Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 15:14
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
I Sverige häktas 95% av alla som hamnar i en häktningsförhandling. Öppet mål för åklagaren med andra ord. Det krävs i stort sett ingen bevisning överhuvudtaget, så att dessa som är föremål för dagens häktningsförhandling skulle släppas fria förefaller synnerligen osannolikt.

Du som har koll, av de häktade hur många går till åtal och hur många till fällande dom ?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glufse
Indicier mestadels troligen. Kan vara lite medgivanden från kvinnan också gissningsvis.

Ej samstämmiga uppgifter i lämnade förhör gissar jag också på.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FARBAUTE
Nu kallas massmedia in i rättssalen.
Beslutet blir: Tingsrätten finner att xx är delaktig och skyldig till mord mellan den 7 och 12 juni. Det finns risk att han avviker. Alla av åklagaren begärda restriktioner blir verklighet.
Inget uppenbart skäl för häktning saknas. Åklagarens begäran att meddela restriktioner har bifallits.
Åtal väckt 30 juni 13.00. Tingsrätten har också beslutat att personerna som varit med har ett så kallat yttrandeförbud, säger domaren.

GP tar detta lite längre än att brodern ska häktas på sannolika skäl.

Bör man inte byta ut finner till misstänker? Det här torde annars vara landets snabbaste rättegång?
2015-06-16, 15:15
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawmilkshake
Vad för slags "fortsatt" brottslig verksamhet syftar dem på här?

Det är något av en standardformulering. Det finns ett antal kriterier där något av dem behöver vara uppfyllda för att man ska kunna bli häktad. Fortsatt brottslig verksamhet är ett av dem, flyktfara ett annat, att förstöra bevis ett tredje.

Källa: Sveriges Radio http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6190915
2015-06-16, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Att jag är "bekant" men benzo är en grov underdrift, jag har barn tillsammans med benzo. Och bara för man stoppat i sig en näve benzo betyder det inte att man våldtar o mördar någon. Är nog det mest korkade jag hört, då skulle vi fan haft 1000 våldtäktsmord om dagen i Sverige.

Och sen finns det ju inte minsta bevis för att de använder droger så var finns relevans i det öht?

Ska vi börja spekulera i om de använt en ouija-bräda och blivit possessed av Jack the ripper också eller? Kanske kan hålla galna spekulationer till ett minimum och hålla oss till sådant som det finns iaf en gnutta belägg för...
Jaja, du har väl rätt då. Jag kapitulerar. Står dock fast vid att om de var påverkade av något är det mer sannolikt med benzo än alkohol.
2015-06-16, 15:16
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Oavsett vilket, varför sprida föremålen istället för att gräva ner dem?

Just präcis
Därför att det var meningen att dom skulle hittas, och leda till dom nu misstänkta och Lisa Holm's lik.

Mycket större chance att polis och hundradevis Missing People skulle hitta de olika föremålen när de var utsprida än om dom samlats på ett ställe och grävts ner, det kan ju även en idiot räkna ut.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-06-16 kl. 15:18.
2015-06-16, 15:16
Medlem
Terpentinos avatar
Undrar vad man grundar sig på när man bestämt sig för de anklagades olika roller och då räknar bort kvinnan som GM.
Är det helt utseslutet det handlar om ett svartsjukdrama där kvinnan söker upp offret varvid ett gräl gräl/hangemäng uppstårl. Svartsjuka är vanlig orsak till mord/dråp.
2015-06-16, 15:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rätten behövde endast fem minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Notera att förhandlingen tog nästan två timmar men rätten behövde endast 5 minuter att fatta sitt beslut under överläggningen, det talar för att åklagaren har mycket på fötterna....

Jag la märke till detta också. Ja, detta lär betyda att åklagaren har en hel del på fötterna redan innan svaren på den tekniska bevisningen.
Medlem
Jag vill påstå att detta blir en straffspark för länsman, båda har med stor sannolikhet haft med kroppen att göra men därmed inte sagt att båda mördat henne.

Straffspark kan tyckas lättsamt men jag menar att de kommer efterhand få bevis från DNA och andra analyser som binder dem till kroppen och fyndplatsen och troligen även de fynd som hittats lite här och var. Problemet blir vem som gjort vad och framförallt tagit flickan av daga, båda i samförstånd eller enbart en av dem.

Det kan vara en av dem som utfört själva överfallet ensam och i panik dumpat grejer, tagit hjälp av den andre för att få bort offret. Den snabba sökinsatsen har dock bidragit till att de fått ligga oerhört lågt då området varit som en myrstack med polis och sökpersonal.
Tycker att fynden har ett mönster från cafe't via grusvägarna och sedan upp bakom deras bostad för att sedan gå mot FP.

Men de har ändå kunnat röra sig ganska fritt i området utan att vara iögonfallande, de bodde där och jobbade där i olika byggnader. Skulle förvåna mig mycket om inte länsman hade viss kontroll på dessa redan inledningsvis, bakgrundskoll, eventuellt en liten loppa, vilka arbetsplatser de har tillträde till, mobilspårning mm.
Medlem
NightskyInfinitums avatar
Rätta mig om jag har fel, Vad tror ni, Kan det vara så att denna historia slutar med att bara är en skyldig i detta, den yngre brodern?
2015-06-16, 15:18
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
...med restriktioner. Åtal väckt senast 25 juni...
Fel. 30 juni. "En person kan av domstol häktas och därmed hållas frihetsberövad under en tid av högst 14 dagar (sju dagar om endast misstankegraden "skäligen misstänkt" föreligger), varefter ny häktningsförhandling ska hållas. "
2015-06-16, 15:18
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightskyInfinitum
Rätta mig om jag har fel, Vad tror ni, Kan det vara så att denna historia slutar med att bara är en skyldig i detta, den yngre brodern?

Mer sannolikt än att det slutar med att ingen av de tre nu misstänkta slutligen döms för brott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in