppandeförbud som bara hjälper polis/åklagare - inte sanningen.

För det första är en åklagare bunden av objektivitetsprincipen och skulle han missta sig och begära någon häktad fast sannolika skäl inte föreligger har vi en rådman som kan syna hans misstag och om mot förmodan även rådmannen har fel har vi inget krav på prövningstillstånd i hovrätten så då kan även hovrättsråd ge sig in i leken....
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-17 kl. 15:12.
2015-06-17, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett intressant inlägg väl värt att läsas flera gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Min ståndpunkt är följande.

1. Jag tvivlar inte på att det i dagsläget föreligger sannolika skäl
2. Jag är fullt medveten om det stora glappet mellan sannolika skäl och ställt utom rimligt tvivel
3. Jag är fullt medveten om att de misstänkta kan vara oskyldiga
4. Jag hoppas de misstänkte är skyldiga eftersom risken annars är stor att Lisas mördare aldrig får sitt straff.
5. Det som angetts under 4 har inget att göra med de misstänktas ursprung, arbete osv. utan att få tag på Lisas mördare.

I dagsläget ligger vi dock främst på punkten 1 och jag litar på att åklagaren inte yrkar sannolika skäl om han inte anser att det föreligger sådana och för det fall åklagaren skulle ha misstagit sig förlitar jag mig på att inte även rådmannen gjort samma misstag.

Sen kommer den tekniska bevisningen avgöra mycket men vi är inte där än.....

Intressant det du skriver. De fem punkterna du radar upp tål att läsa igenom flera gånger.

Det du tar upp under punkt 4 är väl det kanske mest "känsliga" för vissa. Du har emellertid helt rätt i det skriver. Skulle det visa sig att de här personerna är oskyldiga, så har jag mycket svårt att se att någon eller några någonsin skulle komma att gripas för mordet på Lisa Holm. Det skulle i s f med stor sannolikhet att förbli ouppklarat.

I dagsläget kan ingen av oss med säkerhet säga att de är vare sig skyldiga eller oskyldiga. Enbart att bröderna är häktade på sannolika skäl delaktiga i mord. Helt klart är att åklagaren måste ha en hel del under fötterna för att få rådmannen att fatta dessa beslut så snabbt som han nu gjorde.

Det är bara för oss intresserade att vänta tills åklagaren, polisen m. m. släpper ytterligare information samt att vi väntar med stor spänning på de tekniska resultaten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in