Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 22:50
Medlem
Surnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil-Eyes
Jag har följt fallet medialt hela vägen och försökt läsa mig i kapp här i tråden på kvällarna, det är ju omöjligt då det rasslar in poster..

Jag har två teorier:
1. Den häktade kvinnan jobbade tidigare som städare på Cafét, efter att Lisa började jobba kanske man la om tjänsterna att personalen städar själva och därmed behövdes inte den häktade kvinnan.
Pga. språket är det svårt för henne att få nytt jobb ute på "bygden", hon går förbi cafét på nån kvällspromenad och ser Lisa stänga, eftersom hon själv blivit uppsagd pga. arbetsbrist och ser en nyanställd hamnar dom i handgemäng och utfallet blir att Lisa dör, av en olycka eller inte vette fan.
Hon får panik och ringer bröderna och ber om hjälp. Dom påbörjar städningsarbetet men snart börjar det dyka upp folk på plats och allt är inte bortforslat. mopeden t.ex.

2. Någon de två bröderna "känner" genom att dom utfört arbeten åt hör av sig och behöver hjälp med att städa, han vet att bröderna inte blir rika på vanliga jobbet och erbjuder en summa som för dom lockar att städa, men som för han själv inte är riktig fantasisumma.
Han ger allt materiel till dom för avyttring men blir lite nervös för att saker ska leda tillbaka så han ser till spåren leder bort från han själv och mot gästarbetarna, t.ex handsken eller sprider mindre tillhörigheter i närheten av deras bostad. (ja, ni kan ju gissa på vem jag menar eller dennes son)
Personen gav instruktioner om vilken gård dom skulle avyttra kroppen.

Med andra ord är det inte otänkbart för mig att dom är skyldiga till brott mot griftefriden.
Men jag tror inte bröderna har mördat någon, kvinnans anledning vore för jobbet och att det var något som gick fel och att Lisa dog av en olyckshändelse, hon hade nog inte uppsåt att döda isåfall.

My 02 cents

1. Trams, innan skolan slutade jobbade hon bara där på helgerna, skulle detta vara ett motiv till MORD ?

2. Bröderna tjänade bra med pengar och skulle inte riskera sin anställning.

Wake UP !
Medlem
Just nu har vi bara en indiciekedja. Absolut inte säker på att dom mördat henne.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avduki
Sa inte brödernas mamma att de hittat en handske o råkat ta i den ? 😆 nu sa ju arne att han hittade den och gav den till polisen direkt och i sin tur fick de bekräftat av lisas pappa att de var lisas. Något som stinker i de här, rätt rejält..

Det sa "Arne" redan i tisdags långt innan mamman intervjuades

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594
2015-06-17, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ok, här kommer det.
Det snackades om att kvinnan kan ha misstolkats (2 år i sverige, och även jobbat på caféet som städare)
Hon är häktad för grovt skyddande av brottsling, men ändå sitter folk här inne och försvarar bröderna och henne.
Det har snackats om att hon inte kan språket...
Bullshit!

Tolk kopplas in, för antagligen förstår man inte Litauisk brytning, eller så vägrar de att prata annat än just Litauiska - Något stämmer inte!

Så, där har du anledningen varför jag hänger upp mig på språket!

Som jag skrev till dig innan, jag erbjöds tolk i USA, en tolk skulle följa med mig in på rättegång om sådan skulle bli av. Jag kan engelska men det är väl självklart att man bör minska antalet missförstånd under en rättegång (eller all kontakt med rättsväsendet)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surnisse
1. Trams, innan skolan slutade jobbade hon bara där på helgerna, skulle detta vara ett motiv till MORD ?

2. Bröderna tjänade bra med pengar och skulle inte riskera sin anställning.

Wake UP !

Ja..
20K i månaden är för fan som 70 i Litauen.

Ser inget motiv som är troligt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Just nu har vi bara en indiciekedja. Absolut inte säker på att dom mördat henne.

