Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som jag förstod spärrade dom av ladan direkt för att dom trodde den skulle invaderas av nyfikna, när så inte hände tog dom bort spärren för att därefter hitta intressanta fynd och spärra av igen.

Jag har uppfattningen att ladan var bevakad hela tiden.
hur det än var så var det endå ett misstag som fick kritik
2015-06-17, 22:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Han vill tala om att han skakat hand med Lisa. Vem vet om hans DNA råkar finnas även där, så som på handsken!

Onekligen uppseendeväckande att han gjorde ett spontant besök just den dagen och att det var första dagen som Lisa körde moped till jobbet. Jag tror inte att han har med saken att göra, men väl värt att tänka på är att Lena arrenderar lokalen och är i underläge gentemot AJ, hon kan förmodligen inte säga precis vad som helst, bra att veta det, det florerade faktiskt ett rykte om en kund som uppträdde utmärkande den där dagen. Inte säkert att alla tjejerna vet vem AJ är, Lisa visste det förmodligen inte då hon presenterades för AJ.
2015-06-17, 22:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Nej tänker jag inte göra, glömma det, planerat in i minsta detalj? Slänga in en handske i en lada och åka förbi där man vet Litauerna bor och droppa nåt bevis är inte speciellt avancerat..
Nä, ju mer man skiter och ju fortare fläkten snurrar, desto mer sprutar det.
Alla har ju haft teorier om handsken och de övriga prylarna - och i dessa teorier har de misstänkta figurerat eftersom de blivit utpekade.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Stämmer bra, just detta är det som fått mig att tro att utredningen har en del på fötterna.

Även med en domare som inte ens kan formulera sig rätt. Tveksamt.
Medlem
Vem skulle inte vara låg och nedstämd ifall man lämnat DNA till polisen och man vet om att man är skyldig.
Medlem
Arne Jönsson har själv hörts av polisen om brödernas förehavanden under förra veckan. Han säger sig ha lämnat mycket intressanta uppgifter i utredningen som polisen just nu arbetar med. Vad uppgifterna består av vill han i nuläget inte gå in på.
– Vi som vet något om det här har pratat med polisen, och det är inspelat på band, så det kommer att komma fram. Men just nu så vill jag inte gå in på den biten, säger Arne Jönsson.

Undrar just vad de intressanta uppgifterna består av ?
2015-06-17, 22:41
Medlem
Hoppas det är dom. Jag tror att det är dom. Mycket pekar på dom.
MEN....

Men jag är inte helt övertygad. Vissa saker grämer mig. Jag tror att motivet är lite sisådär. Om det inte är sexuellt/rån/olycka är det inte mycket kvar.
Dom hade mycket att förlora. Det med teknisl bevisning. Överklagan av häktesdomen.
Jag är 99% säker. Men till skillnad ifrån fall som Hagamannen,Lina Cheng,Eklund och många fler så är det något som gör att jag vacklar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Brottsrubriceringen "Mord"?
Innebär inte det att brottet måste vara planlagt och skett med berått mod?
D.v.s. att det inte bara är en plötslig ingivelse? För då hade det väl varit vållande till annans död?
Eller kanske det är så att det alltid utgås från det högsta straffet?

Om det skall dömas för Mord innebär det väl massiv bevisning att någon verkligen ville se henne död, långt innan brottet begicks?

Tänkte att här är så många jurister där kanske någon har lust att svara på enklare frågor?

Har för mig att de har skärpt lagarna och det behöver inte vara planlagt. Däremot så ska det man gör mot personen vara med uppsåt att döda den och med tid till att besinna sig men ändå inte gjort det. Att knivhugga någon för att man blir ursinnig behöver inte vara mord, men om man har huggit personen, hämtar en till kniv, eller hugger många gånger, så kan det rubriceras som mord
Medlem
En sak som förbryllar lite men kan ha sin förklaring om man bortser från handsken. Polisen spärrade av ladan ytterligare en gång och gjorde nya sökningar. Kan det vara så att man fått info om att något kan ha flyttats eller saknas i ladan som borde funnits där och då av någon som vet vad som kan flyttats bort eller saknas.

Jag tänker närmast på någon form av emballage som kan vara allt från trä eller plåt till presenning eller plast. Något som man möjligen hittat på fyndplatsen eller omedelbar närhet och vill ta reda på var det kommer ifrån.

En tanke som någon.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Nej tänker jag inte göra, glömma det, planerat in i minsta detalj? Slänga in en handske i en lada och åka förbi där man vet Litauerna bor och droppa nåt bevis är inte speciellt avancerat..

Men det handlar ju inte om en handske i en lada.

Litauerna är nu PÅ SANNOLIKA SKÄL häktade för mord.

Det byter att VÄLDIGT mycket tyder på dem. Inte nån jävla handske i en lada.

Man har såklart mycket, mycket mer på dem. Alla saker som hittats, fyndplats för kroppen, vittnen och annat.

Allt detta hade varit planerat av någon utomstående menar du som har planterat allt detta och gjort det uppenbart för Tingsrätten att häkta dem på den starkare graden.

Du har sett för mycket film.
Denna teori är helt uteslutet. 100% uteslutet.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Brottsrubriceringen "Mord"?
Innebär inte det att brottet måste vara planlagt och skett med berått mod?
D.v.s. att det inte bara är en plötslig ingivelse? För då hade det väl varit vållande till annans död?
Eller kanske det är så att det alltid utgås från det högsta straffet?

Om det skall dömas för Mord innebär det väl massiv bevisning att någon verkligen ville se henne död, långt innan brottet begicks?

Tänkte att här är så många jurister där kanske någon har lust att svara på enklare frågor?

Nej, mord kräver uppsåt, det är det "enda" kravet. Om det är planerat mord har det betydelse för hur långt straff du för.

Kan förklara det enligt följande.

Mord = kräver att den dödliga handlingen skett uppsåtligen, och då räcker det med att du varit medveten om att ditt handlande kunnat resultera i en dödlig utgång och varit likgiltig inför denna följd.

Dråp = samma som mord med den enda skillnaden att det anses lindrigare p.g.a. vissa omständigheter, såsom att det inte var särskilt brutalt (för att vara ett handlande som resulterar i dödlig utgång) eller oplanerat, oplanerat betyder inte att man inte hade uppsåt utan att mordet inte föregicks av särskild planering

Vållande = där var den dödliga handlingen en oaktsamhetshandling, dvs. inte en uppsåtlig handling.

Räcker det som svar på din fråga?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Har man varit i Sverige i två år så kan man med all säkerhet snacka engelska iaf!

Vad är ditt problem med att de får tolkar egentligen?
Skriv ut det i stället för att komma med konstiga antydningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in