Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 22:01
Medlem
Nu är ju Arne en hyfsat stor bonde (brukar över 700 ha) så det är inte så värst märkligt att han har mark både här och där. Men jag tror inte han är inblandad. De gånger jag har träffat honom har han definitivt inte avgett några skumma intryck...
2015-06-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Undrar ifall man låtit några anställda från cafeét om möjligt identifiera en av bröderna som gästen som var besvärlig mot Lisa där på lördagen.

Sedan i förhör med honom har man frågat ifall han någon gång besökt cafeét och han då nekar.

Lägg ner det där med den stökiga gästen, både kollegor och ägaren har sagt att det inte var något särskilt. Kan lika gärna vara någon som gnällt på att den fått fel växel eller att kaffet är kallt.
2015-06-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
När det gäller insamling av bevis är tiden den viktigaste faktorn vid mordutredning. Obduktionen bör vara en sådan sak som sker omgående för att säkra bevis speciellt med tanke på att det är sommar och snart rötmånad så bör kroppen redan varit kraftigt angripen.
Även om en fullständig rapport självklart inte är färdig ännu så bör en preliminär sådan kunnat skakats fram inför häktningsförhandlingarna om det så var ett telefonsamtal mellan åklagare och obducent.

Tidpunkt, dödsorsak samt eventuellt sexuellt våld borde polisen om möjligt vetat redan på lördagen.

Om nu inte kroppen är totalt förstörd vilket identifiering av anhörig talar mot.

Håller med om ovan men vi vet inte hur identifieringen har gått till. Kan vara en specefik sak såsom ett ovanligt födelsemärke eller dyl.
En identifiering går inte till som på Tv.
Tycker det tyder på att hon är illa tilltygad...

Vem ägde Mantorp gård? Där ladan är? Är det godsägaren?
Vilka mer än MGM hade tillgång till omkringliggande ställen?
2015-06-16, 22:04
Medlem
Mickeavensiss avatar
Om man som tankeexperiment UTGÅR ifrån att Litauerna är oskyldiga, så måste dom ju ur polisiär synvinkel hamnat mitt i smeten, en av dom hittade/tog i handsken, dom syns där andra spår hittas, dom bor/arbetar där hon försvann/hittades, för en verklig gärningsman vore det ju ett guldläge att placera ut nåt som skulle ställa Litauerna i väldigt dålig dager, att det inte lyckats än fullständigt är ju bristen på en direkt koppling i bevis mellan Litauerna och offret.
2015-06-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Citerar mig själv sedan tidigare nedan;

Om den infon skulle stämma som du har fått, tycker det låter som en sannolik teori.

Kan det inte vara hjälmen eller den andra handsken eftersom personerna "letade efter orden" för att beskriva det?

Sen undrar man hur fan de kan lämna/lägga den där 100 m från liket? Och själva befinna sig i närheten? Man undrar ju verkligen om det är iq badboll det handlar om...?!

Tycker det e intressant det här gällande spekulationerna på vilket sätt gm närmat sig mp... Det har sagts (skrivits) att de varit aggressiva, konstiga, att de försökt gömma sig när mp sett dem, att de planterat ut ngt som fångats av mp osv.

Som ngn precis skrev så låter det ju rimligt att de sagt till. Ngn i mp "här finns inget, har redan kollat " eller liknande... Men i självs verket hade de tagit sig dit för att göra ngt åt liket i Boden men blivit avbrutna.

Att man skulle ha hittat Lisas klädesplagg (eller annat) direkt vid gården låter ju så dumt så man undrar om det verkligen kan vara så...
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Hennes moppe fanns ju bakom caféet så där var hon ju redan.

Förutom att passera vägen och den totala sträckan på 50m så är ladan platsen med minst insyn. Ingen dum idé att bära in någon där och utsätta för diverse brott och därefter lasta in i bil.

Visst de kan ha klubbat ner henne och lastat in henne i bilen bakom caféet men då med dödligt våld utomhus på ljusa dagen. Spår på platsen? Har svårt för mig att se att de tog henne levande hem till sig, alldeles för stor risk för att någon ska se/höra henne.

