Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nja, rejäl indikation är att ta i då steget mellan sannolika skäl och ställt utom rimligt tvivel är stor men visst det talar för att utredningen har lite dignitet i vart fall.
Utom rimligt tvivel är inte en benämning ens, sannolika skäl är högsta misstankegraden innan åtal!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det jag reagerar på är att de behöver tolk, men ändå kan snacka med svenskar när de jobbar...
Väldigt mystiskt!

Inte nödvändigtvis. En sak att klara sig språkmässigt i vardagen. En annan att känna sig säker språkmässigt när man står anklagad för mord.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Förhandlingar ja. Mest troligt beroende på att det var tvunget att upprepas på de misstänktas språk.

Överläggningen är det som sker efter förhandlingen och beslut skall tas. Där tog det 2 respektive 5 minuter om jag inte minns fel till att komma fram till slutsatsen att männen häktas på sannolika skäl.

Stämmer bra, just detta är det som fått mig att tro att utredningen har en del på fötterna.
2015-06-17, 22:36
Medlem
Citat:
Om man sen väljer att tolka ordet "motiv" som att det betyder "hämnd" är en helt annan historia!

Motiv betyder återigen detsamma som: Anledning... det finns alltid en anledning!

Jag tycker att det är dags att folk som skriver inlägg blir lite mer seriösa nu.
Det börjar bli lite tjatigt med språknissar som ska hacka sig på detaljer. Det fanns en annan diskussion förut om vad "kvarleva" var för nåt och lite andra spekulationer om ordval och sånt. Det blir löjligt, det här är inte skolan och det hjälper inte att hålla på kritisera GW, Hasse Aro och andra. De tjänar bara ihop sitt levebröd. Om man har en bra teori får man presentera den och bidra med något, annars kan man väl låta bli att skriva strunt.
I det här sammanhanget MOTIV blir typ DRIFT. Ingen går väl omkring och har ihjäl folk bara så där, såvida man inte är sinnessjuk, men då är det aldrig tal om MOTIV utan det är snarare att man inte behöver det för att sjuka människor saknar spärrar, alltså behöver ingen extra DRIFT för att göra nåt galet som att mörda någon.
Motivet är viktigt för att få ut information under förhöret, bygga upp en teori och ta fram mer bevis.
Ser inte nån här på TV eller några bra filmer? Har inte någon här nån fantasi kvar? Skriv något intressant för det börjar bli dödstråkigt att läsa massa tjafs
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dejanexus
Det är en helt annan kaliber av allvar. Arbetsinstruktioner mot en rättegång där varje stavelse vägs på en guldvåg.

Jag tog också upp det, tidigare. När jag bodde i USA erbjöds jag tolk från Svenska Ambassaden ifall det skulle bli rättegång för en sak som jag polisanmält. Det handlar inte om att man inte kan språket men att rättsäkerheten ska hållas uppe, det ska inte ske missförstånd.
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vilket snömos.
Att någon skulle helt random börja plantera ut bevis som ska peka ut en annan speciell person.

Detta skulle i sådana fall vara planerat in i minsta detalj.
Sådant gör man inte spontant eller under ett infall.

Det finns 1000000 saker som tyder på att detta är icke-planerat av någon med lokalkännedom.
Inte minst de två viktigaste faktorerna PLATS och TID.

Men du anser att någon suttit och planerat detta för att peka ut andra gärningsmän.

Glöm detta.

Nej tänker jag inte göra, glömma det, planerat in i minsta detalj? Slänga in en handske i en lada och åka förbi där man vet Litauerna bor och droppa nåt bevis är inte speciellt avancerat..
2015-06-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starfantast
ett förbannat misstag polisen gjorde var att dom hävde avspärrningarna i ladan för att sedan spärra av igen när redan fullt med folk har hunnit gå där och trampa

Som jag förstod spärrade dom av ladan direkt för att dom trodde den skulle invaderas av nyfikna, när så inte hände tog dom bort spärren för att därefter hitta intressanta fynd och spärra av igen.

Jag har uppfattningen att ladan var bevakad hela tiden.
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Och hur fick pressen tag på den här anonyme personen alldeles efter intervjun med AJ? Råkade han dyka upp eller blev han presenterad av någon?
De hade väl redan haft snuten på sig, så att den yngre brodern kände sig låg är inte så konstigt. Kanske kände han att han var den starkast misstänkte?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Utom rimligt tvivel är inte en benämning ens, sannolika skäl är högsta misstankegraden innan åtal!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

Absolut, men jag tyckte du skrev att det talar för att dem är skyldiga om de häktas såsom på sannolika skäl? Med skyldiga menas ställt utom rimligt tvivel vid åtal. Om inte missförstod jag dig och ber om ursäkt.
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Jag gör ett nytt försök att lyfta fram något som jag postade tidigare men som gick ouppmärksammat förbi. En person som flera gånger träffat bröderna kommer på i efterhand att allt inte riktigt har stått rätt till hos den yngre brodern under veckan

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Detta bekräftar ju det som Rohna skrev några timmar tidigare

De verkar dock ganska tidigt visat rädsla för familjen hemma i Litauen att de skulle bli utpekade mycket beroende på detta första fynd med handsken. Något som ju modern uppgett i intervjuer. Det kan i viss mån förklara ett ganska annorlunda beteende från sett då det faktum med att något förmodligen hemskt har hänt i deras närområde och ingen där har väl direkt varit sig lik efteråt. Just där det kan ju skilja mycket mellan hur två personer hanterar en sådana situation utan att de nu behöver ha något med det att göra.

Just denna mer panik och stressade intrycket skulle väl mer i så fall tyda på att det inte handlar om en psykopat och en mer given respons i sådana fall om den personen är skyldig är väl mer att personen skulle fly från platsen så långt som bara möjligt.
Medlem
Kellywomans avatar
Brottsrubriceringen "Mord"?
Innebär inte det att brottet måste vara planlagt och skett med berått mod?
D.v.s. att det inte bara är en plötslig ingivelse? För då hade det väl varit vållande till annans död?
Eller kanske det är så att det alltid utgås från det högsta straffet?

Om det skall dömas för Mord innebär det väl massiv bevisning att någon verkligen ville se henne död, långt innan brottet begicks?

Tänkte att här är så många jurister där kanske någon har lust att svara på enklare frågor?
2015-06-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurtMunro
Inte nödvändigtvis. En sak att klara sig språkmässigt i vardagen. En annan att känna sig säker språkmässigt när man står anklagad för mord.

Har man varit i Sverige i två år så kan man med all säkerhet snacka engelska iaf!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in