En stark indiciekedja kan ju dock säga betydligt mer om skulden än en teknisk bevisning.
2015-06-17, 22:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Ett långskott kan vara: den äldre brodern och kvinnan har inget med mordet att göra. Den yngre brodern kan dock ha sett antingen överfallet av Lisa eller något i alla fall, tex att GM rör sig vid deras bostad och strax innan dumpat kroppen och ev fynd, då den yngre brodern påstått sig vara hemma medan den äldre brodern var vid sjön.

GM uppmärksammar att hen blivit upptäckt av den yngre brodern, hotar denne till tystnad. När bröderna och AJ kollar ladan där de tar i handsken så förstår nog den yngre.

Det kanske kan förklara varför den äldre av dem agerat som vanligt medan den yngre varit avvikande.

Fast när jag läser denna text för mig själv så känns det lite hollywood...

Det var mamman till litauerna som berättade om fiskandet, men det gällde inte kvällen då Lisa försvann utan kvällen då de blev gripna. Att hon innan gripande pratat med den äldre sonen som berättade att lillebror var och fiskade. Den kvällen Lisa försvann blåste det kraftigt och var inte läge för fiske.
Medlem
Om det nu hade varit bröderna. Varför skulle dom lägga ut spår som leder raka vägen till deras lya?!
Ologiskt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men det handlar ju inte om en handske i en lada.

Litauerna är nu PÅ SANNOLIKA SKÄL häktade för mord.

Det byter att VÄLDIGT mycket tyder på dem. Inte nån jävla handske i en lada.

Man har såklart mycket, mycket mer på dem. Alla saker som hittats, fyndplats för kroppen, vittnen och annat.

Allt detta hade varit planerat av någon utomstående menar du som har planterat allt detta och gjort det uppenbart för Tingsrätten att häkta dem på den starkare graden.

Du har sett för mycket film.
Denna teori är helt uteslutet. 100% uteslutet.

Precis allting handlar om en handske i en lada - ingen annan vill diskutera något annat och precis hela mordfallet verkar hängas upp på handsken och ladan. Det är enligt mig uppseendeväckande och även uppseendeväckande att ingen ens vill diskutera varken handsken eller ladan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag litar mer på AJ i det här fallet, bröderna hade all anledning att dra den storyn för mamman, förmodligen tänkte de inte så långt som att AJ kanske ger en annan version till media.

Har det inte varit lite olika versioner i media? Tycker de har varit bara han till att han, hans kompanjon och arbetare ska ha kladdat på handsken.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Tvärtom så finns det vad jag vet bara indicier som pekar ut Litauerna, inga vittnen som såg dom dräpa, inga tekniska bevis, indicier är just att det finns saker som pekar mot dem som nån lätt kan fabricera.

Litauerna har ju gott rykte hos alla så nåt plötsligt hjärnsläpp talar inget för.

Men å andra sidan vet du ca 1% av hela utredningen. De resterande 99% som Tingsrätt, polis och åklagare vet talar ju för att man SANNOLIKT har rätt gärningsmän.

Du baserar dina tankegångar på endast din lilla värld och det ytterst lilla som sipprat ut. Du gör ett nybörjarmisstag.

Man har garanterat vittnen, man har fynd som kopplar med tillsammans med gärningen, de saknar alibi, de har sagt vitt skilda saker i förhören, deras mobiler har säkert spårats under aktuell tidpunkt osv osv osv
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Varför i Herrans namn skulle kaféägarinnan ha presenterat Lisa för Arne och dessutom berättat för honom att det var första dagen som hon åkte till jobbet själv? Lämnade kaféägarinnan samma information till alla andra gästerna också eller var Arne en speciell gäst? Dessutom ska Arne ha lämnat information till polisen om litauernas förehavanden under förra veckan. Hur kan han veta någonting om deras förehavanden på fritiden, om han inte umgicks med dem privat?

Arne är kung här i området, storgodsägaren liksom. Ser det inte som konstigt att ägarinnan presenterar de nya.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in