Nä mitt tips är att BO dödades i ladan.

För att sen lasta in henne i bilen och köra henne till en lokal de känner till i närheten av sitt hem och som är deras arbetsplats?
Istället för att vara smarta och köra henne långt bort i tjotahejti och dumpa kroppen i någon myr?

Har man väl lastat in personen i bilen vill man väl köra den därifrån så långt det går.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Jag gillar verkligen inte att spekulera men om åklagaren är på rätt spår tror jag att det "endast" var en av bröderna som tog hennes liv. Men så länge det är någon av dem är jag nöjd, och det säger jag endast av den enkla anledningen att om så inte är fallet kanske vi aldrig får veta vem som tog Lisa Holms liv.
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mamman(har jag för mig, kanske granne) berättar ju om att de har tagit hand om en katt som de var jättemåna om, jag ser inte att det är orimligt att de letade efter katten.

Fast det låter nästan komiskt om de vid "flera tillfällen" letat efter sin katt när de stött på MP, lol.
2015-06-16, 22:10
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla Bofinken
"Litauska", "Rysska", suck. De kanske har de gästarbetare även på åklagarmyndigheten?

Intressant att de båda bröderna började förhöras 22:00 och anhölls 00:40, medan kärringens förhör tog längre tid och hon anhölls först 01:15, men kan väl varit problem med tolken.
2015-06-16, 22:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Om man som tankeexperiment UTGÅR ifrån att Litauerna är oskyldiga, så måste dom ju ur polisiär synvinkel hamnat mitt i smeten, en av dom hittade/tog i handsken, dom syns där andra spår hittas, dom bor/arbetar där hon försvann/hittades, för en verklig gärningsman vore det ju ett guldläge att placera ut nåt som skulle ställa Litauerna i väldigt dålig dager, att det inte lyckats än fullständigt är ju bristen på en direkt koppling i bevis mellan Litauerna och offret.

Om det är något som möjligen talar emot att bröderna var GM så är det väl att en av dem hittade handsken och sedan lämnade den vidare (om detta verkligen stämmer). En GM som hittar offrets handske på brottsplasten (?) skulle ju antingen smussla undan den, eller om det inte gick ignorera den och sedan återvända för att plocka upp den när ingen såg. Inte plocka upp den och säga "titta vad jag hittade".
2015-06-16, 22:12
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
De har inte fått några svar alls från sakerna som skickats på analys sade Lars-Göran Wennerholm idag.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/fler-begars-haktade-i-lisa-fallet

Ändå är de misstänkta sannolikt misstänkta. Detta tyder på mycket stark bevisning och när de tekniska bevisen kommer är saken klar. LITUAUERNA ÄR SKYLDIGA!

Åtminstone en av dem på så sätt att jag har en känsla av att en av dem fick reda på det när det var försent, även om det var pådrag rätt omgående finns det ingen riktigt bra förklaring till varför de inte bara stack så fort de kunde (ja det hade varit misstänksamt men bättre än alternativet) om det inte vore för att en av dem faktiskt inte visste förrän det var för sent.

Betvivlar också att tanten hade någon vetskap och i den delen har jag även visst belägg med tanke på att hon endast häktades som skäligen misstänkt.

Jag tror vi alltjämt kommer ha en person som döms för skyddande av brottsling när allt detta är över samt en för mord, men i annan konstellation än vad fallet var vid tidpunkten för anhållningsbeslutet.
2015-06-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blood_in
Är ingen på Kumla som rör dom. Bara snack de där. Max en liten örfil framför personalen så blir de inte mer än så. Ingen som vågar gå bakom ett hörde utan kamera och klippa nån längre
Anders Eklund misshandlades brutalt på Norrtäljeanstalten...

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/19627454/655/normal/b01c96eaace36/eklund4.jpg
Senast redigerad av ..anonym.. 2015-06-16 kl. 22:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in